26.10.2020 Liikenne Säästä rahaa – vaihda välillä renkaiden paikkaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalaisen mukaan renkaiden paikkaa kannattaa renkaiden tasaisen kulumisen vuoksi vaihtaa säännöllisesti – mutta pyörimissuuntaa muuttamatta. Renkaiden kulumiseen voi vaikuttaa. Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalaisen mukaan autoilijan kannattaa vaihtaa aika ajoin renkaiden paikkaa, mutta pyörimissuuntaa muuttamatta. Vaihtamalla etupyörät taakse ja takapyörät eteen säännöllisin väliajoin, kuluu rengassarja tasaisemmin ja kestää pidempään.– Rengas toimii oikein ja kuluu tasaisemmin, kun pyörimissuuntaa ei muuteta. Erityisesti nastarenkaissa renkaan pyöriminen eri suuntiin nopeuttaa nastojen löystymistä ja irtoamista, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kertoo.Jos talvirengas pyörii auton alla väärään suuntaan, se ei poista altaan vettä, sohjoa eikä lunta niin tehokkaasti kuin oikein päin pyöriessään, koska renkaan kuvio ei pääse toimimaan suunnitellulla tavalla.– Pintakuvioltaan epäsymmetrisissä inside-outside -renkaissa on ulkoreunassa eräänlainen jäykiste, joka tekee renkaan ohjaustuntumasta tarkemman ja kaarreajo-ominaisuuksista paremman. Jos rengas pyörii väärin päin, ei jäykiste toimi kaarreajossa suunnitellusti. Rengas on tällöin epätarkka ohjattava ja levoton ajaa, Vesalainen huomauttaa.Mikäli autoon kertyy kilometrejä vuositasolla paljon, on Vesalaisen mukaan syytä vaihtaa renkaiden paikkaa, esimerkiksi noin 8 000 kilometrin välein. Ja mikäli etu- ja takarenkaiden kulumisero on merkittävä, on paremmat renkaat sijoitettava aina auton takapäähän – auton vetotavasta riippumatta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyFysiikan armottomat laitAutoliiton Vesalainen muistuttaa fysiikan lakien armottomuudesta.– Jos takarenkaat ovat selkeästi eturenkaita huonommat, murtuu pito ajotilanteessa ensin auton takapäästä. Tällöin auto lähtee pidon murtuessa hallitsemattomaan sivuluistoon.Jos taas selkeästi paremmat renkaat ovat takana, pito murtuu ensin auton etupäästä.– Tällöin auto menee pidon murruttua suoraan eteenpäin, jolloin sen hallinnan palauttaminen on huomattavasti helpompaa. Vastaavasti mahdollisessa törmäyksessä selviytymismahdollisuudet ovat paremmat, jos törmäys tapahtuu nokka eikä kylki edellä.Ikääntynyt rengas voi yllättääVähän ajavilla talvirenkaiden uusimistarve tulee yleensä vastaan aiemmin renkaan ikääntymisen kuin niiden kulumisen vuoksi.– Rengas tulisikin uusia, kun sillä on ajettu kuusi ajokautta tai sen valmistuksesta on kulunut yli kymmenen vuotta.Renkaan valmistusajankohdan voi tarkastaa sen kyljessä olevasta DOT-merkinnästä. Merkinnän neljä viimeistä numeroa kertovat renkaan valmistusviikon ja -vuoden (esim. 4019 tarkoittaa, että rengas on valmistettu viikolla 40, vuonna 2019).Nastarenkaissa on kiinnitettävä huomiota myös nastojen kuntoon ja määrään. Jos nastoja puuttuu paljon tai ne ovat poikki, on rengas uusimisen tarpeessa.– Löystynyt nasta ei pure jäähän suunnitellusti, Vesalainen muistuttaa.Kulumisvaroittimet paljastavatRenkaan kuluessa sen lamellit kuluvat ja pyöristyvät. Kulumisen lisäksi asiaan vaikuttaa renkaan ikääntyminen, joka kovettaa lamelleja. Kaikkien näiden muutosten myötä jarrutusmatka pitenee, auton käsittely vaikeutuu ja renkaan lumen- sekä sohjonpoisto-ominaisuudet heikkenevät.Vesalaisen mukaan on olennaista huomata, että renkaan pääurissa olevat kulumisvaroittimet kertovat lain vaatiman miniurasyvyyden (kesärengas 1,6 mm ja talvirengas 3,0 mm). Vesalainen suosittelee turvallisuuden takaamiseksi uusimaan renkaat jo ennen minimiurasyvyyttä.– Osassa renkaita kulumista pystyy seuraamaan millimetrin tarkkuudella koko renkaan käyttöiän renkaaseen tehdyn kulumisvaroittimen avulla – tosin eipä tuo iso homma ole urasyvyyttä tarkastaa erillisellä mittarillakaan.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto, Ville-Veikko HeinonenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 11.3.2025 Liikennepolitiikka Isot kaupungit huolissaan – liikenteen kehittämisen rahoitus ei ole riittävää ja näyttää laskevan 11.3.2025 Uutinen Holtiton ajelu kuriin, promilleraja sähköpotkulautailuun – tavoitteena kuripaketti 1.5. alkaen 10.3.2025 Autoilu Uutta pintaa yli 3 000 tiekilometrille – tiestön nykykunnon ylläpito vaatisi enemmän 7.3.2025 Liikennepolitiikka Autoliitto: tavoitteeksi matka-aikojen lyhentäminen – 300 miljoonaa euroa perustienpitoon ja 300 miljoonaa euroa korjausvelan poistamiseen 6.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tästä lentokoneesta Ilmavoimat sai alkunsa – päivälleen 107 vuotta sitten 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 5.3.2025 Uutinen Mercedes-Benz -perhe kasvaa lähivuosina – kärkenä 750 km:n sähkö-CLA 5.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Volvo ES90 – viisi metriä skandinaavista Premiumia 4.3.2025 Uutinen Lusmuilu käy autoilijalle kalliiksi – ennätysmäärä liikennekäytöstä poistettuja ajoneuvoja jäi kiinni rysän päältä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 10.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: VR:n erikoinen härpäke - Valmet VB-10 -laituritraktori 9.3.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace Max – paraneeko pakettiauto logoa vaihtamalla? 10.3.2025 Kuluttajat Sportti-Audi paljastui parin vuoden jälkeen pahasti kolaroiduksi – myyjä tarjosi 500 euron hyvitystä, toinen autoliike ei huolinut autoa edes vaihdossa 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 4.3.2025 Uutinen Lusmuilu käy autoilijalle kalliiksi – ennätysmäärä liikennekäytöstä poistettuja ajoneuvoja jäi kiinni rysän päältä 4.3.2025 Ajoneuvot Tämä on rehellisesti uuden sukupolven Audi A6 Avant - rehellisesti bensiinillä ja dieselillä, tosin Suomessa vain lataushybridinä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle