12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi Teksti Manu Tuppurainen Kuva Manu Tuppurainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Porschen malliston syömähammas on nyt uudistunut. Hinta on lähellä samaa kuin aiemmin, mutta Taycanin vakiovarustelu on parantunut. Saksalaisvalmistaja Porschen ensimmäinen täyssähköauto Taycan esiteltiin vuonna 2019 ja seuraavana vuonna ensimmäiset asiakkaat saivat autonsa Suomessakin.Neljässä vuodessa Porschen ensimmäinen täyssähköinen automalli on osoittanut selvästi paikkansa saksalaisen urheiluautovalmistajan mallistossa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy40 prosenttia Porsche-asiakkaista ajaa TaycanillaEsimerkiksi peräti 40 prosenttia Porschen asiakkaista Suomessa on tällä hetkellä Taycan-mallilla ajavia. Nyt kun Taycan on uudistunut, Porschen maahantuoja K-Auto Oy odottaa lisää uusia asiakkaita.– Meille Taycan on tosi tärkeä tuote, koska tavoittelemme kasvua markkinassa, Porschen Suomen liiketoimintajohtaja Ossi Korpela sanoo.Kun Taycan nelisen vuotta sitten tuli markkinoille, siitä tuli hyvin nopeasti tärkeä osa Porschen mallistoa. Tällä hetkellä Porsche Taycan -merkkisiä on Suomessa rekisteröity lähes 900 kappaletta, joka on Korpelan mukaan merkittävä määrä. Kysymyksessä on kuitenkin alkaen hinnaltaan yli 100 000 euron premium-luokan auto. – Taycan toi meille myös uusia asiakkaita todella paljon. Taycanin hankkinut asiakas on monesti ollut myös sellainen, että hän ei ole aiemmin ajanut Porschella, Korpela sanoo.Vakiovarustelu parantunutNyt Taycanilta voi odottaa samaa, kun se on saanut päivitystä. Edelleenkin se on premium-luokan sähköauto, joka maksaa yli 100 000 euroa, mutta siihen rahaan saa toki enemmän vastinetta kuin aiemmin. Taycanin vakiovarustelu on nyt uudistusten myötä parantunut. Vakiovarusteluun kuuluu nyt esimerkiksi adaptiivinen ilmajousitus, joka sisältää kaksikammioisen Porsche Active Suspension Management -järjestelmän, joka pyrkii pitämään auton jokaisessa tilanteessa mahdollisimman suorana, ajettiin sillä sitten kaarteeseen, kiihdytettiin tai jarrutettiin.Aktiivinen ilmajousitus sisältää myös toiminnon, joka nostaa auton alustaa 55 millimetriä ylöspäin, kun auton ovi avataan. Porsche nousee siis kirjaimellisesti entistä korkeammalle. Toiminto on autoon tehty sisäänkulkemisen ja autosta nousemisen helpottamiseksi, Taycanissa istutaan urheiluautomaiseen tapaan todella alhaalla.Vakiovarusteena Taycanissa on nyt myös ajotilan valitsin ohjauspyörässä.Sen lisäksi Suomessa myytäviin Taycaneihin saa kattavia lisävarustepaketteja, maahantuoja haluaa, että Suomessa liikkuvat autot ovat hyvin varusteltuja. Esimerkiksi noin 10 000 euron lisärahaan autoon saa adaptiivisen vakionopeudensäätimen, Bosen äänetoistojärjestelmän, Comfort Access -avainjärjestelmän, lämmitettävän ohjauspyörän, Surround View -pysäköintikameran aktiivisella pysäköintiavustimella, panoraamakaton, 14-suuntaan säätyvät sähköistuimet edessä sekä HD-Matrix -led-valot.Kaikki korimallit saatavilla hetiPerushinnaltaan sedankorinen Taycan Sport Saloon maksaa 107 990 euroa, farmarikorinen Sport Tourismo tuhat euroa enemmän ja niin ikään farmarikorinen ja nelivetoinen Taycan 4 Cross Tourismo 119 990 euroa. Kaikki korimallit on myös saatavilla samatien. Myöhemmin Taycanista sopii odottaa esimerkiksi GTS-versiota, niinkuin edellisestäkin mallista.Porsche haluaa myös, että Taycanin Turbo-mallit erottuvat muista malleista ja siksi Turbo-malleissa on vain niille ominaisia