16.4.2025

Renault Scenic saa kaksisuuntauksen latauksen ja osaan malleista yhden polkimen ajon – hinnat pysyneet ennallaan

Kuva Eetu Kokkonen
Renault Scenic 2025

Viime vuonna Suomeen rantautunut Renault Scenic -täyssähköauto on saanut nyt vuosimallipäivityksen.

Osa Scenic-malleista tulee saamaan yhden polkimen ajotilan. Tämä koskee niitä malleja, joissa on ohjauspyörän yhteyteen sijoitetut regeneroinninsäätöläpyskät. Käytännössä tämä tarkoittaa Techno-varusteltuja ja sitä ylempiä malleja. Ilman yhden polkimen ajoa jää siis ainoastaan Evolution-varustelu.

Yhden polkimen ajo tarkoittaa, että autoa voi ajaa ilman jarrupolkimen käyttöä ja kaasua löysäämällä auto alkaa jarruttamaan jatkaen sitä tarvittaessa vaikka pysähdyksiin saakka. Renaultin mukaan järjestelmä vähentää jarrupalojen kulumista ja varmistaa tehokkaan energian talteenoton. Toimituksen huomiona mainittakoon, että energiatehokkainta on kuitenkin lähtökohtaisesti ajaa välttämällä jarruttelua, mukaan lukien regenerointia, ja pyrkiä rullaamaan mahdollisimman paljon.

Renaultin mukaan yhden polkimen ajon voi asentaa jälkeenpäin myös jo käytössä oleviin Sceniceihin, joista nuo rattiläpyskät löytyy. Päivityksen kerrotaan tulevan tarjolle hieman myöhemmin, ja sen voi asentaa joko korjaamolla huollon yhteydessä tai langattomana päivityksenä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Virtaa kumpaankin suuntaan

Scenicin sisäinen laturi on jatkossa jo vakiona kaksisuuntainen. Eli kaikista uusista Sceniceistä voi myös ottaa virtaa ulos latauspistokkeen kautta. Toimintoa käyttäessä auton akulle voi asettaa alimman varausrajan, johon asti virtaa otetaan ulos akusta, ettei sähköä muuhun otettaessa käytä vahingossa akkua tyhjäksi. Virran ulosoton maksimiteho on 3,7 kilowattia.

Renault Scenic 2025

Itse sisäisen laturin maksimiteho on 11 kW (3x16 ampeeria). Lisävarusteena autoon saa myös Renaultille tuttuun tapaan 22 kW:n (3x32 A) sisäisen laturin.

Scenicin ylemmän pään varusteluihin Esprit Alpine ja Iconic tulee uusia varusteita. Esprit Alpinen etuistuimiin tulee jatkossa pituuden, korkeuden ja selkänojan kallistuksen sähkösäätö. Iconic-varustelussa valittavissa on kaksi uutta verhoiluvaihtoehtoa: varusteluun vakiona kuuluva titaanimusta verhoilu alcantarahöystein, sekä erikseen valittava vaalea harmaa verhoilu, jonka viimeistelyosat ovat kangasta. Etu- ja takaistuimia kerrotaan muotoillun uusiksi antamaan aiempaa enemmän tukea ja jatkossa myös etumatkustajan istuimesta löytyy sähkösäätö. Kuljettajan istuin on varustettu hieronnalla.

Molempiin näistä paremmista varusteluista on lisätty myös kamera vasempaan etupilariin. Kameran tarkoituksena on tunnistaa kuljettaja ja säätää auton toimintoja kuljettajan profiilin mukaan. Säätöihin kuuluu muun muassa radion asemat, sekä istuimen ja ulkopeilien asennot.

Renault Scenic 2025

Myös lisävarustelistalta löytyy kuitenkin ruksittavaa. Renault Scenicin mielenkiintoisimpiin jälkiasenteisiin varusteisiin kuuluu muun muassa takapenkille sijoitettu käsinoja, joka on irrotettavissa repuksi, tablettiteline ja turvaistuimia varten tarkoitettu takapenkkien suojaratkaisu. Lisää tilaa tarvitsevaa voi kiinnostaa vetokoukkuun kiinnitettävä 310 litran tavaralaatikko. Renaultin mukaan tuo laatikko mahdollistaa takaluukun avautumisen normaalisti ja on suksiboksia aerodynaamisempi valinta. Nyt lisävarusteisiin kuuluu tietysti myös V2L-adapteri, jolla sitä uutta virran ulosoton ominaisuutta voi hyödyntää.

Pienistä parannuksista huolimatta Scenicin hinnastoon ei ole tullut muutoksia. Pieniakkuinen malli (60 kilowattituntia) Evolution-varustelulla hinta alkaa 38 390 eurosta, kun isompiakkuisen (87 kWh) Techno-varustellun mallin saa halvimmillaan 44 390 eurolla.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat