4.7.2023 Ajoneuvot Pölyä Dusterille: Dacia lähtee Dakar-ralliin 2025 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Dacia lähtee mukaan Dakariin! Erämaarallin kutsu on kuultu romanialaismerkin parissa, joten 2025 Dacia tutkii äärimmäisten olosuhteiden ja synteettisen polttoaineen yhdistelmää vauhdikkaassa labrassa. Romanialaismerkki Dacia ei ole juuri näyttäytynyt moottoriurheilupiireissä, ainakaan tehdastallien muodossa. Tilanne muuttuu 2025 kun Dacia lähtee Dakar-ralliin mukaan kärkikastiin T1+-luokassa.Julkistustilaisuudessa Dacia esitteli myös kuljettajansa. Espanjalainen rallikuski Cristina Gutiérrez Herrero saa työkaverikseen muuan Sébastien Loebin, kaikkien aikojen rallivelhon etsiessä jälleen uusia haasteita Dacian ralliprojektista. Herrero on Espanjan erämaarallien mestari vuosilta 2011–2016 ja hän on osallistunut myös Dakariin seitsemästi viime vuosina. Varsinaisen lyömättömän ralliuransa jälkeen Loeb on osallistunut Dakariin vuodesta 2016.Organisaatiotasolla Dacian kumppanina on brittiläinen Prodrive, joka tuo moottoriurheiluteknistä osaamista. Prodriven meriittejä tuskin tarvitsee eritellä rallejaan seuraaville, mutta mielenkiintoista on Prodriven osallistuminen Dakariin vuodesta 2020 lähtien. Loebin voimin Prodriven auto selvitti tiensä toiseksi 2022 ja 2023.– Dacia ja Dakar ovat täydellinen yhdistelmä! Eikä pelkästään sen takia, että Dakar testaa Dacian kestävyyttä vaan myös osoittaa meidän sitoutumista matalapäästöisempään autoiluun. Osallistumme todella innostuneina kilpailuun synteettistä polttoainetta käyttävällä autolla. Dacia, yhdessä parhaan tiimin ja kuljettajien kanssa, on vakavasti otettava kilpailija rallissa, hehkuttaa Dacian toimitusjohtaja Denis Le Vot.Yli 40 vuoden ajan eri puolilla haastavissa olosuhteissa järjestetty Dakar on yhdistänyt yli 60 kansallisuutta ja 500 seikkailijaa ainutlaatuisessa erämaarallissa. Kilpailu yhdistää järjen ja tunteen, eli Dacian mukaan se sopii merkille täydellisesti.Varsinaisesta autosta kerrottiin vasta, että kilpailuun suunnitellaan nelivetoinen auto, joka selviytyy kisan haastavista olosuhteista. Auto myös suunnitellaan Aramcon toimittaman synteettisen polttoaineen ympärille, sillä Dacia haluaa testata uusia ratkaisuja ja energiavalintoja äärimmäisissä olosuhteissa. Aramcon synteettisissä polttoaineissa yhdistetään uusiutuvaa vetyä talteenotettuun hiilidioksidiin.Aivan vuoteen 2025 saakka ei tarvitse kuitenkaan odottaa ralli-Dacian ensiesiintymistä, sillä autoa kokeillaan jo 2024 Marokon rallissa.Jäämme odottamaan tulokkaan menestystä mielenkiinnolla. Jo 2024 Dakarin T1+-luokassa nähdään Fordin ja M-Sportin operoima versio Ranger Raptor -avolavasta, joten yhdessä viime vuosien panostusten kanssa valmistajien valtataistelu on siirtymässä pikataipaleilta teille tietymättömille.Lähde ja kuvat: DaciaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 10.4.2025 Uutinen Liian nopealle sähköpotkulaudalle voi rapsahtaa jopa moottoripyörän vakuuttamattomuusmaksut 9.4.2025 Ajoneuvot Selvitys: oma auto hajosi, mutta minkälaisen sijaisauton saa tilalle? 8.4.2025 Ajoneuvot Käytetty Ferrari Ranskasta – ja läpi Euroopan koti-Suomeen ajaen 8.4.2025 Ajoneuvot Kiva, että korealaiset vielä muistavat kaksiovisia loistoautoja – Genesis X Gran Coupé ja -X Gran Convertible 8.4.2025 Uutinen McLaren ripustaa tulevaisuutensa tuntemattoman sähköautostartupin ja luksuksen varaan 7.4.2025 Uutinen Kotimainen Coverion-pohjapanssari sähköautoon – akun pelastaja vai takuun tuhoaja? 7.4.2025 Yleinen Nettiauton tilastot: Polestar 2 alkuvuoden myydyin sähköauto Suomessa 6.4.2025 Ajatuksia autoista Kaksi Volvoa ja menneiden aikojen haikailu johtokunnan neuvotteluhuoneessa – Ajatuksia autoista 6.4.2025 Uutinen Tuleva Renault Twingo taipuu myös Nissaniksi ja Daciaksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä