10.9.2021

Rengastestin voittoon uusi Nokian Hakkapeliitta 10 – Moottorin nastarengastesti 2021

rengastesti nokian hakkapeliitta 10

Tämän kauden kuumin rengasuutuus Nokian Hakkapeliitta 10 palautti suomalaisvalmistajan talvirenkaiden piikkipaikalle nappaamalla nastarengastestimme voiton.

Nokian Hakkapeliitta omaa suomalaisessa talviautoilussa pitkän ja kunniakkaan historian. Siitä kerroimme viisioisaisessa juttusarjassa vuonna 2017, kun brändin silloinen lippulaiva Nokian Hakkapeliitta 9 esiteltiin. Kyseinen nastarengas oli edeltäjiensä tapaan erittäin hyvä kokonaisuus, mutta suomalaisvalmistaja kärsi lievän imagotappion siitä, että keskieurooppalaiset Michelin ja Continental saivat testeissämme etumatkan kiinni ja menivät osittain jopa ohitsekin.

rengastesti nokian hakkapeliitta 10

Niinpä nyt oli revanssin paikka. Nokian lanseerasi keväällä 2021 täysin uuden nastarenkaansa, joka oli nimetty Hakkapeliitta 10:ksi, ja se oli tietysti tuoreimman rengastestimme päätähti.

Osasimme odottaa renkaalta erinomaisia suorituksia, mutta riittäisivätkö ne testivoittoon? Jännitystä lisäsi se seikka, että Hakkapeliitta 10:n kohdalla Nokian ei ollut lisännyt nastojen määrää aivan kestomenestyjän Michelin X-Ice North 4:n.

250 nastan lukemiin, vaan oli tyytynyt 220 kappaleeseen rengasta kohden. Renkaan pitoon vaikuttavat toki monet muutkin asiat kuin nastojen lukumäärä, mutta silti oli merkillepantavaa, ettei piikkien lukumäärää lähdetty enää tuosta kasvattamaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kaksi muutakin uutuutta

Testissämme oli mukana kaksi muutakin uutuutta, Goodyear Ultra Grip Arctic 2 sekä edullisempaa hintaluokkaa edustava Nokian Nordman 8. Kirittäjinä toimivat edellä mainitun Michelinin lisäksi aiemmissa testeissämme erittäin hyvin menestynyt Continental Ice Contact 3 sekä Gislaved Nord Frost 200, BF Goodrich G-Force Stud ja Sava Eskimo Stud. Näistä kolme viimeksi mainittua kuuluvat – Nordmanin ohella – suurten rengasvalmistajien niin kutsuttujen kakkosmerkkien joukkoon.

Testitulos oli kuin olikin nokialaisen osalta erinomainen, sillä Hakkapeliitta 10 nousi ykköseksi tasaisen vahvoilla otteillaan. Uutuusrenkaan kehitystyössä on keskitytty muun muassa jääpidon parantamiseen, ja se myös näkyi: aiempina vuosina Michelin on jyllännyt juuri markkinoiden runsaimman nastoituksen voimalla, mutta nyt nokialainen näytti, että pienempikin nastamäärä riittää korkeatasoiseen jääpitoon.

rengastesti nokian hakkapeliitta 10

Jäällä ja lumella nokialaisessa korostuvat erinomainen veto- ja jarrutuspito sekä auton keulan pito kaarteissa, mikä takaa viihdyttävät ajo-ominaisuudet kuitenkaan tinkimättä turvallisuudesta. Pito ei romahda sulallakaan kelillä, missä Hakkapeliitta 10 osoittautui ääritilanteissa koko testin turvallisimmaksi renkaaksi. Ajokäytös on loogista niin kuivalla kuin märälläkin asvaltilla, ja kaiken kruunaa moitteeton suuntavakavuus suoraan ajettaessa.

Henkilöautojen nastarengastesti on kokonaisuudessaan luettavissa Moottorin 11.8. ilmestyneessä numerossa 8/2021, joka on luettavissa sähköisesti myös Lehtiluukussa.

Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Ville-Veikko Heinonen Testin toteutus Test Finland Oy / Juuso Kallioinen ja Pasi Piironen

Testirenkaat, koko 205/55 R16

BF Goodrich G-Force Stud
Continental Ice Contact 3
Gislaved Nord Frost 200
Goodyear Ultra Grip Arctic 2
Michelin X-Ice North 4
Nokian Hakkapeliitta 10
Nokian Nordman 8
Sava Eskimo Stud

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat