12.4.2024

Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi

Kuva Manu Tuppurainen

Porschen malliston syömähammas on nyt uudistunut. Hinta on lähellä samaa kuin aiemmin, mutta Taycanin vakiovarustelu on parantunut.

Saksalaisvalmistaja Porschen ensimmäinen täyssähköauto Taycan esiteltiin vuonna 2019 ja seuraavana vuonna ensimmäiset asiakkaat saivat autonsa Suomessakin.

Neljässä vuodessa Porschen ensimmäinen täyssähköinen automalli on osoittanut selvästi paikkansa saksalaisen urheiluautovalmistajan mallistossa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

40 prosenttia Porsche-asiakkaista ajaa Taycanilla

Esimerkiksi peräti 40 prosenttia Porschen asiakkaista Suomessa on tällä hetkellä Taycan-mallilla ajavia. Nyt kun Taycan on uudistunut, Porschen maahantuoja K-Auto Oy odottaa lisää uusia asiakkaita.

– Meille Taycan on tosi tärkeä tuote, koska tavoittelemme kasvua markkinassa, Porschen Suomen liiketoimintajohtaja Ossi Korpela sanoo.

Kun Taycan nelisen vuotta sitten tuli markkinoille, siitä tuli hyvin nopeasti tärkeä osa Porschen mallistoa. Tällä hetkellä Porsche Taycan -merkkisiä on Suomessa rekisteröity lähes 900 kappaletta, joka on Korpelan mukaan merkittävä määrä. Kysymyksessä on kuitenkin alkaen hinnaltaan yli 100 000 euron premium-luokan auto. 

– Taycan toi meille myös uusia asiakkaita todella paljon. Taycanin hankkinut asiakas on monesti ollut myös sellainen, että hän ei ole aiemmin ajanut Porschella, Korpela sanoo.

Vakiovarustelu parantunut

Nyt Taycanilta voi odottaa samaa, kun se on saanut päivitystä. Edelleenkin se on premium-luokan sähköauto, joka maksaa yli 100 000 euroa, mutta siihen rahaan saa toki enemmän vastinetta kuin aiemmin. Taycanin vakiovarustelu on nyt uudistusten myötä parantunut. 

Vakiovarusteluun kuuluu nyt esimerkiksi adaptiivinen ilmajousitus, joka sisältää kaksikammioisen Porsche Active Suspension Management -järjestelmän, joka pyrkii pitämään auton jokaisessa tilanteessa mahdollisimman suorana, ajettiin sillä sitten kaarteeseen, kiihdytettiin tai jarrutettiin.

Aktiivinen ilmajousitus sisältää myös toiminnon, joka nostaa auton alustaa 55 millimetriä ylöspäin, kun auton ovi avataan. Porsche nousee siis kirjaimellisesti entistä korkeammalle. Toiminto on autoon tehty sisäänkulkemisen ja autosta nousemisen helpottamiseksi, Taycanissa istutaan urheiluautomaiseen tapaan todella alhaalla.

Vakiovarusteena Taycanissa on nyt myös ajotilan valitsin ohjauspyörässä.

Sen lisäksi Suomessa myytäviin Taycaneihin saa kattavia lisävarustepaketteja, maahantuoja haluaa, että Suomessa liikkuvat autot ovat hyvin varusteltuja. Esimerkiksi noin 10 000 euron lisärahaan autoon saa adaptiivisen vakionopeudensäätimen, Bosen äänetoistojärjestelmän, Comfort Access -avainjärjestelmän, lämmitettävän ohjauspyörän, Surround View -pysäköintikameran aktiivisella pysäköintiavustimella, panoraamakaton, 14-suuntaan säätyvät sähköistuimet edessä sekä HD-Matrix -led-valot.

Kaikki korimallit saatavilla heti

Perushinnaltaan sedankorinen Taycan Sport Saloon maksaa 107 990 euroa, farmarikorinen Sport Tourismo tuhat euroa enemmän ja niin ikään farmarikorinen ja nelivetoinen Taycan 4 Cross Tourismo 119 990 euroa. Kaikki korimallit on myös saatavilla samatien. Myöhemmin Taycanista sopii odottaa esimerkiksi GTS-versiota, niinkuin edellisestäkin mallista.

Porsche haluaa myös, että Taycanin Turbo-mallit erottuvat muista malleista ja siksi Turbo-malleissa on vain niille ominaisia yksityiskohtia, esimerkiksi sisätiloissa, mutta muun muassa myös Porschen logo auton keulalla on Turbonite-värinen, metallinharmaa.

Sähköauton tulee olla myös energiatehokas ja päivityksen yhteydessä Taycanista tuli energiatehokkaampi kuin edellismallista. Taycanin energiatehokkuutta on parannettu esimerkiksi siten, että auton taka-akselilla oleva sähkömoottori on pienentynyt, sekä keventynyt 10,4 kiloa ja samalla se on tehokkaampi. Energiatehokkuutta on parannettu myös lämpöpumpun osalta, sitä on optimoitu siten, että sen hukkalämpöä otetaan paremmin talteen. Vannevalikoimaa on myös optimoitu ilmavirtojen osalta energiatehokkaimmiksi. 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Suuri akku täyttyy nopeasti ihanneolosuhteissa

Sähköautossa kiinnostaa aina lataus, Taycanin 33 akkumodulia ovat energiatiheämpiä kuin aiemmin, joten auton latausaika esimerkiksi pikalatauksessa on parantunut. Suomalaisia auton käyttäjiä lämmittää myös se, että akuston optimilatauslämpötila on nyt 15 astetta, kun se aiemmin oli yli 20 astetta. 

Taycanin akusto pystyy ottamaan parhaimmillaan virtaa vastaan jopa 320 kilowattitunnin teholla, joka tarkoittaa sitä, että 10 prosentista akku latautuu 80 prosenttiin jopa 18 minuutissa. Nämä ovat kiitettäviä arvoja akustolle, joka Taycanissa on myös suuri, nettokooltaan nyt 97 kilowattituntia. Taycan käyttää edelleen korkeat lataustehot mahdollistavaa 800 voltin infrastruktuuria latauksessaan.

Yksi Taycanin vakiovaruste on myös sähkötoiminen latausportin kansiluukku.

Porsche Taycan on muuttunut myös ulkoisesti, mutta muutokset ovat hyvin pieniä, eikä niitä välttämättä erota, jos automallia ei tunne hyvin.

Esimerkiksi etuvalot ovat nyt tuotu enemmän pintaan ja auton etupuskuria ja takapuskuria on muotoiltu uudelleen. Suurimmat muutokset Taycanissa ovat siis pellin alla, auton ytimessä. Taycan-mallien toimintamatkat ovat siis kasvaneet yli 30 prosenttia.

Vaikka auto on neli- tai viisipaikkainen ja periaatteessa perheauto, Porschella autoa kutsutaankin sähköurheiluautoksi, sillä suorituskykyä Porschen tapaan ei tietenkään ole unohdettu.

Luetuimmat