21.1.2014 Matkailu Revontulien maa Paras aika revontulien bongaukseen osuu usein iltayöhön. Pohjois-Suomessa potentiaalisia havainnointipäiviä voi osua vuoden varrelle jopa 200. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pohjoisimman Suomen keskitalven matkailuvaltti on kiireettömyys. Nuorgamissa hiljaisuus, öiset revontulet ja upeat maisemat tarjoavat puitteet rentouttavalle lomalle. Seikkailuja kaipaavan ohjelmaan mahtuu myös rautuja, riekkoja ja Jäämeren kuningasrapuja. Yön pimeydessä taivaalle levittäytyvä kirkas tähtipeitto on elämys kaupungin valoihin tottuneelle. Nuorgamissa valosaaste ei ole ongelma, sillä alkuillan ajan kaukana horisontissa loimottaneet katuvalot sammutetaan illan vaihtuessa yöksi.Pian ympärille levittäytyy vain tähtiä koko taivaan leveydeltä. Lämpötila sukeltaa yötä kohti. Pakkasta on 40 astetta. Ilman nuotion lämpöä, laavun suojaa ja narskuvasta lumesta jalkoja eristäviä porontaljoja odottavan aika olisi hyytävän kylmä. Nyt ajan kulumista ei juuri huomaa.Illan ohjelmassa on taivaalle tuijottamista. Toiveissa on näyttävä valoshow, mutta revontulista ei koskaan tiedä varmaksi. Olosuhteet ovat otolliset näyttäville taivaanvalkeille, mutta ensimmäiseen valojuovaan asti on vain maltettava odottaa.Ennen puoltayötä esirippu avautuu, mutta verkkaisesti. Aluksi korkealla laavun yläpuolella näkyy vieno sinivihreä kajo. Vähitellen valoilmiö voimistuu, värit vaihtuvat punertavasta keltaiseen ja vihreästä siniseen. Lopulta revontulet valtaavat taivaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKylmä koetteleePaukkupakkanen asettaa omat haasteensa ulkoilulle. Kuvankauniista maisemista nauttiminen houkuttelee, mutta ilman kunnollista kerrastoa, tuhtia väliasua, villapaitaa ja kuoriasua ei ulos tee mieli. Kenkiin lisättävät lämpöpakkaukset pitävät varpaat selvästi plussan puolella. Myös ladattavat lämpöpohjalliset osoittautuvat hintansa veroisiksi, vain kömpelö akkuyksikkö häiritsee hieman.Lumikenkäretki tunturimittarin hengettömäksi nakertamassa tunturikoivikossa taittuu riekkojen käkättävää naurua kuunnellessa. Porotokka taivaltaa rinnettä vastaan, mutta vieraat havaittuaan ne muuttavat nopeasti suuntaa. Tuntemattomien kanssa nämä porot eivät tuttavuutta hiero.Pakkasesta johtuen ulkoilurupeamat on hyvä jaksottaa muutaman tunnin pätkiin. Välillä vedetään henkeä ja lämmitellään Tenojoen rannalla Nuorgamin lomakeskuksessa. Suomen ja EU:n pohjoisimmassa ravintolassa ruoaksi tarjotaan lohta, jonka alkuperää ei legendaarisen lohijoen tuntumassa tarvitse arvuutella. Myös poro on paikallista. Ja vähintään yhtä hyvää.Iltapäivän ohjelmaksi luvassa on harvinaisempaa herkkua. Oppaaksi lupautunut Raimo Hekkanen esittelee vieraille riekonpyyntiä perinteisimmillään. Ansalankojen virittäminen talvikaudella on sallittua vain kolmen pohjoisimman kunnan alueella. Talvipuvussaan jokseenkin vitivalkoinen lintu on arvostettu saalis.Ansat viritetään tuoreiden jälkien tuntumaan tiheän tunturikoivikon keskelle. Kelkkauran ulkopuolella metrinen hanki upottaa pohjia myöten, joten ansojen virittäminen jalkapatikassa on pakkasesta huolimatta lämmintä puuhaa.Sateenkaarikylkiä tunturistaRautupilkille suunnataan ylös tunturiin. Matka taittuu moottorikelkan vetämässä reessä paksun vällyn alla. Oletettu ottipaikka ei ole aivan vieressä, mutta matkan varrelle osuu seudun edustavimmat maisemat, joten kyydissä kelpaa istua.Harjaantumattoman on vaikea hahmottaa missä maa loppuu ja järvi alkaa. Rantakivikkoon kairaaminen olisi todennäköisesti riski ilman paikallisopastusta.Metrin jääkansi puhkeaa juuri ennen kairan varren loppumista. Vesi on kirkasta ja avantoon tiirailemalla voi parhaassa tapauksessa nähdä vilauksen himotusta saaliista. Tunturiraudun koukkuun saaminen vaatii tuuria ja taitoa. Pilkkityyli sen sijaan on rentoa rennompi. Ongelle oikaistaan porontaljoille. Ennen ensimmäistä tärppiä ehditään juoda nokipannukahvit ja syödä hirvikeittoa.Päivän saalis painottuu raittiiseen ilmaan. Ennen paluumatkaa jäällä sätkii kaksi kirkkaissa väreissä hehkuvaa kalaa, mutta illalliseksi ne eivät yksin riitä. Ehkä sentään evääksi yöllä odottavalle revontulireissulle.Kahdeksanjalkainen kummajainenRiekkoansoille suunnataan ennen sarastusta. Tuoretta lunta ei ole satanut, joten ansat ovat pysyneet pyyntikunnossa. Lintupaistin perässä on muitakin. Tuoreet ketun jäljet kiertelevät kelkkauran laitoja samaan suuntaan.Tällä kertaa ansat ovat tyhjiä. Riekkopaistin sijaan päivän aikana tavoitellaan toista pohjoisen erikoisuutta. Kuningasrapuja varten on ajettava 50 kilometriä pohjoiseen Jäämerelle.Kippari Edgar Olsen odottelee satamassa kalastusveneensä kannella. Ryhmä kiipeää kyytiin ja matka rapumerroille voi alkaa. Jättimäiset kuningasravut eivät viihdy aivan rannan tuntumassa, joten vene kaartaa ulapalle sakean merisumun sekaan.Oranssi poiju osoittaa merran paikan jo kaukaa. Meri on tyyni, joten poijun koukkaaminen on helppoa. Kookkaan merran ylösnostamisessa turvaudutaan vinssiin. Pyynnissä on useampia pyydyksiä, mutta kahdeksan hengen rapujuhlia varten ei tarvitse kokea yhtä enempää. Kahdeksanjalkaisia kummajaisia mätkähtää kannelle kottikärrykuormallinen.Kipparin rapuresepti on yksinkertainen. Grillimakkaran paksuiset koivet kelpuutetaan keitettäväksi meriveteen. Sekaan ei juuri muuta laiteta. Puolen tunnin virittelyn jälkeen ensimmäiset rapuleivät ovat valmiina. Jo ensipuraisu kertoo rapujen olevan nimensä veroisia. Maku on vähintäänkin kuninkaallinen.Teksti ja kuvat: Antti Hentinennuorgaminlomakeskus.fi kuningasrapusafari.fi aurora.fmi.fi gi.alaska.edu/AuroraForecastMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.6.2025 Matkailu Italian Rivieran helmet – Camogli ja Portofino 4.6.2025 Matkailu OnniBus tuo premium-bussit Suomen kaukoliikenteeseen yhteistyössä Lux Expressin kanssa 2.6.2025 Matkailu Elämyksiä Saimaalta: Savonlinna hurmaa linnoillaan, laivoillaan ja lohikeitoillaan 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 1.6.2025 Matkailu Hollantilainen pyöräilykulttuuri yllätti ensikertalaisen – näin toimii sujuva yhteispeli liikenteessä 26.5.2025 Matkailu High Chaparral – tämän lähemmäs seikkailua villissä lännessä et enää pääse 25.5.2025 Matkailu Kauheata – ja ihanaa: tässäkö on Euroopan tulevaisuus? 21.5.2025 Laivat Yltäkylläinen risteily Välimerellä – Espanja, Ranska, Italia ja Malta yhdellä reitillä 19.5.2025 Matkailu Dacia Duster -kierros Itä-Euroopassa: osa 3 – EU:n ulkopuolelle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 4.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen oli ihan kaikille - jopa diktaattoreille 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa 4.6.2025 Mönkijä Koeajo: Polaris Ranger Kinetic – aja hiljaa isi nyt vaan 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”