yksityiskohtia, esimerkiksi sisätiloissa, mutta muun muassa myös Porschen logo auton keulalla on Turbonite-värinen, metallinharmaa.Sähköauton tulee olla myös energiatehokas ja päivityksen yhteydessä Taycanista tuli energiatehokkaampi kuin edellismallista. Taycanin energiatehokkuutta on parannettu esimerkiksi siten, että auton taka-akselilla oleva sähkömoottori on pienentynyt, sekä keventynyt 10,4 kiloa ja samalla se on tehokkaampi. Energiatehokkuutta on parannettu myös lämpöpumpun osalta, sitä on optimoitu siten, että sen hukkalämpöä otetaan paremmin talteen. Vannevalikoimaa on myös optimoitu ilmavirtojen osalta energiatehokkaimmiksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuuri akku täyttyy nopeasti ihanneolosuhteissaSähköautossa kiinnostaa aina lataus, Taycanin 33 akkumodulia ovat energiatiheämpiä kuin aiemmin, joten auton latausaika esimerkiksi pikalatauksessa on parantunut. Suomalaisia auton käyttäjiä lämmittää myös se, että akuston optimilatauslämpötila on nyt 15 astetta, kun se aiemmin oli yli 20 astetta. Taycanin akusto pystyy ottamaan parhaimmillaan virtaa vastaan jopa 320 kilowattitunnin teholla, joka tarkoittaa sitä, että 10 prosentista akku latautuu 80 prosenttiin jopa 18 minuutissa. Nämä ovat kiitettäviä arvoja akustolle, joka Taycanissa on myös suuri, nettokooltaan nyt 97 kilowattituntia. Taycan käyttää edelleen korkeat lataustehot mahdollistavaa 800 voltin infrastruktuuria latauksessaan. Yksi Taycanin vakiovaruste on myös sähkötoiminen latausportin kansiluukku.Porsche Taycan on muuttunut myös ulkoisesti, mutta muutokset ovat hyvin pieniä, eikä niitä välttämättä erota, jos automallia ei tunne hyvin.Esimerkiksi etuvalot ovat nyt tuotu enemmän pintaan ja auton etupuskuria ja takapuskuria on muotoiltu uudelleen. Suurimmat muutokset Taycanissa ovat siis pellin alla, auton ytimessä. Taycan-mallien toimintamatkat ovat siis kasvaneet yli 30 prosenttia.Vaikka auto on neli- tai viisipaikkainen ja periaatteessa perheauto, Porschella autoa kutsutaankin sähköurheiluautoksi, sillä suorituskykyä Porschen tapaan ei tietenkään ole unohdettu. Lue lisää Kaikki artikkelit 2.6.2025 Uutinen Lehdistörallin päätös – vanha Peugeot kesti lähes 3 000 kilometrin roadtripin ralleineen lähes ongelmitta 2.6.2025 Koeajo Koeajo: BMW iX XDrive45 – nojatuolimatkailua 2.6.2025 Yleinen Rolls-Royce Phantom Extended ”Goldfinger 60 years” – kun elokuvafanitus vaikuttaa ostopäätökseenkin 1.6.2025 Koeajo Koeajo: Ford Puma Gen-E – töpselihäntä ja puuman geenit 31.5.2025 Uutinen Lehdistörallin ensimmäinen päivä: perinpohjaisella toheloinnilla varmistettiin häntäsija jo ensiminuuteilla 30.5.2025 Uutinen BMW M2 CS – lisää lisää, mutta jääkö tämä M2:n viimeiseksi sähköttömäksi versioksi? 30.5.2025 Uutinen Matka lehdistöralliin: Porsche 911 ja Lada Samara samassa kilpailussa saivat jännityksen vaihtumaan naureskeluun 29.5.2025 Uutinen Neljälle entiselle VW-pomolle tuomio Dieselgatesta 28.5.2025 Uutinen Vanhalla yli 300 000 kilometriä ajetulla Peugeotilla autokisaan – viime hetken valmistelut Press Rallya varten Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.6.2025 Koeajo Koeajo: BMW iX XDrive45 – nojatuolimatkailua 3.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Ronal URS eli "Nallevanteet" varastavat kaikkien huomion 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa 2.6.2025 Uutinen Lehdistörallin päätös – vanha Peugeot kesti lähes 3 000 kilometrin roadtripin ralleineen lähes ongelmitta 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”