25.2.2016 Liikenne Rengaskoolla on väliä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Näyttävät kevytmetallivanteet ja leveät renkaat houkuttelevat mutta voivat pilata ajettavuuden. Renkaiden ilmanpainesuositukset voivat olla harhaisia. Tavallisissa perheautoissa korkean nopeusluokan leveät matalaprofiilirenkaat voivat lisätä uraherkkyyttä, rengasmelua ja heikentää jousitusmukavuutta ja renkaiden uusinnan kustannuksia.Perusmallit normaalialustalla ovat yleensä parhaimmillaan kapeammilla renkailla. Sen sijaan tehokkaimpien moottorien ja urheilualustan yhteydessä hieman leveämpi rengas voi olla perusteltu.Kyse on rengaskoon ja alustan virityksen yhteensopivuudesta. Pehmeästi jousitettuun autoon ei kannata asentaa terävästi ohjautuvia leveitä renkaita. Ne pilaavat ajettavuuden ja mukavuuden.Monissa japanilaisissa ja korealaisissa malleissa rengas levenee ja madaltuu moottorikoon tai varustelun kasvaessa. Eurooppalaisiin on saatavana lukuisia vaihtoehtoisia rengaskokoja. Se vaikeuttaa valintaa.Esimerkiksi koeajamani vuosimallin 2005 (E90) BMW 325i varustettuna 225/45 R17W -renkailla osoittautui uraherkäksi: ohjaus tempoili ja auto pyrki muuttamaan suuntaa äkkinäisesti tien urien mukaan. Toisaalta koeajamani saman mallisarjan (E90) 320d-farmari 205/55 R16 -renkain ei ollut lainkaan uraherkkä.Vuonna 2012 esitelty BMW 3-sarja (F30) sietää leveämmätkin renkaat, kuten kerroin lukijoilleni: ”Alusta on kypsynyt ja sietää nyt hienosti matalaprofiiliset run flat -renkaat. Ohjaus ei tempoile urissa, vaan kulku on vakaata leveillä 45-sarjan renkailla.”Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMukavuuspainotus on riskiUseiden autonvalmistajien renkaiden ilmanpainesuositukset ovat yleensä mukavuuspainotteisia – ja pahasti harhaisia. Ne eivät sovi suomalaiseen autonkäyttötapaan, jossa auton kuormitus ja ulkoilman lämpötila voivat merkittävästi muuttua.Monissa japanilaisissa sekä joissakin korealaisissa ja ranskalaisissa autoissa on takarenkaille virheellinen, jopa eturenkaita alhaisempi painesuositus. Sen noudattaminen tekee autosta horjakan erityisesti raskaasti kuormattuna. Korkeampi rengaspaine takana antaa pelivaraa kuormituksen muutoksiin ja parantaa auton suuntavakautta ja hallittavuutta väistötilanteissa.Talvirenkaiden painesuositus puuttuuTalvirenkaiden normaalia korkeampi painesuositus puuttuu useiden autojen ohjetarroista ja -kirjoista. Rengasvalmistajat suosittelevat talvirenkaille 0,2 baria korkeampia ilmanpaineita kuin kesärenkaille, sillä ilman kylmeneminen 10 asteella vähentää rengaspainetta 0,1 baria.Moni ajaa suosituksia alhaisemmilla ilmanpaineilla, koska autoilija ei viitsi tarkistaa paineita kuukausittain tai lisätä paineita kuormituksen lisääntyessä. Oudot ilmanpaineen mittayksiköt ohjetarroissa eivät motivoi ilmanpaineiden tarkistuksiin. Rengaspaineiden valvontajärjestelmä on vasta uusimmissa automalleissa.Teksti: Timo Turkula, kuva: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 21.12.2024 Liikenne Synkkiä lukuja liikenteestä – lasten tieliikennekuolemat hälyttävässä kasvussa 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna 17.12.2024 Liikenne Taksivälittäjä paljastaa: näitä arkisia ja vähemmän arkisia esineitä asiakkaat unohtavat takseihin 16.12.2024 Sähköautot Hyundai Inster rymistelee sähköautojen hintakisaan – 25 000 euroa ja pitkä toimintamatka Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Klassikko Klassikko: Škoda Octavia RS vm. 2000 – Willkommen in der Familie! 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti