17.2.2021 Ajoneuvot Porsche 911 GT3 (992) – 314 606 euroa motorsporttia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Se ei ole auto jota tulisi mitata lukuarvoin, vaan mahdollisimman nautinnollisena ajokokemuksena. Uusin versio on nyt Porsche 911 GT3 (992). Tiesimme, että se on tulossa. Silti sitä odotetaan joka ikinen kerta samalla uudella innolla. Kyseessä on Porsche Motorsport-osaston katulaillinen taidonnäyte Porsche 911 GT3 (992) kaikkien ajamisesta nauttivien riemuksi.Tällä kertaa kyseessä on seitsemännen sukupolven niin sanottu Porsche 911 GT3 (992), eli se pohjautuu tehtaan tunnuksella 992 kulkevaan Porsche 911 -sukupolveen. Ensimmäinen 992 esiteltiin Carrera S -asussa Coupé-korilla vuoden 2018 puolella.Ensimmäinen ajatus on, että GT3 RS näyttää jälleen tarkoituksenmukaiselta. Tässä kohti muistaa, että RS-versio on vielä julkaisematta – kyseessä on nyt ”vain” GT3 ilman RS-lisämerkintää. Siihen nähden auto näyttää julmalta ja aggressiiviselta. On pakko olettaa Porschen julkaisevan jossain kohti vielä RS-version, joten siinä mahtaa olla melkoinen takasiipi. Ehkä leveyskin voi vielä kasvaa vai kuinka tästä enää edetään.Julkistuksessa saatiin myös yksi todellinen paljastus juurikin toiseen suuntaan. GT3 tulee myöhemmin tänä vuonna tarjolle myös niin sanottuna Touring-mallina eli ilman takasiipeä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPorsche 911 GT3 (992)Porsche 911 GT3 on valmistajan mukaan kaikkein eniten 911, sillä se on mallipaletin nautittavin. Heille 911 GT3 on koko Porschen ydin yhdessä autossa. Uusi Porsche 911 GT3 (992) liikkuu 4,0-litraisen vapaasti hengittävän bokserimoottorin voimin, jonka perustan vihjataan olevan sama kuin tehtaan GT3 Cup -kilpa-autoissa. Läppärunkojen luvataan auttavan moottorin reagoinnin lisäksi myös päästöjen hallinnassa. Muihin teknisiin hienouksiin kuuluu kuivasumppuvoitelu sekä jokunen titaaniosa.Sen 510 hevosvoimaa saadaan ulos moottorin kierrosluvulla 8400 kierrosta minuutissa ja kuusimukinen jatkaa ulvontaansa aina 9000 kierrokseen minuutissa. Pakoputkistoa on kuulemma suunniteltu niin, että ääntä ei hukata liikaa. Huippuvääntö on 470 newtonmetriä. PDK on yhä 7-pykäläinen, kuten edellisessä GT3-mallissa. Porschen mukaan se soveltuu uutta 8-pykäläistä paremmin auton luonteeseen ja säästää painoa. Ilouutisena myös kuusivalintainen käsivaihteisto tarjotaan vaihtoehdoksi.Kiihdytys nollasta sataan kilometriin tunnissa vie 3,4 sekuntia jos se ketään kiinnostaa. Tätä autoa kun ei osteta suoria, vaan mutkia varten. Nürburgringin Nordschleifen koko 20,8 kilometrin mittaisen ratakierroksen uutuus kiertää alle 7 minuutin – tarkka aika on 6 minuuttia 59 sekuntia ja 927 sekunnin tuhannesosaa.Kolmiotukivarsista takasiipeenKorin puolella suurin uutinen lliittyy pyöränripustukseen. Tuoreimman sukupolven GT3 ei enää kelpuuta etuakselilleen MacPherson-pyöräntuentaa vaan vaatii päällekkäiset kolmiotukivarret. Tämä mahdollistaa ainakin teoriassa paremman purennan tiehen erilaisissa olosuhteissa.Mielenkiintoisesti ohjauksen välitys on merkittävästi aiempaa nopeampi. Nelipyöräohjaus on vakiovaruste.Aerodynamiikassa otettu iso harppaus ja siihen kuuluu nyt sarja erikseen käsin säädettäviä elementtejä. Downforce on kasvanut perusasetuksella 50 prosenttia ja tiukimmalle säädettynä jopa 150 prosenttia edeltäjästään.Tästä kaikkein näkyvin merkki on yläpuolelta ripustettu takasiipi – ratkaisu on tehty siiven alapinnan pitämiseksi täysin tasaisena, sillä se on siiven toiminnan kannalta kaikkein tärkein pinta.Keulasta huomaa myös suuret läpiviennit, jotka johtavat ilmaa jäähdyttimen läpi auton tuulilasin ja katon yli perään. Keulan luukku on hiilikuituvahvisteista muovia (CFRP) ja lisähinnasta myös katto on saatavilla samasta materiaalista.Yllättäen 992 GT3 ei ole ilman peilejä yhtään aiempaa leveämpi, vaikka todellakin näyttää siltä. Sen sijaan päivitys tuo jälleen hieman edeltäjää leveämmät renkaat. Näyttää tosin siltä kuin vanteisiin olisi laitettu jälkikäteen vanneteipit lähimmästä automarketista. Vanteiden takaa pilkottavien etujarrulevyjen koko on nyt hulppea 408 millimetriä, mutta silti jarruista on onnistuttu keventämään massaa.Muutenkin painonsäästö on ollut ohjelistalla, jotta paino saataisiin pidettyä kurissa – 992-sukupolven perusta on nimittäin merkittävästi edeltäjää painavampi. Esimerkiksi ohuemmilla laseilla säästettiin 5 kilogrammaa ja vastaavia muutoksia on lukuisia.Lopulta GT3:n paino ei juuri ole noussut edellisestä sukupolvesta. Uutuusmalli painaa käsivaihteistolla varustettuna 1 418 kg ja PDK-vaihteistolla varustettuna 1 435 kg.Hai sininenOhjaamon yleisilme on jo tuttu tuoreimmasta 992-sukupolvesta, mutta uutena ominaisuutena esitellään digitaalimittariston ratakäyttöä varten suunniteltu track mode. Tällöin kierrosnopeusmittarin molemmin puolin olevat näytöt voidaan muuttaa näyttämään esimerkiksi rengaspaineita, öljyn lämpötilaa ja -painetta sekä jäähdytysnesteen lämpötilaa. Toimintoon kuuluu myös vaihteen vaihtamisesta muistuttava merkkivalo.Kuvissa näkyvä auton ulkopinnalle tarjottava uusi sinisen sävy on nimeltään Shark Blue. Kyseessä ei ole metalliväri. Se on saanut inspiraationsa GT Cars -yksikön johtajan Andreas Preuningerin lomallaan näkemästä jahdista.Tuota sävyä on saatavilla sekä sisätiloihin että vanteisiin. Lisäksi auton ulkoväri, kuten esimerkiksi tämä Shark Blue, on valittavissa kellon ulkokehän koristeraitaan. Auton ostavat, ja vain auton ostavat, voivat nimittäin hankkia itselleen myös autoon paritetun rannekellon.Kyseessä on kronografi, jonka kuori on valmistettu titaanista. Kellon automaattikoneiston vetopaino on mutoiltu vanteiden mukaan. Tuon kellon hintaa ei tosin ole mainittu.Sen sijaan uuden Porsche 911 GT3 (992) -mallin hinnat alkavat Suomessa 314 606,49 eurosta sisältäen arvonlisäveron ja maakohtaisen varustelun. Tosin varustevaihtoehdot ja hinta saattavat vielä hieman elää esimerkiksi mallivuoden mukaan. Ensimmäisten asiakkaiden on tarkoitus saada autonsa jo tulevana kesänä.Kuvat ja lähde: PorscheMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 26.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X on täynnä elektroniikkaa ja avustimia 26.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Porsche 959 'Speedster' 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous