26.6.2023 Autoilu Poliisi ja lääkäri: alkolukko vaikkei rattijuoppo sitä itse haluaisi! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Onnettomuustilastojen perusteella alkolukko olisi asiantuntijoiden näkemyksen mukaan syytä säätää pakolliseksi toistuvasti rattijuopumukseen syyllistyneelle. Rattijuoppous on vakava uhka liikenneturvallisuudelle – niin humalassa törttöilevan autoilijan itsensä kuin kanssakulkijoidenkin kannalta.Onnettomuustietoinstituutin vuosia 2016–2020 koskeva päihderaportti tarkastelee 748:aa moottoriajoneuvon kuljettajan aiheuttamaa kuolonkolaria. Näistä onnettomuuksista 36 prosenttia oli päihtyneen kuljettajan aiheuttamia. Näissä onnettomuuksissa kuoli kaikkiaan 321 henkilöä, joista 253 oli päihtyneitä ajoneuvojen kuljettajia.Rattijuoppousongelman ehkäisyyn olisi saatava ryhtiä vaatii asiantuntijakaksikko eli poliisiylitarkastaja Pasi Rissanen ja liikennelääketieteen emeritusprofessori, erikoislääkäri Timo Tervo yhteisessä ulostulossaan. Kaksikko on kirjoittanut aiheesta artikkelin, joka julkaistiin Turun Sanomissa.Kirjoittajista Timo Tervo on pitkän linjan ajoterveyden asiantuntija ja Pasi Rissasen vastuualueena poliisihallituksessa on liikenneturvallisuus.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAlkolukko pakolliseksi!Asiantuntijakaksikko kiteyttää näkemyksensä selkeästi: onnettomuustilastojen perusteella alkolukko olisi syytä säätää pakolliseksi toistuvasti rattijuopumukseen syyllistyneelle.Poliisi määrää alkolukolla valvotun ajo-oikeuden alkoholirattijuopumuksesta tai törkeästä rattijuopumuksesta epäillylle, jos ajokiellon saanut sen itse haluaa. Toinen vaihtoehto on määräaikainen ajokielto.Asiantuntijoiden vahvan näkemyksen mukaan alkolukolla valvottu ajo-oikeus tulisi ottaa käyttöön kaikille alkoholirattijuopumukseen syyllistyneille, eikä vain silloin, kun rattijuopumuksesta tuomittu sitä itse pyytää.”Esimerkiksi tietyn ajokieltoajan jälkeen ajo-oikeus palautuisi alkolukolla valvottuna”, kaksikko linjaa.Ajokieltoa jopa 5 vuottaAlkoholirattijuopumuksesta kiinni jääneen autoilijan ajokiellon pituus riippuu humalatilan syvyydestä ja siitä, onko kiinni jäänyt autoilija ensikertalainen vai uusija.Kuten Moottori aiemmin Katso rangaistustaulukko: rattijuopumus rapsauttaa jopa 5 vuoden ajokiellon -otsikon alla kertoi, ajokielto voi olla varsin pitkäkestoinen.Ajokiellon pituuden määrittelyyn vaikuttaa moni tekijä. Ajokiellon pituus riippuu ensinnäkin siitä, onko kiinni jäänyt autoilija ensikertalainen vai uusija.Ensikertalainen on kuljettaja, joka ei edeltävän 5 vuoden aikana ole syyllistynyt rattijuopumukseen, törkeään rattijuopumukseen, törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen tai vaarallisten aineiden kuljetusrikokseen.Lääkäreillä velvollisuuksiaMoottori kertoi aiemmin siitä, kuinka poliisi tekee kuljettajan ajokykyä ja ajoterveydentilaa koskeva arviointia ja valvontaa niin liikennevalvonnan kuin moninaisten muiden hälytystehtävien ja tutkintatehtävien yhteydessä.Asiantuntijat tähdentävät, että ajoterveyden valvonnassa lääkärin tehtävänä on puuttua alkoholin liikakäyttöön ja sen aiheuttamiin liitännäissairauksiin – sekä turvata potilaan terveys ja ajokunto.Timo Tervo muistuttaa, että lääkäri on velvollinen tekemään ilmoituksen poliisille, jos ajo-oikeuden perusteet eivät täyty. Ilmoituksen poliisille alkoholiriippuvuudesta saa tehdä myös sairaanhoitaja.Lääkäri voi lausunnossaan poliisille ehdottaa potilaalle alkolukon käyttämistä ollessaan epävarma potilaan kyvystä pidättäytyä päihtyneenä ajamisesta.Ja jos autoon asennetaan alkolukko, riittää se täyttämään ajoterveysvaatimukset alkoholiriippuvuuden osalta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKiinnijäämisriski heikohkoAsiantuntijat tuovat myös esiin tutkimustietoa, jonka mukaan kuolonkolarin aiheuttaneista rattijuopoista 34 prosenttia oli saanut onnettomuutta edeltäneen viiden vuoden aikana vähintään yhden rangaistuksen rattijuopumuksesta.Kiinnijäämisriski ei ole kummoinen.”On esitetty arvioita, että yleisesti rattijuopoista noin puolet olisi uusijoita. Rattijuoppo voi ajaa noin 220 kertaa humalassa ennen kiinnijäämistään.”Näillä kohennuksin!Kaksikko esittää nykyjärjestelmän tehostamista seuraavin keinoin:Vaikka alkolukko estää vain alkoholia nauttineen ajamista, se saattaa vähentää asianomaisen alkoholin käyttöä, joten pakollisella alkolukolla saataisiin huomattavia terveyshyötyjä ja edistettäisiin liikenneturvallisuutta. Osalle rattijuopumukseen syyllistyneistä alkolukon asennuskulut saattavat olla merkittävä menoerä, sillä henkilö kustantaa alkolukon itse. Olisi pohdittava tähän yhteiskunnan taloudellista tukea: hyödyt ovat todennäköisesti kuluja suuremmat.Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Onnettomuustietoinstituutti Lähteet: Onnettomuustietoinstituutti / päihderaportti, Turun Sanomat a:5:{i:0;s:6:"137246";i:1;s:6:"133235";i:2;s:6:"137248";i:3;s:4:"6869";i:4;s:6:"137574";} Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Liikenneturvallisuus Timo Tervo – ajoterveyden ahkera apostoli 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 22.4.2025 Päivän kuva Päivän kuva: asfalttitiet sortuvat alta – olisiko hiekkatie jo parempi? 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 20.4.2025 Uutinen Tärkein turvattuna: mitä turvaistuimen valitsemisessa tulee ottaa huomioon ja entä jos niitä tarvitaankin kolme? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: jokunen oivallus villistä lännestä eli siis tuning-osastolta 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin