31.8.2023 Liikenne Säästä rahaa, korjaa tuulilasivaurio heti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoliiton asiantuntija: suojaa kiveniskemä, älä aikaile korjauttamista ja hanki lasivakuutus. Kiven tai irronneen nastan iskemä ärsyttää, mutta helpomman kautta pääsee, jos tietää mitä tehdä. Käytännön neuvot antaa Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.– Jos tuulilasiin tulee kiveniskemä, iskemäkohta tulee heti suojata tuulilasilaastarilla tai teipillä, jotta vauriokohtaan ei pääsisi kosteutta tai epäpuhtauksia, Vesalainen vinkkaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyÄlä aikaileKorjaamisen kanssa ei kannata aikailla.– Jos lasissa ei vielä ole uusimista edellyttäviä naarmuja ja siihen tulee kiveniskemä, saattaa korjauksen pitkittäminen johtaa lasin pahempaan hajoamiseen. Tämä puolestaan aiheuttaa lasin vaihtotarpeen. Tuulilasin vaihto on aina huomattavasti kiveniskemän korjausta kalliimpaa.Lasin kuntoa arvioidaan myös määräaikaiskatsastuksessa ja asiaan puututaan tarvittaessa, vauriosta riippuen, joko korjauskehotuksella tai hylkäyksellä. Vesalaisen mukaan kahden euron kolikon kokoisen kiveniskemän voi tyypillisesti vielä korjata ellei se ole aivan lasin reunassa. Sitä isommissa vaurioissa tuulilasi täytyy pääsääntöisesti vaihtaa. Molemmissa tilanteissa tuulilasivakuutus auttaa kustannuksissa.Vakuutus avittaa kustannuksissaVesalainen suosittelee lämpimästi hankkimaan lasivakuutuksen nykyaikaiseen autoon.– Tuulilasin vaihto uudehkoon autoon on usein varsin kallis lasissa kiinni olevien lämmitysvastusten, tunnistimien tai kameroiden vuoksi. Niistä osa nostaa lasin hintaa ja osa puolestaan monimutkaistaa asennusprosessia.Eri vakuutusyhtiöiden korvauskäytännöt vaihtelevat. Tyypillinen linja kuitenkin tuntuisi olevan, että lasin korjaaminen onnistuu lasivakuutuksesta usein ilman omavastuuta, kun taas lasinvaihdosta veloitetaan asiakkaalta omavastuuosuus.Teiden huono kunto vaikuttaa tuulilasien vaurioitumiseen. Huonosti ylläpidetyllä tiellä on kiviä, jotka sinkoavat helposti vastaantulevan tai perässä ajavan tuulilasiin. Myös roiskeläppien käytön harveneminen on osaltaan lisännyt kivien lentelyä ja näin ollen myös vaurioiden mahdollisuutta.Autoilija voi itse pyrkiä pienentämään tuulilasivaurion riskiä pitämällä riittävää, noin neljän sekunnin, turvaväliä edellä ajavaan. Tällöin edellä ajavan tien pinnasta nostattamat kivet ehtivät todennäköisemmin laskeutua takaisin tien pintaan ennen kuin oma tuulilasi on kohdalla.Autoliiton jäsenen tuulilasiedut löydät täältä. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkistoArtikkelia täydennetty 9/2023, julkaistu alun perin 7.12.2019 Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2025 Liikenne Autoliitto muistuttaa pysäköintialueiden väistämissäännöistä – ”toisin kuin usein kuvitellaan…” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa