22.9.2023 Liikenne Poliisi ilakoi: liikennekuolemien määrä laskussa – mutta ne nuoret! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Alkuvuonna eli tammi–elokuussa Suomessa menehtyi viisi pyöräilijää: se on 10 vähemmän kuin vuosi sitten. ”Liikennekuolemien osalta kehitys näyttää positiiviselta usean ryhmän osalta!”Koskahan viimeksi liikennettä työkseen valvova ja osaltaan liikenneturvallisuutta kehittävä poliisipäällystön edustaja on voinut kirjoittaa julkiseen jakoon alussa lainatun näin myönteisestä kehityksestä kertovan virkkeen?Kirjoittaja poliisiylitarkasta Pasi Rissanen työskentelee Poliisihallituksessa liikenneturvallisuuden vastuualueella ja on kiteytyksessään oikeassa: näin myönteiseen arvio on tehtävissä tuoreimmista liikennekuolemien tilastoista.Myönteiseen kokonaiskuvaan tulee merkittävä särö, kun tarkastellaan nuoria tienkäyttäjien, mutta siitä tarkemmin tuonnempana.Poliisitarkastaja Heikki Kallio Poliisihallituksesta on käynyt tilastoja lävitse ja toteaa X:ssä, että alkuvuosi Suomessa on ollut erityisen turvallinen etenkin pyöräilijöille. Pyöräilijöitä on menehtynyt alkuvuonna viisi eli 10 vähemmän kuin vuosi sitten.Alenevia kuolinlukuja vuoden 2023 tammi–elokuussa löytyy useista tienkäyttäjäryhmistä_Suomessa kuoli 13 jalankulkijaa eli 2 vähemmän kuin edellisvuoden vastaavan aikaan. Suomessa kuoli 13 moottoripyöräilijää eli 6 vähemmän kuin edellisvuoden vastaavan aikaan. Suomessa kuoli 42 henkilöauton kuljettajaa eli 14 vähemmän kuin edellisvuoden vastaavan aikaan. Suomessa kuoli 15 henkilöauton matkustajaa eli 9 vähemmän kuin edellisvuoden vastaavan aikaan.Poikkeuksena myönteisestä kehityksestä ovat mopoilijat, sillä Suomessa kuluvan vuoden tammi–elokuussa kuoli 1 mopoilija eli yksi kuolintapaus enemmän kuin edellisvuoden vastaavan aikaan.Erityisen kehno tulos on pakettiautojen kohdalla, sillä alkuvuonna pakettiautolla liikkuneita kuolintapauksia kirjattiin peräti 12 eli 12 enemmän kuin vuotta aiemmin vastaavan aikaan.Näiden tilastolukujen osalta elokuun tiedot ovat vielä ennakkotietoja. Tiedot siis vielä tarkentuvat eli todennäköisesti kuolinluvut hieman kasvavat myöhemmin, sillä kuolleeksi tilastoituu henkilö, joka on kuollut onnettomuuden seurauksena 30 vuorokauden kuluessa onnettomuudesta, pois lukien sairaskohtauksiin kuolleet.Kuten Moottori aiemmin uutisoi, Suomen tieliikenteessä kuoli viime vuonna 196 ihmistä. Ilahduttavan, jopa ennätysmäisen alhainen luku pohjautuu Tilastokeskuksen tieliikenneonnettomuustilastoon, jossa luvussa ei ole mukana sairauskohtaukseen kuolleita.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMutta ne nuoret!Tieliikenteen onnettomuuksia ja niiden seurauksia voi tarkastella monelta eri kantilta, mutta jos tieliikenteen vakavat onnettomuudet otetaan tarkasteluun uhrien iän perusteella synkentyy kuva selvästi.Moottori uutisoi haasteesta aiemmin otsikolla 15–24-vuotiaat nuoret yliedustettuina liikenneonnettomuuksissa.Tieliikenteessä nuorten kuljettajien väestöön suhteutettu kuolemanriski on kolminkertainen koko väestöön verrattuna. Kuluvan vuoden tammi–kesäkuussa on menehtynyt liikenteessä 12 alle 25-vuotiasta nuorta, tämä on 17 % kaikista menehtyneistä.Nuorten aiheuttamien kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien yleisimpinä ajankohtina painottuu voimakkaasti perjantain ja lauantain välinen yö ja lähes yhtä voimakkaasti lauantain ja sunnuntain välinen yö.Poliisiylitarkastaja Rissanen on tuonut esiin, että nuorten kuljettajien kuolemaan johtavista tieliikenneonnettomuuksista noin kolmasosaan liittyy liian suuri tai väärä tilannenopeus.Moottori on tuonut esiin myös, että alle 25-vuotiaiden tapaturmakuolemien taustalla liikenneonnettomuudet -otsikon alla kerrottiin, että tieliikenneonnettomuudet aiheuttavat eniten alle 25-vuotiaiden tapaturmaisia kuolemia ja toiseksi eniten tapaturmaisista syistä johtuvia sairaalahoitojaksoja Suomessa.Liikenneministeri huolissaan – etenkin nuoristaLiikenneministeri Lulu Ranne (ps) kirjoitti vastikään liikenneturvallisuuden nykytilasta kriittisesti liikenne- ja viestintäministeriön nettisivujen kolumnissa otsikolla Pysykää hengissä, rakkaat nuoret!Ministeri toi esiin, että "Suomi on jäänyt liikenneturvallisuuden huippumaista jälkeen. Olemme kahdeksanneksi turvallisin EU-maa, kun liikenteessä kuolleiden määrä suhteutetaan väkilukuun. Näin laskettuna Suomessa on jopa 1,5-kertainen määrä liikennekuolemia naapurimaihin Ruotsiin ja Norjaan verrattuna."Lulu Ranne huomioi, että nuoret kuljettajat ovat onnettomuustilastoissa yliedustettuina. Hän esitti kolumninsa lopuksi hartaan toiveen: "Tarvitsemme lisää ymmärrystä siitä, miten saamme kaikki nuoret sitoutumaan turvallisempaan liikennekulttuuriin sekä nuorten liikennekuolemat, pysyvät vammautumiset ja loukkaantumiset nollaan." Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Moottorin arkistoa:3:{i:0;s:6:"143764";i:1;s:6:"124966";i:2;s:6:"143755";} Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2025 Liikenne Autoliitto muistuttaa pysäköintialueiden väistämissäännöistä – ”toisin kuin usein kuvitellaan…” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 6.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: paisuneet palkit – lisää kolariturvallisuutta, mutta myös katveita 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa