19.6.2023 Ajoneuvot Renaultin uusi lippulaiva on Rafale – stealth-ominaisuudet kunniassa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Rafale tarjoaa jopa 300-hevosvoimaisen lataushybridin ja viiston katon - sekä lippulaivan mallistoon, josta puuttuu iso ranskalainen sedan. Rafalen tulostahan tiedettiin jo vähän etukäteen, ja vähintään korimallin verran mielenkiintoa herätti auton mallinimi, joka nostattaa valtaisat ilmailuvibat. Kolmas erityisen mielenkiintoinen piirre Rafalessa on sen asemointi Renaultin Euroopan-henkilöautomalliston uudeksi lippulaivaksi.Ranskalaisvalmistajan edellinen lippulaiva oli D-segmentin sedan/farmari Talisman. Se poistui myynnistä kaikkialla Euroopassa viime vuonna, jatkaen tosin tuotantotaivaltaan edelleen Renault Korea Motorsilla Etelä-Koreassa. Näin Renaultilla ei ole enää perinteistä isoa ranskalaista sedania lippulaivanaan, vaan sen position ottaa viistokattoinen D-segmentin SUV. Kovin ovat ajat muuttuneet.Rafale perustuu konsernin CMF-CD -pohjarakenteelle aivan kuten Talisman sekä tuoreista tuoreimmat SUV-tuttavuudet Austral ja Espace, joista jälkimmäisen kanssa Rafale jakaa muun muassa saman akselivälin. SUV-sisaristaan Rafalen erottaa kattolinjan lisäksi Renaultin mukaan ajo-ominaisuuksillaan, joista on pyritty tekemään vähemmän maasturimaiset.Renault puhuu Rafalesta ajajan autona. Konkreettisena esimerkkinä tästä on ainakin neljä senttimetriä Espacea suurempi raideleveys ja jopa 245 millimetrin rengasleveys.4,71 metrin kokonaispituudellaan Rafale vain sentin verran Espacea lyhyempi, siinä missä akseliväli on todellakin yhtä pitkä, 2,76 metriä. Auto on myös maasturimaisen korkea, 1,6 metriä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEnimmäkseen stealthNiin ne ilmailuvibat. Rafalehan on ranskaa ja tarkoittaa tuulenpuuskaa. Nimen on ennen Renault Rafalea saanut kaksi erityisen äänekästä ranskalaisvalmisteista lentokonetta, Caudron C.460 Rafale -kilpalentokone 1930-luvulta sekä Hornetin seuraajaehdokkaanakin ollut neljännen sukupolven suihkuhävittäjä Dassault Rafale, joka on erittäin tehokas muuttamaan kerosiinia meteliksi.Kaksi sinistä kaimaa. Taustalla C.460 Rafale -replika.Erinäiset yksityiskohdat kuitenkin viittaavat siihen, että Renault Rafale haluaa pitää pienempää meteliä. Autoa ei tule saamaan kuin hybridinä, täys- tai pistokemallisena.Täyshybridivoimalinja on sama kuin Espacessa eli pienestä bensiinimoottorista otetaan sähkömoottorin kera paljon irti. 1,2-litraisen kolmisylinterisen turbomoottorin parina häärii 50-kilowattinen ajosähkömoottori kahden kilowattitunnin akkuineen, ja lisäksi polttomoottorilla on vielä oma sähkömoottorinsa, joka huolehtii käynnistyksistä sekä jarrutusenergian talteenotosta. Kaikkiaan Rafale E-Tech full hybrid tarjoaa 147 kilowatin eli 200 hevosvoiman tehot. Muut suoritusarvot jäävät odottamaan ajankohtaa lähempänä markkinalanseerausta, joka koittaa muuten vasta ensi vuonna.Vieläkin stealthimpaa kulkemista tarjoaa kuitenkin Rafaleen saataville tuleva lataushybridivoimalinja, jolla pääsee aikanaan ehkä ainakin 50 kilometriä pelkällä sähköllä. Lataushybridi tulee olemaan nelivetoinen, ja ratkaisu käsittää ilmeisesti kolme sähkömoottoria, joista yksi taka-akselilla. Järjestelmätehoa Renaultin ennakkotiedot lupailevat 221 kilowatin eli 300 hevosvoiman tehoja.Rafale tuo itse asiassa myös ulkonäöllään mieleen häivekoneet, sillä teräviä kulmia ja dramaattisia käänteitä on paljon. Niin sanottu coupé-korimalli tarkoittaa Rafalen tapauksessa ihan tyylikkäästi laskeutuvaa perää. Luvassa ei siis ole samanlaista kulttuurishokkia kuin Arkanan kanssa, ja Rafalen perä muistuttaa ehkä enemmän Audi Q5 Sportbackin ratkaisua. Suuremmat mitat antavat enemmän tilaa tehdä onnistuneita muotoiluratkaisuja.Sisätilat muistuttavat paljon sisarmalleja, eniten tietysti Espacea. Jos Rafalea verrataan vielä Espaceen, josta auto on ensisijaisesti viistokattoinen versio, vaikuttaa korimallin muutos tietenkin lähinnä tavaratilaan. Näin seitsenpaikkaisuus menetetään, mutta tavaratila on edelleen kohtuullisen hyvä, tilavuudeltaan 530 litraa. Myöskään takapenkkien pääntilasta ei tarvitse olla kovinkaan huolissaan, vaikka sporttisempi ilme ja käytös painaisivatkin vaakakupissa tilamaasturia enemmän.Lähde ja kuvat: Renault Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 19.9.2024 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 19.9.2024 Uutinen Kaupunkilais-Jeep sai hybridivoimalinjan – nelivetokin on tulossa 18.9.2024 Uutinen Vaikka uusien autojen rekisteröinti sakkaa, Suomen autokanta sähköistyy EU:n kärkivauhtia – sille on selitys 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 17.9.2024 Autoilu Älykäs nopeusavustin tuli uusiin autoihin – mutta miten toimii? 16.9.2024 Euro NCAP Euro NCAP jakoi tähtiä – Jeep Avenger erottuu joukosta väärällä tavalla 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 17.9.2024 Testit Liveseuranta: Katumaasturien vertailulenkki 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema - Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?