3.8.2020 Ajoneuvot PSA-ryhmä uuden sähköpohjalevyn parissa – tavoitteena jopa 650 kilometrin toimintamatka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 2023 esiteltävä Electric Vehicle Modular Platform jatkaa PSA-ryhmän CMP- ja EMP2-perusrakenteiden viitoittamalla tiellä. PSA-ryhmä, kavereiden kesken Peugeot, Citroën, DS ja Opel, suunnittelee esittelevänsä uuden pelkästään sähköautoille suunnitellun pohjarakenteen 2023. Electric Vehicle Modular Platform, lyhenteenä hiukan epäonnisesti eVMP, on ranskalaiskonsernin ratkaisu keskikokoisten sähköautojen tulevaisuuteen.Uudella pohjalevyllä PSA tavoittelee mahdollisuutta 60–100 kWh akkukoolle, jopa 250 kW (340 hv) teholle ja 400–650 kilometrin toimintamatkalle. Vetotapana on joko etuveto tai neliveto ja konsernin johtajat kertoivat, että eVMP:stä nähdään myös hybridiversioita tietyille markkina-alueille. Luonnollisesti nykyaikaisen pohjalevyn tärkein piirre on kuitenkin olla kustannustehokas ja helposti valmistettava.– Valmistelemme pohjarakennestrategiaa ajalle, jolloin myydään enimmäkseen sähköistettyjä autoja, linjasi toimitusjohtaja Carlos Tavares.2025 alkaen eVMP:n parina on myös pienempiin autoihin (mm. B-segmentti) suunniteltu uusi eCMP-pohjarakenne, joka on jatkojalostettu versio nykyisestä CMP-pohjalevystä. CMP taipuu bensiinin ja dieselin lisäksi sähkökäyttöön esimerkiksi e-208:n muodossa. Isompien autojen nykyinen EMP2-pohjarakenne puolestaan soveltuu lataushybrideille, mutta ei ole parhaimmillaan täyssähköisenä.Ensimmäinen uusi automalli uudelle pohjalevylle lienee seuraavan polven Peugeot 3008, josta Ranskan presidentti Emmanuel Macron ilmoitti toukokuussa, että se rakennetaan Ranskassa Sochauxin uudistetulla tehtaalla.Tarkoituksena on päästä kahdesta monen energian pohjalevystä (EMP2 ja CMP) kohti kahta sähköistettyä pohjalevyä (eVMP ja eCMP). 2025 on myös määrävuosi sille, jolloin viimeistään kaikista PSA-ryhmän autoista on sähköistetyt versiot markkinoilla. Siirtymäajasta ei kuitenkaan tule jyrkkä, vaan asteittainen. Siirtymä näkyy myös eVMP-rakenteen suunnittelussa, sillä se perustuu voimakkaasti EMP2-pohjarakenteeseen PSA:n pitäessä sekä kehityskulut että tehtaiden työkalukulut minimissä.Säästöjä haetaan myös käyttämällä akustojen kaltaisia standardiosia, vaikka PSA:n tärkein akkuyhteistyökumppani Total/Saft saanee tehtaansa Ranskassa ja Saksassa käyttöön vasta 2023.Hiljattain Fiat Chrysler Automobilesin kanssa yhteen lyöttäytynyt PSA aikoo tarjota pohjalevyään myös uuden konsernikumppanin käyttöön. Yhteiset perusrakenteet ovat osa Stellantis-yhteenliittymän tavoittelemia säästöjä.PSA-ryhmän pahimmat kilpakumppanit, saksalainen VW-ryhmä ja ranskalainen Renault, ovat tahoillaan panostaneet juuri sähköautoja varten suunniteltuihin pohjarakenteisiin. VW on puhunut useamman vuoden MEB-rakenteensa eduista ja se on myös lisensoimassa rakenteen mm. Fordille. Renault ja sen liittoumakumppani Nissan puolestaan esittelivät CMF-EV-rakenteen hiljattain Nissan Ariyassa, Renaultin liittyessä joukkoon kahdella mallilla 2022.Lähde: Automotive News Kuvat: PSAMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla