17.2.2021 Ajoneuvot Porsche 911 GT3 (992) – 314 606 euroa motorsporttia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Se ei ole auto jota tulisi mitata lukuarvoin, vaan mahdollisimman nautinnollisena ajokokemuksena. Uusin versio on nyt Porsche 911 GT3 (992). Tiesimme, että se on tulossa. Silti sitä odotetaan joka ikinen kerta samalla uudella innolla. Kyseessä on Porsche Motorsport-osaston katulaillinen taidonnäyte Porsche 911 GT3 (992) kaikkien ajamisesta nauttivien riemuksi.Tällä kertaa kyseessä on seitsemännen sukupolven niin sanottu Porsche 911 GT3 (992), eli se pohjautuu tehtaan tunnuksella 992 kulkevaan Porsche 911 -sukupolveen. Ensimmäinen 992 esiteltiin Carrera S -asussa Coupé-korilla vuoden 2018 puolella.Ensimmäinen ajatus on, että GT3 RS näyttää jälleen tarkoituksenmukaiselta. Tässä kohti muistaa, että RS-versio on vielä julkaisematta – kyseessä on nyt ”vain” GT3 ilman RS-lisämerkintää. Siihen nähden auto näyttää julmalta ja aggressiiviselta. On pakko olettaa Porschen julkaisevan jossain kohti vielä RS-version, joten siinä mahtaa olla melkoinen takasiipi. Ehkä leveyskin voi vielä kasvaa vai kuinka tästä enää edetään.Julkistuksessa saatiin myös yksi todellinen paljastus juurikin toiseen suuntaan. GT3 tulee myöhemmin tänä vuonna tarjolle myös niin sanottuna Touring-mallina eli ilman takasiipeä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPorsche 911 GT3 (992)Porsche 911 GT3 on valmistajan mukaan kaikkein eniten 911, sillä se on mallipaletin nautittavin. Heille 911 GT3 on koko Porschen ydin yhdessä autossa. Uusi Porsche 911 GT3 (992) liikkuu 4,0-litraisen vapaasti hengittävän bokserimoottorin voimin, jonka perustan vihjataan olevan sama kuin tehtaan GT3 Cup -kilpa-autoissa. Läppärunkojen luvataan auttavan moottorin reagoinnin lisäksi myös päästöjen hallinnassa. Muihin teknisiin hienouksiin kuuluu kuivasumppuvoitelu sekä jokunen titaaniosa.Sen 510 hevosvoimaa saadaan ulos moottorin kierrosluvulla 8400 kierrosta minuutissa ja kuusimukinen jatkaa ulvontaansa aina 9000 kierrokseen minuutissa. Pakoputkistoa on kuulemma suunniteltu niin, että ääntä ei hukata liikaa. Huippuvääntö on 470 newtonmetriä. PDK on yhä 7-pykäläinen, kuten edellisessä GT3-mallissa. Porschen mukaan se soveltuu uutta 8-pykäläistä paremmin auton luonteeseen ja säästää painoa. Ilouutisena myös kuusivalintainen käsivaihteisto tarjotaan vaihtoehdoksi.Kiihdytys nollasta sataan kilometriin tunnissa vie 3,4 sekuntia jos se ketään kiinnostaa. Tätä autoa kun ei osteta suoria, vaan mutkia varten. Nürburgringin Nordschleifen koko 20,8 kilometrin mittaisen ratakierroksen uutuus kiertää alle 7 minuutin – tarkka aika on 6 minuuttia 59 sekuntia ja 927 sekunnin tuhannesosaa.Kolmiotukivarsista takasiipeenKorin puolella suurin uutinen lliittyy pyöränripustukseen. Tuoreimman sukupolven GT3 ei enää kelpuuta etuakselilleen MacPherson-pyöräntuentaa vaan vaatii päällekkäiset kolmiotukivarret. Tämä mahdollistaa ainakin teoriassa paremman purennan tiehen erilaisissa olosuhteissa.Mielenkiintoisesti ohjauksen välitys on merkittävästi aiempaa nopeampi. Nelipyöräohjaus on vakiovaruste.Aerodynamiikassa otettu iso harppaus ja siihen kuuluu nyt sarja erikseen käsin säädettäviä elementtejä. Downforce on kasvanut perusasetuksella 50 prosenttia ja tiukimmalle säädettynä jopa 150 prosenttia edeltäjästään.Tästä kaikkein näkyvin merkki on yläpuolelta ripustettu takasiipi – ratkaisu on tehty siiven alapinnan pitämiseksi täysin tasaisena, sillä se on siiven toiminnan kannalta kaikkein tärkein pinta.Keulasta huomaa myös suuret läpiviennit, jotka johtavat ilmaa jäähdyttimen läpi auton tuulilasin ja katon yli perään. Keulan luukku on hiilikuituvahvisteista muovia (CFRP) ja lisähinnasta myös katto on saatavilla samasta materiaalista.Yllättäen 992 GT3 ei ole ilman peilejä yhtään aiempaa leveämpi, vaikka todellakin näyttää siltä. Sen sijaan päivitys tuo jälleen hieman edeltäjää leveämmät renkaat. Näyttää tosin siltä kuin vanteisiin olisi laitettu jälkikäteen vanneteipit lähimmästä automarketista. Vanteiden takaa pilkottavien etujarrulevyjen koko on nyt hulppea 408 millimetriä, mutta silti jarruista on onnistuttu keventämään massaa.Muutenkin painonsäästö on ollut ohjelistalla, jotta paino saataisiin pidettyä kurissa – 992-sukupolven perusta on nimittäin merkittävästi edeltäjää painavampi. Esimerkiksi ohuemmilla laseilla säästettiin 5 kilogrammaa ja vastaavia muutoksia on lukuisia.Lopulta GT3:n paino ei juuri ole noussut edellisestä sukupolvesta. Uutuusmalli painaa käsivaihteistolla varustettuna 1 418 kg ja PDK-vaihteistolla varustettuna 1 435 kg.Hai sininenOhjaamon yleisilme on jo tuttu tuoreimmasta 992-sukupolvesta, mutta uutena ominaisuutena esitellään digitaalimittariston ratakäyttöä varten suunniteltu track mode. Tällöin kierrosnopeusmittarin molemmin puolin olevat näytöt voidaan muuttaa näyttämään esimerkiksi rengaspaineita, öljyn lämpötilaa ja -painetta sekä jäähdytysnesteen lämpötilaa. Toimintoon kuuluu myös vaihteen vaihtamisesta muistuttava merkkivalo.Kuvissa näkyvä auton ulkopinnalle tarjottava uusi sinisen sävy on nimeltään Shark Blue. Kyseessä ei ole metalliväri. Se on saanut inspiraationsa GT Cars -yksikön johtajan Andreas Preuningerin lomallaan näkemästä jahdista.Tuota sävyä on saatavilla sekä sisätiloihin että vanteisiin. Lisäksi auton ulkoväri, kuten esimerkiksi tämä Shark Blue, on valittavissa kellon ulkokehän koristeraitaan. Auton ostavat, ja vain auton ostavat, voivat nimittäin hankkia itselleen myös autoon paritetun rannekellon.Kyseessä on kronografi, jonka kuori on valmistettu titaanista. Kellon automaattikoneiston vetopaino on mutoiltu vanteiden mukaan. Tuon kellon hintaa ei tosin ole mainittu.Sen sijaan uuden Porsche 911 GT3 (992) -mallin hinnat alkavat Suomessa 314 606,49 eurosta sisältäen arvonlisäveron ja maakohtaisen varustelun. Tosin varustevaihtoehdot ja hinta saattavat vielä hieman elää esimerkiksi mallivuoden mukaan. Ensimmäisten asiakkaiden on tarkoitus saada autonsa jo tulevana kesänä.Kuvat ja lähde: PorscheMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna 16.12.2024 Sähköautot Hyundai Inster rymistelee sähköautojen hintakisaan – 25 000 euroa ja pitkä toimintamatka 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 21.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi lataushybridejä ei voi ladata pikalatauspisteillä? 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 17.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: farkku-Mersu ja laajennetun tavaratilan arvoitus 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”