26.6.2023 Autoilu Poliisi ja lääkäri: alkolukko vaikkei rattijuoppo sitä itse haluaisi! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Onnettomuustilastojen perusteella alkolukko olisi asiantuntijoiden näkemyksen mukaan syytä säätää pakolliseksi toistuvasti rattijuopumukseen syyllistyneelle. Rattijuoppous on vakava uhka liikenneturvallisuudelle – niin humalassa törttöilevan autoilijan itsensä kuin kanssakulkijoidenkin kannalta.Onnettomuustietoinstituutin vuosia 2016–2020 koskeva päihderaportti tarkastelee 748:aa moottoriajoneuvon kuljettajan aiheuttamaa kuolonkolaria. Näistä onnettomuuksista 36 prosenttia oli päihtyneen kuljettajan aiheuttamia. Näissä onnettomuuksissa kuoli kaikkiaan 321 henkilöä, joista 253 oli päihtyneitä ajoneuvojen kuljettajia.Rattijuoppousongelman ehkäisyyn olisi saatava ryhtiä vaatii asiantuntijakaksikko eli poliisiylitarkastaja Pasi Rissanen ja liikennelääketieteen emeritusprofessori, erikoislääkäri Timo Tervo yhteisessä ulostulossaan. Kaksikko on kirjoittanut aiheesta artikkelin, joka julkaistiin Turun Sanomissa.Kirjoittajista Timo Tervo on pitkän linjan ajoterveyden asiantuntija ja Pasi Rissasen vastuualueena poliisihallituksessa on liikenneturvallisuus.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAlkolukko pakolliseksi!Asiantuntijakaksikko kiteyttää näkemyksensä selkeästi: onnettomuustilastojen perusteella alkolukko olisi syytä säätää pakolliseksi toistuvasti rattijuopumukseen syyllistyneelle.Poliisi määrää alkolukolla valvotun ajo-oikeuden alkoholirattijuopumuksesta tai törkeästä rattijuopumuksesta epäillylle, jos ajokiellon saanut sen itse haluaa. Toinen vaihtoehto on määräaikainen ajokielto.Asiantuntijoiden vahvan näkemyksen mukaan alkolukolla valvottu ajo-oikeus tulisi ottaa käyttöön kaikille alkoholirattijuopumukseen syyllistyneille, eikä vain silloin, kun rattijuopumuksesta tuomittu sitä itse pyytää.”Esimerkiksi tietyn ajokieltoajan jälkeen ajo-oikeus palautuisi alkolukolla valvottuna”, kaksikko linjaa.Ajokieltoa jopa 5 vuottaAlkoholirattijuopumuksesta kiinni jääneen autoilijan ajokiellon pituus riippuu humalatilan syvyydestä ja siitä, onko kiinni jäänyt autoilija ensikertalainen vai uusija.Kuten Moottori aiemmin Katso rangaistustaulukko: rattijuopumus rapsauttaa jopa 5 vuoden ajokiellon -otsikon alla kertoi, ajokielto voi olla varsin pitkäkestoinen.Ajokiellon pituuden määrittelyyn vaikuttaa moni tekijä. Ajokiellon pituus riippuu ensinnäkin siitä, onko kiinni jäänyt autoilija ensikertalainen vai uusija.Ensikertalainen on kuljettaja, joka ei edeltävän 5 vuoden aikana ole syyllistynyt rattijuopumukseen, törkeään rattijuopumukseen, törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen tai vaarallisten aineiden kuljetusrikokseen.Lääkäreillä velvollisuuksiaMoottori kertoi aiemmin siitä, kuinka poliisi tekee kuljettajan ajokykyä ja ajoterveydentilaa koskeva arviointia ja valvontaa niin liikennevalvonnan kuin moninaisten muiden hälytystehtävien ja tutkintatehtävien yhteydessä.Asiantuntijat tähdentävät, että ajoterveyden valvonnassa lääkärin tehtävänä on puuttua alkoholin liikakäyttöön ja sen aiheuttamiin liitännäissairauksiin – sekä turvata potilaan terveys ja ajokunto.Timo Tervo muistuttaa, että lääkäri on velvollinen tekemään ilmoituksen poliisille, jos ajo-oikeuden perusteet eivät täyty. Ilmoituksen poliisille alkoholiriippuvuudesta saa tehdä myös sairaanhoitaja.Lääkäri voi lausunnossaan poliisille ehdottaa potilaalle alkolukon käyttämistä ollessaan epävarma potilaan kyvystä pidättäytyä päihtyneenä ajamisesta.Ja jos autoon asennetaan alkolukko, riittää se täyttämään ajoterveysvaatimukset alkoholiriippuvuuden osalta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKiinnijäämisriski heikohkoAsiantuntijat tuovat myös esiin tutkimustietoa, jonka mukaan kuolonkolarin aiheuttaneista rattijuopoista 34 prosenttia oli saanut onnettomuutta edeltäneen viiden vuoden aikana vähintään yhden rangaistuksen rattijuopumuksesta.Kiinnijäämisriski ei ole kummoinen.”On esitetty arvioita, että yleisesti rattijuopoista noin puolet olisi uusijoita. Rattijuoppo voi ajaa noin 220 kertaa humalassa ennen kiinnijäämistään.”Näillä kohennuksin!Kaksikko esittää nykyjärjestelmän tehostamista seuraavin keinoin:Vaikka alkolukko estää vain alkoholia nauttineen ajamista, se saattaa vähentää asianomaisen alkoholin käyttöä, joten pakollisella alkolukolla saataisiin huomattavia terveyshyötyjä ja edistettäisiin liikenneturvallisuutta. Osalle rattijuopumukseen syyllistyneistä alkolukon asennuskulut saattavat olla merkittävä menoerä, sillä henkilö kustantaa alkolukon itse. Olisi pohdittava tähän yhteiskunnan taloudellista tukea: hyödyt ovat todennäköisesti kuluja suuremmat.Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Onnettomuustietoinstituutti Lähteet: Onnettomuustietoinstituutti / päihderaportti, Turun Sanomat a:5:{i:0;s:6:"137246";i:1;s:6:"133235";i:2;s:6:"137248";i:3;s:4:"6869";i:4;s:6:"137574";} Lue lisää Kaikki artikkelit 18.9.2024 Uutinen Vaikka uusien autojen rekisteröinti sakkaa, Suomen autokanta sähköistyy EU:n kärkivauhtia – sille on selitys 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 17.9.2024 Autoilu Älykäs nopeusavustin tuli uusiin autoihin – mutta miten toimii? 16.9.2024 Euro NCAP Euro NCAP jakoi tähtiä – Jeep Avenger erottuu joukosta väärällä tavalla 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 13.9.2024 Uutinen Sähköautot ovat syrjäyttämässä bensiiniajoneuvot Etiopian pääkaupungissa 13.9.2024 Yleinen Autoliitto huomauttaa: opetuslupaopetuksen taso on Suomessa korkea 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 10.9.2024 Uutinen Illat pimenevät – tiedätkö, miten autosi valoja käytetään oikein? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 17.9.2024 Testit Liveseuranta: Katumaasturien vertailulenkki 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?