16.1.2017 Liikenne Poliisi Kehä 1:n kameravalvonnasta: ”Me ei todellakaan tulla paljastamaan mitään euromääriä!” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun vuosi sitten Kehä 1:lle asennettiin 35 kameratolpasta koostunut automaattivalvonta, heräsi moni kysymään, ovatko motiivina sakkotulot vai liikenneturvallisuus? Suomen vilkkainta tietä on valvottu kohta vuosi. Sen kunniaksi Poliisi ja Uudenmaan ELY-keskus pitivät aiheesta tiedotustilaisuuden, jossa olivat mukana myös VTT ja Liikennevirasto.Eli miten on, sakkotulot vai liikenneturvallisuus? Jos viranomaisilta kysytään, on vastaus selvä.– Henkilövahinko-onnettomuudet ovat Kehä 1:llä laskeneet noin 30 prosenttia automaattivalvonnan ansiosta, Marko Kelkka Uudenmaan ELY-keskuksesta kertoo.Laskeneen onnettomuusmäärän kerrotaan tuovan 2 miljoonan euron säästöt vuodessa. Onnettomuuksien väheneminen on Kelkan mukaan seurausta alentuneista ajonopeuksista. Automaattivalvonnan lasketaan alentaneen nopeuksia 1,8–5,2 kilometriä tunnissa.Kelkka toki myöntää Kehä 1:n runsaiden tietöiden vaikeuttaneet vertailua ja luotettavaa tilastollista tarkastelua.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTietyöt haittaavatVuonna 2016 alkoi Kehä 1:n leventäminen välillä Hämeenlinnan väylä – Espoon raja. Lisäksi parannettiin valtatie 3:n eritasoliittymää ja rakennettiin Kivikon, Myllypuron ja Viikin yhdistävä eritasoliittymä. Lisäksi Kehä 1:n länsipään lähellä Keilaniemessä aloitettiin tunnelin rakentaminen.Toisin sanoen, suurella osalla kehää nopeusrajoitukset ovat laskeneet 20 kilometriä tunnissa tietöiden takia. Sillä luulisi olevan mainittua 1,8–5,2 kilometriä tunnissa suurempi vaikutus onnettomuuksiin? Kehä 1:n liikennejärjestelyt työmaakohdissa ovat olleet varsin sujuvia.40 881 välähdystäPoliisitarkastaja Heikki Ihalainen poliisihallituksesta esitteli toimittajille automaattivalvonnan tulokset.Vuonna 2016 kameroiden välähtely aiheutti yhteensä 40 881 seuraamusta. Näistä 28 343 oli pelkkiä huomautuksia, mutta rikesakkojen määräksi kerrottiin 11 870. Rangaistusvaatimuksia jaettiin 668 kappaletta.Kun Ihalaiselta kysyttiin automaattivalvonnan tuottamia sakkotuloja, oli vastaus otsikossa mainittu tuhahdus.Lyhyellä kotimatematiikallakin selviää, että jo pelkät rikesakkotulot ovat tuottaneet 1,7–2,4 miljoonaa euroa rikesakkojen suuruudesta (140–200 euroa) riippuen.Mustavalkoinen nopeusrajoitusVTT:n tutkija Harri Peltola kertoi tuloksista, joita on havaittu Pakilan kohdalla olevasta mittauspisteestä. Mittauspiste sijaitsee 700 metrin päässä lähimmästä valvontapisteestä, eli kameratolpasta.– Yli 10 km/h ylinopeudet laskivat 11 000 ajoneuvosta vuorokaudessa 2 000 ajoneuvoon. Lisäksi ennen automaattivalvonnan aloittamista 61 prosenttia ajoneuvoista ajoi valvontapisteen kohdalla ylinopeutta, valvonnan aloittamisen jälkeen määrä laski 33 prosenttiin.VTT:n kuvaaja ajoneuvojen nopeuksista vuonna 2015 ja 2016. Pystyviiva 80 km/h kohdalla merkitsee nopeusrajoitusta.Ajonopeusjakaumat ennen ja jälkeen automaattivalvonnan paljastavan kuvaajan perusteella ajonopeus valvontapisteellä on laskenut noin 5 kilometriä tunnissa, mutta se on riittänyt tiputtamaan nopeuden ylinopeudesta sallittuun vauhtiin. Nopeusrajoitus esitetään mustavalkoisena rajana, jonka ylittäminen johtaa välittömään vaaraan. Automaattivalvonta ei toki tunnetusti puutu väärään tilannenopeuteen – tai rattijuoppouteen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyFaktaa vai propagandaa?Muutenkin lehdistötilaisuus Kehä 1:n automaattivalvonnan tuloksista vaikutti enemmän propagandalta kuin faktojen kertomiselta.Marko Kelkka kertoi tilastollisista tuloksista, joita automaattivalvonnan ansiosta 1,8–5,2 kilometriä tunnissa laskenut ajonopeus aiheuttaa.– Henkilövahinko-onnettomuudet ovat vähentyneet keskinopeuden muutoksen perusteella laskentamallista riippuen 9–14 prosenttia. Kuolleiden määrä on vähentynyt 23 prosenttia laskentamallista riippumatta, Kelkka kertoo.Kehä 1:llä on viimeisen kuuden vuoden aikana kuollut yksi ja yksi on loukkaantunut vakavasti. Molemmat uhrit liikkuivat moottoripyörällä.Onnettomuusprosentit perustuvat kansainväliseen tutkimukseen, jolla on selvitetty ajonopeuden vaikutusta onnettomuusriskiin. Tutkimuksen lähtökohtia on kritisoitu, sillä se ei esimerkiksi huomioi sairauskohtauksien tai itsemurhien vaikutusta liikennekuolemien määrään. Niiden osuus kuolonkolareista on 40 prosenttia.Juuri tähän tutkimukseen perustuen viranomaiset kertovat Kehä 1:n laskeneiden ajonopeuksien johtaneen 2 miljoonan euron säästöön onnettomuuskustannuksissa jo ensimmäisen vuoden aikana.Palataan vielä peruskysymykseen: oliko Kehä 1:lle 900 000 eurolla rakennettu automaattivalvonta kustannustehokkain tapa parantaa liikenneturvallisuutta pääkaupunkiseudulla?– Ei tule tehokkaampaa keinoa minulle mieleen, jos verrataan vaikutuksia ja kustannuksia, toteaa Marko Kelkka.Viranomaiset tosin eivät vieläkään tiedä, kuinka moni onnettomuus nyt tai aiemmin aiheutui ylinopeudesta. Mikään ei myöskään selitä sitä, miksi automaattivalvonnan tuomat sakkotulot halutaan salata.Teksti: Lauri Ahtiainen Kuvan lähde: VTT Kuva kameratolpasta: Antti Hentinen Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Autokauppa Rahahuolet pohdituttavat autokaupoilla – ”Patoutunut kysyntä voi purkautua yllättävän nopeasti” 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 7.5.2025 Liikenne Autoliitto muistuttaa pysäköintialueiden väistämissäännöistä – ”toisin kuin usein kuvitellaan…” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot - toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa