8.10.2023

Porsche kurittaa edelleenmyyjiä – 60-vuotisjuhlamalli 911 S/T:n ostajat joutuvat ensin liisaamaan autonsa vuodeksi

Porsche näyttää löytäneen laillisen keinon välttääkseen himoitun 911 S/T:n välittämisen merkittävästi kauppahintaa suuremmilla summilla kolmansille osapuolille.

Harvinaisten tai erittäin haluttujen tuotteiden välittäminen eteenpäin ei ole pelkästään automaailman juttu, mutta ehkäpä kaikkein tärkeimmät esimerkit asiasta liittyvät autoihin. Kyse on siis siitä, kun hyvällä "vuoronumerolla" tuotteen hankkinut ostaja kysynnän ja tarjonnan lakia hyväksi käyttäen myy sen eteenpäin ostohintaa kalliimmalla eli voitolla.

Yksi tunnetuimmista esimerkeistä koskee 70-luvun alun seurapiirihitti Rolls-Royce Cornichea, jonka puolen vuoden valmistusaika käsityönä venytti jonon jopa kymmenvuotiseksi, ja autoja myytiin eteenpäin parhaimmillaan tuplahinnalla heille, jotka eivät jaksaneet odottaa. Huomattavasti tuoreempi esimerkki koskee puolestaan Toyota Land Cruiser 300:a, jollaisia on kaupattu Japanissa niin ikään tuplahinnalla, syynä neljän vuoden jono sekä tilauskirjojen väliaikainen sulkeminen.

1 963 kappaletta valmistettavasta Porsche 911 S/T:stä tiedettiin heti kättelyssä tulevan kova kilpailu, joka olisi omiaan ruokkimaan edelleenmyyntipyrkimyksiä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ensin vuodeksi vuokralle

The Drive -lehden haastatteleman Porsche 911- ja -718 -sarjojen varajohtajan Frank Moserin mukaan joka ikisen 911 S/T:n halutaan päätyvän tosifanille, joka ajaa sillä ja nauttii siitä vuositolkulla. Tämä ei onnistu, jos autoa kaupitellaan jälkimarkkinoilla.

911 S/T -asiakkailla on rajoitetun erän erikoismalliksi harvinaisen paljon personointimahdollisuuksia.

Autonvalmistajalla ei varsinaisesti ole mitään laillista keinoa puuttua edelleenmyyntiin. Auton omistusoikeushan siirtyy ostohetken jälkeen siltä asiakkaalle, joka puolestaan saa tehdä omistamallaan asialla periaatteessa mitä haluaa, vaikka sitten myydä sen voitolla eteenpäin  jos niikseen tulee. Normaalistihan tämä ei ole ongelma, sillä kuten tiedämme, uuden auton arvo lähtee tavallisesti laskemaan heti liikkeestä ulos ajettaessa.

Porschen nerokas ratkaisu on puuttua peliin heti ostovaiheessa. Sopimus nimittäin sisältää ehdon, jonka mukaan 911 S/T on liisattava Porschelta ensin vuodeksi. Auto siirretään asiakkaan nimiin ja virallisesti hänen omistukseensa vasta tuon vuoden jälkeen, jolloin edelleenmyynneillä pitäisi olla huomattavasti pienempi vaikutus auton jälleenmyyntiarvoon, ja ostajat ovat sitoutuneet kauppaan aivan eri tavalla. Kaikki S/T:n hankintaan oikeutettavat 1 963 ostajaa ovat enemmän ja vähemmän Porschen kanta-asiakkaita, joista suurimman osan tallista löytyy todennäköisesti jopa kaksinumeroinen luku stuttgartilaisia.

Porsche 911 S/T yhdistelee merkittävän juhlavuoden kunniaksi 911 GT3-sarjan kahta eri ulottuvuutta. Katulaillisista 911:sta kevein liittää yhteen 4,0-litraisen, vapaastihengittävän bokserikuutosen, käsivalintaisen vaihteiston sekä hienoja retroviittauksia. S/T on jo nyt tituleerattu erääksi modernin ajan parhaista 911-tulkinnoista.

Lähteet: The Drive, Car and Driver Kuvat: Porsche Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat