27.12.2023

Ruoka saa merimatkalle – buffet ikisuosikki, mutta muutakin tarjotaan ja halutaan

Monipuolisten ruokaelämysten lisäksi ruokailun vastuullisuus kuten ruokahävikin vähentäminen otetaan laivayhtiöissä vakavasti.

Makuelämykset ovat tärkeä osa matkailua ja jo yksistään hyvä syy matkailla. Itämeren matkustaja-alusten tarjonnassa ruoalla on tärkeä merkitys – ja nykyisin tarjolla on paljon muutakin kuin ikiklassikko eli buffetpöytä.

– Ruokailu on kuulunut oleellisena osana risteilyihin, ja ravintolapalvelut ovat laajentuneet uusien laivasukupolvien myötä, Pauli Kivistö kiteyttää. Hän työskentelee Turussa sijaitsevan Merikeskus Forum Marinumin eli merenkulun valtakunnallisen vastuumuseon amanuenssina.

Kivistö tuo esiin, että nykyisissä matkustaja-aluksissa perinteiselle buffetille on jo paljon vaihtoehtoja, kun valittavana on esimerkiksi useita tiettyyn teemaan keskittyviä erikoisravintoloita.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ruoka houkuttaa ja kilpailuttaa

Makuelämykset houkuttavat merimatkoille. Kun Finnlines toi syksyllä uuden rahtimatkustaja-aluksensa Naantali–Långnäs–Kapellskär -reitille, oli aluksen ruokamaailman suunnittelu annettu huippukokki Henri Alénin vastuulle. Laivayhtiö oli lukenut merkit vuosikausia kiristyneestä kilpailusta risteilymatkailun ruokatarjonnassa ja halusi ulkopuolista apua menuiden ja ravintoloiden ominaisilmeen suunnitteluun.

Eckerö Linen myyntipäällikkö Katri Järvi arvioi, että ruokatarjonta on monille asiakkaille se ratkaiseva syy lähteä matkalle.

– Saamme asiakkailtamme paljon kiitosta buffetruuasta.

Järvi kertoo laivayhtiön satsaavan itse tehtyyn ruokaan.

– Lähes kaikki tehdään laivan keittiössä alusta asti itse. Suosimme lähellä tuotettuja, sesongin raaka-aineita. Vastuullisen ruokatuotteen eteen toimitaan monella rintamalla ja minimoimme ruokahävikin ja kertakäyttöisten materiaalien määrää, Järvi taustoittaa.

Tarjonta on monipuolistunut

Buffetpöytien tarjonta on monipuolistunut ja alusten ravintolakirjo runsastunut. Annosten suunnittelussa on ollut varustamojen omien ammattilaisten lisäksi apuna kokkimaajoukkueita ja tunnettuja viinisommeliereja. Teemaristeilyjen valttina ovat olleet esimerkiksi riistaruuat, maistelumenut sekä viini- tai sampanjatastingit.

Yksikään laivayhtiö ei voi suhtautua yliolkaisesti voimistuviin ruokailmiöihin, joihin kuuluvat lihattomat vaihtoehdot eli maistuvat kasvisruuat ja vegaaniset vaihtoehdot, vastuullisesti tuotetut raaka-aineet sekä ruokahävikin minimointi. Nämä ovat asioita, joita yhä useampi asiakas kysyy ja joiden perusteella myös tekee matkailuvalintojaan eri laivayhtiöiden kesken.

Tämä ei tarkoita kuitenkaan sitä, etteikö matkailijoissa ole myös aina heitä, joille aluksen, reitin ja ajankohdan valinnan pääsyy on hinta.

Tässä on jokaiselle laivayhtiölle pähkinä purtavaksi: kuinka varmistaa, että yhdellä matkalla ja yhdellä aluksella on tarjolla kaikenlaisille matkailijaryhmille näiden toivomat palvelut.

Vastuullisuus matkapäätösten takana

Kuten Moottori on aiemmin kertonut, ovat laivayhtiöt ottaneet ruokahävikin vähentämisen vakavasti. Sekin on yhteinen kokemus, että matkustajat ovat yhä tietoisempia hävikistä ja vastuullisuudesta ylipäätään kuten esimerkiksi siitä, ovatko tarjolla olevat merenelävät valittu ja saalistettu vastuullisuuden periaatteiden mukaisesti ja kuinka paljon raaka-aineista tulee lähituottajilta.

Finnlinesin Norstatilla teettämän kyselyn mukaan kestävä matkailu ja vastuullisuuden huomioiminen ovat tärkeitä valintaperusteita jo yli puolelle laivamatkustajista. Tutkimuksen vastanneista neljännekselle vastuullisuus on erittäin tärkeä valintaperuste. Kuusi kymmenestä vastaajasta sanoi kestävyyden ja vastuullisuuden olevan erittäin tai melko tärkeä peruste matkapäätösten teossa.

Tallink Silja

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ruokahävikki vähenemässä

Eckerö Line -laivayhtiöstä kerrotaan, että Helsingin ja Tallinnan väliä kyntävällä M/ S Finlandialla on kiinnitetty monin tavoin huomiota ruokahävikin vähentämiseen, onhan se paitsi ekologisesti järkevää myös taloudellisesti viisasta. Yhtiön mukaan ”Mietimme paljonko ruokia laitetaan kerrallaan esille, jotta hävikkiä syntyisi mahdollisimman vähän sekä ruokia valmistettaessa että niitä tarjoiltaessa ja nautittaessa.”

Tallink-konsernin mukaan yhtiön eri laivoilla lasketaan aiempaa tarkemmin ennakolta ruokailemaan tulevien asiakkaiden määrän ja esille aseteltavan ruuan määrän välistä kohtalonyhteyttä. Laskutoimitus ei ole ihan helppo, sillä toisaalta ruuan tulisi olla esillä houkuttelevan näyttävästi.

”Olemme tehneet viime aikoina paljon töitä sen eteen, että asiakasmäärä korreloisi entistä paremmin buffetissa esillä olevan ruuan määrään.”

Punaisilla aluksilla buffetpöydät notkuvat kuten ennenkin, mutta ruuan asettelulla pyritään vähentämään hävikkiä. Yksi tehokkaaksi osoittautunut keino ovat valmiit omilla lautasillaan olevat erillisannokset. Pitkälti niiden käytön vuoksi ruokahävikki punaisilla laivoilla on laskenut arviolta 30–40 prosenttia, kaikilla varustamon reiteillä samantasoisesti.

Kärjessä ostokset ja ruokailu

Taxfree-myynnillä on ollut risteilyjen kehityksessä ja suosion kasvussa tärkeä merkitys. Kivistö tähdentää, että ostosmahdollisuudet ovat edelleen merkittävä peruste merimatkalle lähtemiseen:

– Se näkyy alusten monipuolisessa myymälätarjonnassakin.

Finnlines-varustamon teettämä kyselytutkimus avaa suomalaisten merimatkailutapoja. Suomalaisten laivamatkailu 2022 -kyselyn mukaan merellä tärkein palvelu on ostosten teko. Liki yhdeksän kymmenestä matkailijasta kertoi käyvänsä taxfree-myymälässä. Seuraavaksi suosituin käytetty palvelu oli buffet-ravintolan anti.

Kyselyyn vastasi verkkokyselyssä Norstat Oy:n kuluttajapaneelissa 1 022 suomalaista, jotka olivat tehneet laivamatkan edeltävän kolmen vuoden aikana.

Ruotsiin suuntautuvilta laivamatkoilta tuotiin Viroa useammin makeisia ja tupakkatuotteita, käy ilmi puolestaan Suomalaisten laivamatkailu Viroon ja Ruotsiin vuonna 2022 -kyselytutkimuksesta.

Shoppailun suosituin ostos Ruotsin laivamatkoilta ovat makeiset. Kyselyn seuraaviksi suosituimpina ostoksina tulevat alkoholi, tupakka, kosmetiikka, elintarvikkeet, aikuisten vaatteet ja lelut.

Tutkimus- ja Analysointikeskus TAK Oy:n toteuttama kyselytutkimusta varten oli tehty matkustajien haastatteluja Eckerö Linen, Viking Linen ja Tallinkin laivoilla.

Itämeren risteilyjen suosio on jatkumoa 1970-luvulta

Amanuenssi Pauli Kivistö taustoittaa kiinnostavasti risteilymatkustuksen kehityskulkua ja suomalaisten risteilyintoa: lähialueen eli Itämeren risteilyt ovat suomalaisten matkailutapojen ikisuosikkeja.

– Reittiliikenteessä olevilla autolautoilla risteileminenkään ei ole omintakeinen suomalainen ilmiö, vaikka kansainvälisesti suurin osa risteilymatkustuksesta keskittyy etenkin nykyisin erikseen tarkoitusta varten rakennetuille aluksille.

Helsingistä tarjotut päivä Tukholmassa -risteilyt ovat pitäneet Kivistön mukaan pintansa 1970-luvulta saakka: lyhyt maissa oleskelu on monille matkustajille tärkeä.

– Samaten esimerkiksi maissa käynnin mahdollistavat Tallinnan päiväristeilyt ovat suosittuja, kuten saman päivän aikana tehtävät Ahvenanmaan piknik-risteilytkin.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Varustamot

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää aiheesta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat