1.4.2022 Liikenne Sähköautojen langatonta latausta aletaan kehittää Vantaalla – jo elokuussa! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Destia sekä Electreon rakentavat Vantaalle sähköautojen langattoman latauksen, jonka tarkoituksena on kehittää ja testata autojen langatonta latausta kaupallisia latausmahdollisuuksia silmällä pitäen. Destia sekä israelilainen Electreon ovat sopineet yhteistyöstä sähköautojen langattoman latauspisteen rakentamisesta Vantaalle.Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että Destian Vantaan Kivistön toimipisteeseen rakennetaan parkkiruutu, jossa sähköautojen langatonta latausta testataan ja tutkitaan kaupallisesti saatavilla olevaan sähköautolla. Sähköautoon integroidaan Electreonin langattoman latauksen latausvastaanotin.– Aikataulu menee niin, että Q3:lla eli elokuun paikkeilla tätä aletaan tutkia, Destian sähköautolatausyksikön päällikkö Jere Jokinen kertoo Moottorille.Sähköautojen ongelma on tällä hetkellä se, että niiden lataus vie huomattavasti enemmän aikaa kuin polttomoottoriauton tankkaaminen ja sähköautojen langattomasta latauksesta ennustetaan mahdollista ratkaisua ongelmaan. Tulevaisuudessa sähköautot voisivat latautua joko staattisesti, pysähdyksissä ollessaan tai dynaamisesti, liikkuessaan.Langattomassa latauksessa olemassa oleva ”töpseli-sähköauto” konvertoitaisi laitteilla, joka voisi ottaa sähkövirtaa vastaan tiessä tai parkkiruudussa olevasta sähköyksiköstä langattomasti. Lisäksi autotehtaat valmistautuvat kovaa vauhtia siihen, että sähköautot varustetaan tulevaisuudessa tekniikalla, joka pystyy ottamaan latausta vastaan langattomasti.Electreonin koetien rakentamista Tel Avivista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEnsimmäinen SuomessaDestian kumppani, israelilainen Electreon on testannut langatonta latausta jo useassa kohteessa ympäri maailman. Destian kanssa aloitettava hanke on ensimmäinen Suomessa.Jokinen uskoo, että ensi talven aikana hankkeesta on saatavilla jo konkreettisia testituloksia. