2.6.2021 Liikenne Ruuhkamaksuilla vaisu kannatus – Autoliitto selvitti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ruuhkamaksujen kannatus – ainakin kuntavaalien alla – vaikuttaa laimealta, käy ilmi Autoliiton selvityksestä Uudellamaalla, Turussa, Tampereella ja Oulussa. Autoliiton tuoreen kyselyn perusteella ruuhkamaksujen kannatus on varsin vaisua läpi puoluekentän. Autoilijoiden etujärjestö kysyi eduskuntapuolueiden kunnallisjärjestöiltä suhtautumista ruuhkamaksuihin, jotka hallitus aikoo lainsäädännöllä mahdollistaa tämän hallituskauden aikana. Helsingissä kyselyyn vastasi myös Siniset, joka on vaaliliitossa Kristillisdemokraattien kanssa.Ruuhkamaksujen kannatus jää kyselyyn vastanneiden puolueiden kunnallisjärjestöjen keskuudessa varsin vaisuksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaikilla puolueilla ei ole linjaustaHelsingin Vihreiden kanta on, että pääkaupunkiseudulla sujuva liikkuminen ja ilmastonmuutoksen torjunta edellyttävät, että ruuhkamaksut voidaan tarvittaessa ottaa käyttöön. Rkp:lla ei ole Helsingissä yhtenäistä kantaa eikä Sdp ole myöskään linjannut asiaa yksityiskohtaisesti. Sdp:stä ilmoitetaan, että kanta muodostetaan asiantuntijoita kuullen, kun asioita tulee valmisteluun ja päätöksentekoon.Helsingin Perussuomalaiset, Kristillisdemokraatit sekä Siniset eivät kannata ruuhkamaksuja. Liike Nytin, Keskustan ja Kokoomuksen Helsingin kunnallisjärjestöt eivät vastanneet Autoliiton kyselyyn.Uudeltamaalta täystyrmäysMuualla Uudellamaalla ruuhkamaksut saavat koko lailla täystyrmäyksen vastanneiden puolueiden keskuudessa.Vantaalla Sdp ilmoittaa, että se ei ole vielä muodostanut aiheeseen kantaa, mutta Espoon Sdp ei kannata ruuhkamaksuja. Kaunaisten Sdp:n mukaan ruuhkamaksut voisivat olla tarpeen, sillä henkilöautoliikenne pitäisi saada vähenemään.Kauniaisten Vihreät toteavat, että ruuhkamaksut ovat mahdollinen keino, mutta tällä hetkellä maksuille ei ole akuuttia tarvetta.Muissakaan Uudenmaan kunnissa vastanneet puolueet eivät kannata ruuhkamaksujen käyttöönottoa. Sipoon Vihreät toteavat, että ennen kuin ruuhkamaksut tulevat ajankohtaiseksi, pitää saada julkinen liikenne paremmin toimivaksi ja houkuttelevammaksi.”Uusi työssäkäynnin vero”Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen tähdentää, että ruuhkamaksuissa olisi kyse uudesta verosta.– Ruuhkamaksut olisivat käytännössä uusi työssäkäynnin vero. Sitä joutuisivat maksamaan erityisesti sellaiset ihmiset, jotka eivät voi tehdä etätöitä tai valita työaikojaan.Nieminen muistuttaa, ettei joukkoliikenne kata läheskään kaikkien liikkumistarpeita edes pääkaupunkiseudulla.– Helsingissä helposti koetaan, että ruuhkamaksu ei koske helsinkiläisiä, minkä takia asiaa on helpompi kannattaa, Nieminen arvioi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRuuhkamaksut puhuttavatRuuhkamaksuista on keskusteltu muissakin kaupungeissa, minkä takia Autoliitto kysyi asiaa myös Turusta, Tampereelta ja Oulusta.Turussa ruuhkamaksuja eivät kannata Sdp, Keskusta ja Rkp. Vihreiden mielestä ruuhkamaksut pitäisi todennäköisesti ottaa käyttöön Turussa, jos löytyy teknisesti järkevä tapa niiden toteuttamiseksi. Tampereen Vihreät kannattaa liikenteen hinnoittelun selvittämistä osana liikennejärjestelmätyötä ja Oulun Vihreät eivät ole ottaneet asiaan kantaa. Oulussa Keskusta ja Liike Nyt ovat ottaneet kielteisen kannan ruuhkamaksuihin.Pysäköintiä ja ajonopeuksien kameravalvontaaAutoliitto kysyi eduskuntapuolueiden kunnallisjärjestöiltä näkemyksiä useisiin liikennepoliittisiin kysymyksiin Uudellamaalla, Turussa, Tampereella ja Oulussa.Kysymykset koskivat ruuhkamaksujen lisäksi kaupunkibulevardeja (pääkaupunkiseutu), julkisia kadunvarsipysäköintipaikkoja, pysäköintipaikkojen rakentamisvelvoitetta, joukkoliikennekaistojen käyttöoikeutta, automaattista nopeusvalvontaa sekä autoilun käyttömahdollisuuksien rajoittamista.Kyselyn kaikki vastaukset löytyvät täältä. Kyseessä myös liikennevaalitKuntavaalit pidetään sunnuntaina 13.6.2021. Ne ovat myös liikennevaalit, sillä ihmisten arjen liikkumistarpeiden ja sujuvien liikkumistapojen kannalta on merkityksellistä, millainen on oman kotiseudun yhdyskuntarakenne ja sen muotoutuminen taas on kuntien kontolla, joilla on alueellaan kaavoitusmonopoli, kuten Moottorin artikkelissa aiemmin todettiin.Kunnanvaltuutetuilla on valtaa, sillä kunnallinen itsehallinto nauttii Suomessa vahvaa lainsäädännöllistä suojaa. Ylin poliittinen päätösvalta kunnissa kuuluu valtuustolle, jolla on kokonaisvastuu kunnan toiminnasta ja taloudesta. Valtuutetut päättävät nelivuotiskaudellaan myös useista liikenteeseen ja ihmisten liikkumisedellytyksiin liittyvistä asioista. Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen totesi painetun Moottorin (1–2/2021) kolumnissaan, kuntien päätöksenteolla on merkittävä vaikutus liikkumiseen ja sen kustannuksiin.Teksti ja kuva: Marko Jokela Lähde: Autoliittoa:1:{i:0;s:5:"94532";}Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 29.4.2025 Liikenne Vappu tuo harrasteajoneuvot liikenteeseen – vanha auto vaatii erityistä huomiota 28.4.2025 Sähköautot Sähköautojen julkinen latausarki – lataako se varmasti? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA - vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa