21.7.2022 Ajoneuvot Ruotsalaismies perusti yksityisen sähköautojen latausaseman – suomalaisilla latureilla! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Elmacken-niminen latausasema ei myöskään vaadi asiakasrekisteröintiä latauksen yhteydessä, vaan hyväksyy jopa laajalle levinneen Swish-mobiilimaksujärjestelmän. Katseltuaan aikansa norjalaisen Bjørn Nylandin YouTube -videoita, ruotsalainen yrittäjä Haris Dzafic päätti perustaa oman sähköautojen latausaseman. Latausaseman hän perusti teiden 26 ja 27 risteystä, joka on suosittu reitti Länsi-Götanmaan ja Smoolannin välillä.Bjørn Nyland on puolestaan norjalainen tubettaja, joka on jo vuosien ajan tehnyt Youtube-kanavalleen erilaista sisältöä sähköautoista. Dzaficin sähköautojen latauskentän nimeksi tuli "Elmacken" – vapaasti suomennettuna se tarkoittaa bensiiniaseman sähköistä vastinetta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköautot tarvitseva latauspisteitäVaikka sähköautoilu yleistyy Ruotsissakin hurjaa vauhtia, Dzafic on tunnistanut latauspisteiden saatavuuden yhdeksi mahdolliseksi esteeksi sähköautojen valtakunnalliselle yleistymiselle Ruotsissa. Yli 15 vuoden kokemus autoteollisuudesta auttaa häntä myös ymmärtämään sähköautokuskien kohtaamat haasteet.Puolitoista vuotta sitten hän perusti yrityksensä ja nyt yrityksen sähköautokentällä on kahdeksan latauspistettä. Lautauspisteet ovat suomalaisen Kempowerin toimittamat S- ja C-sarjan latausjärjestelmät, jotka tarjoavat jopa 150 kilowatin lataustehon. Ruotsalaiset sähköautokuskit hyötyvät järjestelmästä, joka jakaa tehoa dynaamisesti sen mukaan, millainen latauskäyrä, latausaste ja akun lämpötila ladattavilla autoilla on.Suomalainen Kempower on Lahdessa toimiva yritys, joka suunnittelee ja valmistaa DC-tasavirtapikalatausratkaisuja sähköajoneuvoille ja sähkökäyttöisille koneille. Kempower kuuluu hitsauslaitteistaan tunnettuun Kemppi Group Oy -konserniin.Asiakastyytyväisyys keskiössäDzafic on ajatellut latauskentässään myös hyvin paljon asiakasystävällisyyttä. Elmacken ei vaadi minkäänlaista asiakasrekisteröintiä, vaan mahdollistaa avoimen maksujärjestelmän ja hyväksyy jopa laajalle levinneen Swish-mobiilimaksujärjestelmän.– Olen seurannut Kempowerin kehitystä muutaman viime vuoden ajan ja olen vaikuttunut siitä, kuinka he panostavat latauskokemukseen. Latausjärjestelmät ovat erittäin hyvin muotoiltuja ja helppokäyttöisiä, ja sama pätee latauskaapeleihin. Kempowerin asiakkaana olen kokenut, että he todella ymmärtävät markkinaa ja sähköautoilijoiden tarpeita. Kempower tekee sähköauton lataamisesta helppoa ja hauskaa laajalle kohderyhmälle, Dzafic kertoo myös laitetoimittajan luotettavuudesta.Sähköautojen määrä kasvaa voimakkaastiRuotsissa sähköautojen kasvu on erittäin vahvaa. Viimeisen vuoden aikana, heinäkuun 2021 ja kesäkuun 2022 välisenä aikana Ruotsissa rekisteröitiin noin 78 000 uutta sähköautoa, mikä on noin 90 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin. Suuntauksen odotetaan myös jatkuvan tulevina vuosina.Ruotsissa on hyvin samankaltainen tilanne kuin Suomessakin, suurin osa ruotsalaisista asuu kaupungeissa, jotka kattavat vain pienen osan maan pinta-alasta. Asukastiheys Ruotsissa on suurin maan keski- ja eteläosissa. Pitkien etäisyyksien vuoksi on tärkeää, että eri puolilla maata on tarjolla mahdollisuus ladata sähköautoja helposti, esteettömästi ja nopeasti.Lähde: KempowerMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti