26.6.2023 Autoilu Poliisi ja lääkäri: alkolukko vaikkei rattijuoppo sitä itse haluaisi! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Onnettomuustilastojen perusteella alkolukko olisi asiantuntijoiden näkemyksen mukaan syytä säätää pakolliseksi toistuvasti rattijuopumukseen syyllistyneelle. Rattijuoppous on vakava uhka liikenneturvallisuudelle – niin humalassa törttöilevan autoilijan itsensä kuin kanssakulkijoidenkin kannalta.Onnettomuustietoinstituutin vuosia 2016–2020 koskeva päihderaportti tarkastelee 748:aa moottoriajoneuvon kuljettajan aiheuttamaa kuolonkolaria. Näistä onnettomuuksista 36 prosenttia oli päihtyneen kuljettajan aiheuttamia. Näissä onnettomuuksissa kuoli kaikkiaan 321 henkilöä, joista 253 oli päihtyneitä ajoneuvojen kuljettajia.Rattijuoppousongelman ehkäisyyn olisi saatava ryhtiä vaatii asiantuntijakaksikko eli poliisiylitarkastaja Pasi Rissanen ja liikennelääketieteen emeritusprofessori, erikoislääkäri Timo Tervo yhteisessä ulostulossaan. Kaksikko on kirjoittanut aiheesta artikkelin, joka julkaistiin Turun Sanomissa.Kirjoittajista Timo Tervo on pitkän linjan ajoterveyden asiantuntija ja Pasi Rissasen vastuualueena poliisihallituksessa on liikenneturvallisuus.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAlkolukko pakolliseksi!Asiantuntijakaksikko kiteyttää näkemyksensä selkeästi: onnettomuustilastojen perusteella alkolukko olisi syytä säätää pakolliseksi toistuvasti rattijuopumukseen syyllistyneelle.Poliisi määrää alkolukolla valvotun ajo-oikeuden alkoholirattijuopumuksesta tai törkeästä rattijuopumuksesta epäillylle, jos ajokiellon saanut sen itse haluaa. Toinen vaihtoehto on määräaikainen ajokielto.Asiantuntijoiden vahvan näkemyksen mukaan alkolukolla valvottu ajo-oikeus tulisi ottaa käyttöön kaikille alkoholirattijuopumukseen syyllistyneille, eikä vain silloin, kun rattijuopumuksesta tuomittu sitä itse pyytää.”Esimerkiksi tietyn ajokieltoajan jälkeen ajo-oikeus palautuisi alkolukolla valvottuna”, kaksikko linjaa.Ajokieltoa jopa 5 vuottaAlkoholirattijuopumuksesta kiinni jääneen autoilijan ajokiellon pituus riippuu humalatilan syvyydestä ja siitä, onko kiinni jäänyt autoilija ensikertalainen vai uusija.Kuten Moottori aiemmin Katso rangaistustaulukko: rattijuopumus rapsauttaa jopa 5 vuoden ajokiellon -otsikon alla kertoi, ajokielto voi olla varsin pitkäkestoinen.Ajokiellon pituuden määrittelyyn vaikuttaa moni tekijä. Ajokiellon pituus riippuu ensinnäkin siitä, onko kiinni jäänyt autoilija ensikertalainen vai uusija.Ensikertalainen on kuljettaja, joka ei edeltävän 5 vuoden aikana ole syyllistynyt rattijuopumukseen, törkeään rattijuopumukseen, törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen tai vaarallisten aineiden kuljetusrikokseen.Lääkäreillä velvollisuuksiaMoottori kertoi aiemmin siitä, kuinka poliisi tekee kuljettajan ajokykyä ja ajoterveydentilaa koskeva arviointia ja valvontaa niin liikennevalvonnan kuin moninaisten muiden hälytystehtävien ja tutkintatehtävien yhteydessä.Asiantuntijat tähdentävät, että ajoterveyden valvonnassa lääkärin tehtävänä on puuttua alkoholin liikakäyttöön ja sen aiheuttamiin liitännäissairauksiin – sekä turvata potilaan terveys ja ajokunto.Timo Tervo muistuttaa, että lääkäri on velvollinen tekemään ilmoituksen poliisille, jos ajo-oikeuden perusteet eivät täyty. Ilmoituksen poliisille alkoholiriippuvuudesta saa tehdä myös sairaanhoitaja.Lääkäri voi lausunnossaan poliisille ehdottaa potilaalle alkolukon käyttämistä ollessaan epävarma potilaan kyvystä pidättäytyä päihtyneenä ajamisesta.Ja jos autoon asennetaan alkolukko, riittää se täyttämään ajoterveysvaatimukset alkoholiriippuvuuden osalta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKiinnijäämisriski heikohkoAsiantuntijat tuovat myös esiin tutkimustietoa, jonka mukaan kuolonkolarin aiheuttaneista rattijuopoista 34 prosenttia oli saanut onnettomuutta edeltäneen viiden vuoden aikana vähintään yhden rangaistuksen rattijuopumuksesta.Kiinnijäämisriski ei ole kummoinen.”On esitetty arvioita, että yleisesti rattijuopoista noin puolet olisi uusijoita. Rattijuoppo voi ajaa noin 220 kertaa humalassa ennen kiinnijäämistään.”Näillä kohennuksin!Kaksikko esittää nykyjärjestelmän tehostamista seuraavin keinoin:Vaikka alkolukko estää vain alkoholia nauttineen ajamista, se saattaa vähentää asianomaisen alkoholin käyttöä, joten pakollisella alkolukolla saataisiin huomattavia terveyshyötyjä ja edistettäisiin liikenneturvallisuutta. Osalle rattijuopumukseen syyllistyneistä alkolukon asennuskulut saattavat olla merkittävä menoerä, sillä henkilö kustantaa alkolukon itse. Olisi pohdittava tähän yhteiskunnan taloudellista tukea: hyödyt ovat todennäköisesti kuluja suuremmat.Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Onnettomuustietoinstituutti Lähteet: Onnettomuustietoinstituutti / päihderaportti, Turun Sanomat a:5:{i:0;s:6:"137246";i:1;s:6:"133235";i:2;s:6:"137248";i:3;s:4:"6869";i:4;s:6:"137574";} Lue lisää Kaikki artikkelit 22.3.2025 Autoilun hinta Suomalaisautoilijat ovat pihiä porukkaa – kolmannes ajaa renkaansa sakkorajalle 18.3.2025 Kuluttajat Asiakas löysi vikoja Volvosta autokauppojen jälkeen – myyjä piti vaatimuksia kohtuuttomina, koska ostajalla ei ollut kiirettä korjata niitä 18.3.2025 Autoilu Tarvitaan vapaus valita kuinka liikkua – Autoliiton Helsingin osaston vinkit kuntavaaleihin 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Liikenneturvallisuus Kevätaurinko häikäisee – ja on vaikuttamassa kuolonkolareihin 15.3.2025 Autoilu Työsuhdeautot sähköistyvät vauhdilla – dieselautot kadonneet lähes kokonaan 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 14.3.2025 Autoilu Autoverotuksen taistelutantereilla – jo sata vuotta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 22.3.2025 Kotimaanmatkailu Moottori 100 vuotta: Koronakuplassa Ranualla 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä - Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle