6.8.2023 Liikenne Sähköautoilija: lataus mökkiolosuhteissakin syytä järjestää turvalliseksi Jos latausjohdot haluaa piiloon välipohjan alle, kannattaa auto tilata ilman Burmester-äänentoistoa. Sen subwoofer kun ryövää välipohjan viimeisetkin litrat. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä ”Mikäli voimapistorasiaa ei ole, niin sen asennuttaminen kannattaa.” Autoliiton tietopankki auttaa epätietoisia! Mökkiolosuhteissa ja matkan päällä ei välttämättä aina ja kaikkialla ole tarjolla sähköautolle tai ladattavalle hybridiautolle voimapistorasian avulla toteutettua latausmahdollisuutta.Ajoneuvon latausta tavallisen suko-pistorasian avulla ei suositella tehtäväksi säännöllisesti.Mökkiolosuhteissa auton lataus onnistuu ilman kiinteätä latausasemaa eli erilaisista pistorasioista esimerkiksi siirrettävän sähköauton latausaseman avulla, mutta valittava toteutusratkaisu vaatii muutaman muunkin näkökohdan huomioimista, tähdentää CTEKin myyntipäällikkö Pasi Ahola. Maailmanlaajuisesti toimiva ruotsalainen CTEK on akkuhallintaratkaisuihin ja sähköautojen latauslaitteisiin erikoistunut yritys.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVoimapistorasian avulla– Jos kyseessä on oma mökki ja ajoneuvona sähkö- tai lataushybridiauto, suosittelen siirrettävissä olevan latausaseman hankintaa. Se ei vaadi asennuksen suhteen muuta kuin tavallisen säädösten mukaisen voimavirtapistorasian, jolloin käyttäjä voi kytkeä latauslaitteen suoraan valmiiseen pistorasiaan.Aholan mukaan monilla mökeillä ei kuitenkaan ole voimapistorasiaa tarjolla. Voimavirtapistorasian tunnistaa punaisesta väristä.– Mikäli voimapistorasiaa ei ole, niin sen asennuttaminen kannattaa, sillä sen avulla lataaminen on kiinteää latausasemaa joustavampi ja edullisempi vaihtoehto, mutta silti tehokasta ja turvallista. Voimavirtapistoke on hyödyllinen myös esimerkiksi monien työkoneiden ja lämmittimien kanssa, Ahola vinkkaa.Unohda jatkojohdot!Aholalla lähettää autojen lataajille vakavan muistutuksen.– Jatkojohdon kanssa sähköauton lataamista ei suositella missään nimessä, sillä se voi aiheuttaa ylikuumenemisvaaran ja tulipalon. Lataamiseen kannattaa käyttää pelkästään yleensä auton mukana tulevaa Type 2 -latauskaapelia.Aholan mukaan on myös tärkeää varmistaa, että ulkopistorasia on suojamaadoitettu ja kiinteistön sähköasennukset muutoinkin asianmukaisella tasolla.– Suko-pistorasiasta lataaminen on vain väliaikaisratkaisu ja säännölliseen lataamiseen pitää hankkia siihen soveltuvat laitteet.Suko-pistorasiat otettiin käyttöön Suomessa 90-luvun loppupuolella, joten sitä vanhemmissa mökeissä pistokkeet saattavat olla maadoittamattomia.– Vanhoja pistorasioita ei tule käyttää sähköauton lataamiseen edes väliaikaisesti. Uusimpienkin pistorasioiden kunto kannattaa aina tarkistaa. Niissä ei tulisi olla kulumia tai hapettumia, Ahola tähdentää.Hän vinkkaa myös tutustumaan omiin vakuutusehtoihin. Osa vakuutusyhtiöistä vaatii, että kiinteistön pistorasiat tarkastutetaan ammattilaisella, koska lataamiseen liittyy ylikuumenemisriski.Täyssähköauton lataaminen pistorasiasta 8 ampeerin virralla on tuskaisen hidasta. Ahola kannustaakin miettimään, miten ajoneuvon lataamisen mökillä voisi ratkaista helposti ja kustannustehokkaasti.– Siirrettävällä kolmivaiheisella latausasemalla lataaminen on huomattavasti nopeampaa kuin Suko -pistorasian kautta. Autoliiton tietopankki auttaa epätietoisia sähköautoilijoita! Sähköautoilu pohdituttaa autoilijoita, kuten Moottori aiemmin kertoi. Sähköautoilijaksi siirtyminen pohdituttaa kuluttajia, liittyyhän sähköautoiluun kysymyksiä, joita autoilijan ei perinteisesti ole tarvinnut miettiä. Sähköautojen ominaisuudet ja erityisesti lataamiseen ja latausverkostoon liittyvät asiat vaativat jonkin verran perehtymistä. Autoliiton kaupallinen johtaja Niila Rajala kertoo, että kaikille eli muillekin kuin Autoliiton jäsenille avoin tietopankki on koottu eritoten heitä varten, jotka ovat uusia sähköautoilijoita tai sellaisiksi mieliviä. Tietopankkiin on koottu ensimmäistä sähköautoa harkitsevalle autoilijalle hyödyllistä tietoa, Moottori-lehden artikkeleita ja koeajotuloksia, suoria linkkejä erilaisiin sähköautoiluun liittyviin tietolähteisiin sekä vinkkejä sähköautoilijalle. Tietopankista löytyy vastaus esimerkiksi siihen, miksi sähköauton latauksen hinta voi muuttua samalla asemalla eri sovelluksia käytettäessä moninkertaiseksi. Tietopankki löytyy osoitteesta www.autoliitto.fi/sähköautoilu Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: CTEK, Autoliittoa:5:{i:0;s:6:"110953";i:1;s:6:"103929";i:2;s:6:"134014";i:3;s:6:"126269";i:4;s:6:"130970";}Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2025 Liikenne Autoliitto muistuttaa pysäköintialueiden väistämissäännöistä – ”toisin kuin usein kuvitellaan…” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa