19.6.2023

Renaultin uusi lippulaiva on Rafale – stealth-ominaisuudet kunniassa

Rafale tarjoaa jopa 300-hevosvoimaisen lataushybridin ja viiston katon - sekä lippulaivan mallistoon, josta puuttuu iso ranskalainen sedan.

Rafalen tulostahan tiedettiin jo vähän etukäteen, ja vähintään korimallin verran mielenkiintoa herätti auton mallinimi, joka nostattaa valtaisat ilmailuvibat. Kolmas erityisen mielenkiintoinen piirre Rafalessa on sen asemointi Renaultin Euroopan-henkilöautomalliston uudeksi lippulaivaksi.

Ranskalaisvalmistajan edellinen lippulaiva oli D-segmentin sedan/farmari Talisman. Se poistui myynnistä kaikkialla Euroopassa viime vuonna, jatkaen tosin tuotantotaivaltaan edelleen Renault Korea Motorsilla Etelä-Koreassa. Näin Renaultilla ei ole enää perinteistä isoa ranskalaista sedania lippulaivanaan, vaan sen position ottaa viistokattoinen D-segmentin SUV. Kovin ovat ajat muuttuneet.

Rafale perustuu konsernin CMF-CD -pohjarakenteelle aivan kuten Talisman sekä tuoreista tuoreimmat SUV-tuttavuudet Austral ja Espace, joista jälkimmäisen kanssa Rafale jakaa muun muassa saman akselivälin. SUV-sisaristaan Rafalen erottaa kattolinjan lisäksi Renaultin mukaan ajo-ominaisuuksillaan, joista on pyritty tekemään vähemmän maasturimaiset.

Renault puhuu Rafalesta ajajan autona. Konkreettisena esimerkkinä tästä on ainakin neljä senttimetriä Espacea suurempi raideleveys ja jopa 245 millimetrin rengasleveys.

4,71 metrin kokonaispituudellaan Rafale vain sentin verran Espacea lyhyempi, siinä missä akseliväli on todellakin yhtä pitkä, 2,76 metriä. Auto on myös maasturimaisen korkea, 1,6 metriä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Enimmäkseen stealth

Niin ne ilmailuvibat. Rafalehan on ranskaa ja tarkoittaa tuulenpuuskaa. Nimen on ennen Renault Rafalea saanut kaksi erityisen äänekästä ranskalaisvalmisteista lentokonetta, Caudron C.460 Rafale -kilpalentokone 1930-luvulta sekä Hornetin seuraajaehdokkaanakin ollut neljännen sukupolven suihkuhävittäjä Dassault Rafale, joka on erittäin tehokas muuttamaan kerosiinia meteliksi.

Kaksi sinistä kaimaa. Taustalla C.460 Rafale -replika.

Erinäiset yksityiskohdat kuitenkin viittaavat siihen, että Renault Rafale haluaa pitää pienempää meteliä. Autoa ei tule saamaan kuin hybridinä, täys- tai pistokemallisena.

Täyshybridivoimalinja on sama kuin Espacessa eli pienestä bensiinimoottorista otetaan sähkömoottorin kera paljon irti. 1,2-litraisen kolmisylinterisen turbomoottorin parina häärii 50-kilowattinen ajosähkömoottori kahden kilowattitunnin akkuineen, ja lisäksi polttomoottorilla on vielä oma sähkömoottorinsa, joka huolehtii käynnistyksistä sekä jarrutusenergian talteenotosta. Kaikkiaan Rafale E-Tech full hybrid tarjoaa 147 kilowatin eli 200 hevosvoiman tehot. Muut suoritusarvot jäävät odottamaan ajankohtaa lähempänä markkinalanseerausta, joka koittaa muuten vasta ensi vuonna.

Vieläkin stealthimpaa kulkemista tarjoaa kuitenkin Rafaleen saataville tuleva lataushybridivoimalinja, jolla pääsee aikanaan ehkä ainakin 50 kilometriä pelkällä sähköllä. Lataushybridi tulee olemaan nelivetoinen, ja ratkaisu käsittää ilmeisesti kolme sähkömoottoria, joista yksi taka-akselilla. Järjestelmätehoa Renaultin ennakkotiedot lupailevat 221 kilowatin eli 300 hevosvoiman tehoja.

Rafale tuo itse asiassa myös ulkonäöllään mieleen häivekoneet, sillä teräviä kulmia ja dramaattisia käänteitä on paljon. Niin sanottu coupé-korimalli tarkoittaa Rafalen tapauksessa ihan tyylikkäästi laskeutuvaa perää. Luvassa ei siis ole samanlaista kulttuurishokkia kuin Arkanan kanssa, ja Rafalen perä muistuttaa ehkä enemmän Audi Q5 Sportbackin ratkaisua. Suuremmat mitat antavat enemmän tilaa tehdä onnistuneita muotoiluratkaisuja.

Sisätilat muistuttavat paljon sisarmalleja, eniten tietysti Espacea. Jos Rafalea verrataan vielä Espaceen, josta auto on ensisijaisesti viistokattoinen versio, vaikuttaa korimallin muutos tietenkin lähinnä tavaratilaan. Näin seitsenpaikkaisuus menetetään, mutta tavaratila on edelleen kohtuullisen hyvä, tilavuudeltaan 530 litraa.

Myöskään takapenkkien pääntilasta ei tarvitse olla kovinkaan huolissaan, vaikka sporttisempi ilme ja käytös painaisivatkin vaakakupissa tilamaasturia enemmän.

Lähde ja kuvat: Renault Teksti: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat