15.3.2022 Autoilun hinta Pysäköintialennus poistuu tuhansilta autoilta Helsingissä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vähäpäästöisille autoille suotu merkittävä pysäköintimaksujen alennus on poistumassa arviolta 9 000 autolta. Helsinki vieroksuu linjauksella myös isoja hybridikatumaastureita. Vähäpäästöisille autoille on suotu merkittävä pysäköintietuus Helsingissä. Se on tarkoittanut 50 prosentin alennusta voimassa olevista pysäköintimaksuista sekä asukas- ja yrityspysäköintitunnuksen lunastamismaksusta.Mutta nyt Helsinki – odotetusti ja autojen kehittyessä yhä pihimmiksi – kiristää alennuksen kriteerejä. Ne kiristyvät niin, että käytännössä alennukseen oikeutettuja ovat vain ne ajoneuvot, joihin voi ladata sähköä eli ladattavat hybridit ja täyssähköautot.Kaupunginhallitus päätti asiasta kokouksessaan 14.3.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIsot katumaasturit tulilinjallaHelsinki vieroksuu pysäköinnin alennuskriteerien tiukennuksella myös isoja hybridikatumaastureita, eikä tavoitetta peittele.Päätösperusteluiden mukaan ”rajan asettaminen tasolle 50 g/km rajaa isot ladattavat katumaasturit pois alennuksen piiristä. Näiden ajoneuvojen CO2- ja terveydelle haitalliset päästöt ovat merkittävät, kun ajetaan ilman sähköä ja ne rajataan päästösyistä pois etuuden piiristä.”Liki 9 000 autoa menettää edunKaupunginhallituksen mukaan päästörajan tiukennus poistaa pysäköintialennuksen piiristä 8 784 ajoneuvoa (lokakuun 2021 tilanne).Päätösperusteluiden mukaan vähäpäästöisyyskriteereitä on syytä kiristää myös kannustimen ohjaavuuden kannalta.Etuudesta hyötyvien ajoneuvojen määrä on, vähäpäästöisten autojen määrän kasvun mukaisesti, kasvanut merkittävästä viime vuosina. Tällä hetkellä alennus on myönnetty 18 388 ajoneuvolle (lokakuun 2021), kun vuonna 2019 alennuksen piirissä oli noin 15 000 ja vuonna 2017 noin 2 900 ajoneuvoa.37 tai 50 g/kmNyt kaupunginhallituksessa päätetyn mukaisesti jatkossa pysäköintialennuksen saa, jos alla olevat ehdot täyttyvät:Vähäpäästöisten henkilö- ja pakettiautojen (ml. hybridit) hiilidioiksidipäästöt ovat enintään 50 g/km WLTP-päästömittausmenetelmällä ja enintään 37 g/km NEDC-päästömittausmenetelmällä mitattuna. Kaikkien ajoneuvojen päästökriteerin täyttymiseksi riittää, että päästöarvo täyttää edellä asetetut ehdot vähintään toisella päästömittausmenetelmällä. Kaikkien ajoneuvojen Euro-päästöluokka on vähintään Euro 6. Kaikki täyssähköautot ja täyssähkökäyttöiset L-luokan ajoneuvot (moottoripyörät, mopot, kolmi- ja nelipyörät sekä kevyet nelipyörät eli mopoautot) ovat vähäpäästöisiä.Kriteerien kiristys tarkoittaa yhtä hiilidioksidipäästörajaa (37/50 g/km) kaikille ajoneuvoille käyttövoimasta riippumatta. Ja se taas tarkoittaa päästörajan teknologianeutraaliutta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTavoite: 30 % sähköautoja 2035Etuuden kriteereitä päivitetään Helsingissä kahden vuoden välein. Hiilidioksidiraja kiristyy jatkossa markkinatilanteen mukaan kohti täyssähkövaatimusta eli hiilidioksidipäästörajaa 0 g/km.Pysäköintietuuden kiristys (tasolle 50 g/km, WLTP) ohjaa kaupunginhallituksen mukaan voimakkaammin kohti Hiilineutraali Helsinki -ohjelman tavoitetta kasvattaa sähköautojen osuus 30 % Helsingin ajoneuvokannasta vuoteen 2035 mennessä.Samainen päästöraja on myös linjassa EU:n puhtaiden ja energiatehokkaiden ajoneuvojen direktiivin (EU 2019/1161) vähäpäästöisyyden määritelmän kanssa, jota sovelletaan esimerkiksi kaupungin omissa hankinnoissa.Kohti 0-päästöjäHelsingin kaupunkistrategia 2021–2025 on nostanut liikenteen sähköistymisen tärkeään rooliin kaupungin kiristyneen hiilineutraaliustavoitteen saavuttamisessa. Hiilineutraali Helsinki -ohjausryhmä on tämän lisäksi 10.12.2021 linjannut, että Helsingin tavoitteena on liikennesektorin sähköistyminen ja vetyistyminen.Kaupunginhallituksen päätösperusteluiden mukaan yksi hiilidioksidipäästöraja on perusteltua niin ajoneuvotekniikan, autojen päästökehityksen kuin Helsingin kiristyneiden ilmastotavoitteiden myötä. Yksi raja osaltaan selkeyttää pysäköintietuuskäytäntöä ja siitä tiedottamista, todetaan perusteluissa.Helsingin autokanta sähköistyyKaupunginhallitukseen tuodun taustaselvityksen sähköisten ajoneuvojen markkinat ovat kehittyneet merkittävästi ja sen arvioidaan kiihtyvän seuraavan kahden vuoden aikana: ”Helsingissä ladattavien autojen osuus ensirekisteröinneistä oli vuonna 2021 noin 41 % kaikista ensirekisteröinneistä, josta täyssähköautoja oli noin 15 %.”Ladattavien autojen markkinaosuus ensirekisteröinneistä Suomessa viime vuonna oli yli 30 %, josta täyssähköautojen osuus oli 10 %.Sekin tuodaan esiin, että sähköautojen mallitarjonta tulee kasvamaan. ”Euroopassa markkinoille on odotettavissa yli 100 uutta (henkilöauto)mallia vuoteen 2024 mennessä.”Pysäköintialennus koskee myös pakettiautoja, joiden sähköistyminen on vasta kehittymässä. Helsingissä halutaan etuudella ”ennakoivasti kannustaa” myös pakettiautojen sähköistymiseen.Haasteena tässäkin selvityksessä tuodaan esiin, että ladattavat ajoneuvot ovat vielä keskimäärin kalliimpia kuin polttomoottoriautot, joskin sähköautojen ja ladattavien hybridien pienemmät käyttökustannukset tasoittavat hintaeroa suhteessa polttomoottoriautoihin, selvitys huomauttaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPysäköinti uhkaa kallistuaMoottori kertoi aiemmin Helsingin kaavailemista muutoksista kaupungin pysäköintipolitiikkaan, joiden mukaan asukaspysäköinnin hinta kantakaupungissa voi kolminkertaistua vuoteen 2029 mennessä ja pysäköinnin tuntihinnat katujen varsilla liki kaksinkertaistua.Vähäpäästöisten henkilöautojen pysäköintietuus otettiin Helsingissä käyttöön huhtikuussa 2011. Tuolloin myös sorvattiin päätös, että etuuden kriteerejä tarkistetaan kahden vuoden välein.Nyt päätettyjen tiukempien kriteerien myötä pysäköintietuuden piiristä poistuville ajoneuvoille pysäköintietuus on voimassa vuoden 2022 loppuun asti. Pysäköintietuutta ei myönnetä takautuvasti.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: Helsingin Kaupunginhallitus, kokous 14.3. a:2:{i:0;s:6:"102082";i:1;s:6:"103295";} Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 22.4.2025 Päivän kuva Päivän kuva: asfalttitiet sortuvat alta – olisiko hiekkatie jo parempi? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous