30.12.2016 Liikenne Nyt puhalletaan kuppiin – uusi alkometri saa kiitosta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Poliisin uudenmallinen alkometri on ollut käytössä muutaman kuukauden ajan. Kokemukset kentältä ovat positiivisia – niin konstaapelien kuin autoilijoidenkin näkökulmasta. Vanhempi konstaapeli Tuomas Kaukoranta työntää uuden alkometrin avoimesta sivuikkunasta sisään. Tutun valkoisen pillin sijaan suun edessä on sininen kuppi, johon konstaapeli kehottaa puhaltamaan lyhyesti ja kevyesti.– Vähän kuin kynttilää sammuttaisit.Teen työtä käskettyä, ja vain parin sekunnin jälkeen laite naksahtaa ja piippaa kuuluvasti. Tulos on valmis: nollaa näyttää. Merkkinä siitä näyttöön syttyy vihreä valo.Olipa helppoa – ja todellakin kevyttä. Poissa ovat vanhan pillimallisen alkometrin vaatima pitkä, voimakas puhallus ja epätietoisuus siitä, koska puhkuminen pitää päättää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEi kosketusta suuhunUusi kuppimallinen alkometri, tarkalta nimeltään Intoximeters Alco-Sensor FST, on ollut poliisin kenttäkäytössä syksystä lähtien. Se säästää autoilijan lisäksi myös partion vaivoja.Aiemmissa mittareissa poliisin piti ennen jokaista puhallusta asentaa uusi pilli paikoilleen. Uudessa voidaan käyttää samaa kuppia uudelleen ja uudelleen, sillä ”asiakkaan” suu pysyy siitä noin kymmenen sentin päässä.– Uusi laite on yksinkertainen ja nopea vanhaan alkometriin verrattuna. Puhallustulos saadaan nyt täsmällisesti kolmessa sekunnissa, Kaukoranta kiittelee.Entisten mittarien tapaan uudenkin tarkkuudesta pidetään huolta säännöllisillä, noin kymmenen päivän välein tehtävillä kalibroinneilla. Tarkistuksen tarpeesta ilmoittaa alkometri itse.Muutenkin käteväMyös laitteen kompaktit mitat saavat kenttämieheltä kiitosta.– Tämä on aiempaa näppärämmän kokoinen, eli kulkee reisitaskussa kätevästi mukana, Tuomas Kaukoranta näyttää.Sekin on tienvarressa iso etu, että laitetta voidaan käyttää yhdellä kädellä, kun pilliä ei enää tarvitse jatkuvasti pistellä paikalleen. Pimeissä olosuhteissa poliisimiehen tai -naisen toisessa kädessä voi siis pitää esimerkiksi pysäytyslamppua.Tienkäyttäjät ovat ottaneet mittarin hyvin vastaan.– Ihmetystä se tietysti herättää, mutta palaute on ollut positiivista. Se auttaa, että mediassa on tästä jo jonkin verran kerrottu.Pilli varmistuksenaPilliäkin tarvitaan edelleen – mutta vain silloin, jos laite hälyttää punaista.– Jos kuppialkometri näyttää hengitysilmassa olevan alkoholia, suoritetaan puhallus samalla laitteella pilliä käyttäen. Se vaatii vain puhallusmoodin vaihtamisen ja pillin asentamisen.Pitkällä, perinteisellä puhalluksella pilliin saadaan sitten esiin uloshengitysilman alkoholipitoisuus jo aiemmin käytössä olleena mittayksikkönä, milligrammoina litraa kohti. 0,22 mg/l merkitsee rattijuopumusta, 0,53 mg/l muuttaa teon törkeäksi rattijuopumukseksi.Tästä eteenpäin puhallusproseduuri menee kuten ennenkin. Rattijuopumuksesta epäilty kiikutetaan verikokeeseen tai poliisiaseman tarkkuusalkometrin äärelle. Huumekuskeja uusikaan alkometri ei paljasta: tähän käytetään edelleen partioilta löytyviä pikatestereitä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLasinpesuneste ei ongelmaKäyttöönoton jälkeen on paljastunut, että uusi alkometri reagoi auton lasinpesunesteen tuoksuun. Kaukoranta vahvistaa tämän todeksi.– Lasinpesuneste sisältää alkoholia, ja jos lasi on juuri pesty, tuoksua kulkeutuu myös alkometriin puhallusilman ohella. Tällöin mittari saattaa näyttää positiivisen tuloksen. Se ei kuitenkaan ole ongelma, sillä kuljettajan oikea ajokunto saadaan selville vaihtamalla pilliin.Kaukoranta kokeilee pyynnöstämme asiaa. Ruiskutan nestettä tuulilasille, jolloin vieno tuoksu leviää ohjaamoon. Avaan ikkunan ja teemme puhalluskokeen uudelleen: vihreätä näyttää. Leudon talven vaatima pesunesteseos on selvästi liian laimeaa.Tämän jälkeen konstaapeli ottaa koenäytteen asettamalla kupin miltei kiinni tuulilasin ulkopintaan. Tulos on punainen, hetken päästä uudelleen otettu puolestaan vihreä, kun nesteessä oleva alkoholi on jo ehtinyt haihtua taivaan tuuliin.Tarkkuuden puutteesta uutta laitetta ei siis voi syyttää.Hyvä vastaanottoPoliisitarkastaja Heikki Ihalainen poliisihallituksesta kertoo, että uusia alkometrejä on tarkoitus hankkia alkuvaiheessa reilut tuhat kappaletta. Vanhat mittarit kulkevat toistaiseksi rinnalla.– Vanhimmat käytössä olevat alkometrit ovat jo parinkymmenen vuoden ikäisiä. Sen lisäksi on Drägerin seulonta-alkometrejä, jotka ovat erittäin tarkkoja mutta aika hitaita käyttää, Ihalainen kertoo ja lisää, että uudet mittarit ovat saaneet pääsääntöisesti hyvän vastaanoton.– Tietyt asiat, kuten tämä lasinpesunesteeseen reagoiminen, tulevat esiin vasta käytössä. Parempi kuitenkin niin, että laite on liian tarkka kuin että se ei reagoisi lainkaan, Ihalainen painottaa.Vaikka uusi laite onkin nopeampi, niin sanottua massapuhallutusta eli tienvarressa tapahtuvaa usean autoilijan ratsiaa se ei juuri nopeuta. Puhallutetun autoilijan lähteminen ja uuden saapuminen puhallutusvuoroon ottaa joka tapauksessa oman aikansa.– Sen sijaan yksittäisen partion työtä uusi laite kyllä nopeuttaa. Käyttömukavuuskin paranee, Ihalainen sanoo.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 29.4.2025 Liikenne Vappu tuo harrasteajoneuvot liikenteeseen – vanha auto vaatii erityistä huomiota 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA - vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa