12.9.2016

Rengasratsia 2016 – Tehovalvontaviikko muistuttaa ajoissa rengastamisesta

Rengasratsia 2016

Neuvontahenkisten rengasratsioiden viikko pyrkii tuomaan rengasturvallisuustietoutta autoilijoiden keskuuteen ympäri Suomea. Maanantaiaamuna tutkittiin turkulaisautoilijoiden kumeja.

Kuluva viikko toi tullessaan tämän vuoden Rengasratsia-kampanjan, jossa Autorengasliitto, Liikenneturva ja poliisi tuovat rengastietoutta ja liikenneturvallisuushuomiota liikenteen joukkoon. Kampanja starttasi Turusta maanantaina, jolloin tarkastettiin kolmisensataa ajoneuvoa. Huomautettavaa löytyi useista, mutta poliisi joutui muistuttelun lisäksi tositöihin renkaiden takia vain muutaman kerran. Kampanja järjestetään nyt 20. kerran.

Rengasratsia 2016
Kahden euron kolikon nikkeliosuus vastaa noin 3-4 millimetrin pääuraa, joten kolikosta onkin muodostunut rengastarkistusten klassikko.

Renkaiden pääuran syvyydeksi edellytetään laissa vähintään 1,6 millimetriä, mutta käytännön turvasuositus sadesäälle on vähintään neljä millimetriä. Erityisen merkittävä urasyvyys on vesiliirtonopeuden ja märän tienpinnan jarrutusmatkan kannalta.

Rengasratsian ohessa tarkkaillaan myös renkaiden tyyppiä ja ilmanpainetta. Samalla poliisi suorittaa omaa rutiinivalvontaansa, katsastuksen ja ajoneuvoveron laiminlyöntien ollessa yleisimpiä huomautettavia aiheita.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

300 autoa, 1 huomautus, 2 sakkoa

Turun aurinkoisessa maanantaiaamussa renkaita ratsattiin satamassa sekä valtatie 1:n varrella. Yhtensä kolmisensadan auton joukosta renkaiden vuoksi poliisille toimenpiteitä aiheutti kolme, joista yksi selvisi kirjallisella huomautuksella, kahden autoilijan joutuessa sakkolapun vastaanottajiksi.

Vanhempi konstaapeli Jouni Kauhanen Lounais-Suomen poliisista kiittelee, että tänäkin vuonna oltiin aiempien vuosien tahdissa. Rengasratsian tärkein rooli onkin muistuttaa tulevista syksyn sateista ja neuvoa autoilijoita, milloin renkaat on syytä uusia.

– Jonkun verran arveltiin, että huono taloustilanne vaikuttaisi renkaiden kuntoon, mutta ainakaan kukaan ei ole käyttänyt sitä tekosyynä, Kauhanen kiteyttää.

Renkaisiin liittyvät riskit vähenemässä, mutta huonokuntoisuutta ei usein tiedosteta

Kampanjapäällikkö Risto Keskiruokanen Autonrengasliitosta kehottaa autoilijoita varustautumaan kunnollisilla kesärenkailla syksyn sadekeleille.
– Puoliksi kuluneen kesärenkaan pito on vielä kohtuullinen, mutta sen jälkeen renkaan suorituskyky suorastaan romahtaa sadekelillä. Talvirenkaat eivät pärjää sadekelillä uutenakaan edes loppuun ajetuille kesärenkaille.

Renkaita pidetään riskitekijänä noin joka seitsämännessä (14,1%) henkilö- tai pakettiauton aiheuttamassa kuolonkolarissa. Renkaiden osuus onnettomuuksissa on kuitenkin vähentynyt selvästi, sillä vuonna 2014 tapahtui vain 14 renkaisiin liittyvää kuolonkolaria, kun 2000-luvulla keskimäärin on ollut noin 30 tapausta vuodessa.

Rengasratsia 2016
Liikenneturvan graafi kertoo karua kieltä siitä, miten moni todella arvioi renkaidensa kunnon oikein.

Huonokuntoisia renkaita ei kuitenkaan tiedosteta. Huonokuntoisiksi lasketaan urasyvyydeltään alle 2,5 millimetrin renkaat, joita oli vuoden 2014 seurantatiedoissa 15,3 prosentilla autoilijoista. Vain noin neljäsosa (24,7%) huonokuntoisilla renkailla ajavista tiedostaa renkaidensa huonon kunnon.

– Välillä tuntuu, että autoilijat luottavat liikaakin uusiin ajonhallintajärjestelmiin. Renkaiden suorituskykyä eri olosuhteissa ei enää tunneta entiseen tapaan. Tien päälle tarvittaisiin lisää perstuntumaa, Keskiruokanen kuuluttaa.

Hienotkin ajonvakautusjärjestelmät ovat lähes täysin riippuvaisia renkaiden tarjoamasta pidosta.

– Kuljettajana olet vastuussa autosi kunnosta, vaikka sen huoltaisi joku muu. Ajonopeuden valinnassa pitää ottaa myös huomioon olosuhteet ja on järkevä varautua yllätyksiin, muistuttaa puolestaan Liikenneturvan kehittämispäällikkö Antero Lammi.

Rengasratsia 2016
Esimerkit eri rengassyvyyksistä. Vasemmalla 1,6 millimetrin sakkorajarengas, keskellä suositeltu 4 millimetrin vähimmäinen urasyvyys ja oikealla uutta vastaava 8 millimetrin ura.

Lähde: Autonrengasliitto Tilastograafit: Liikenneturva Kuvat: Aake Kinnunen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat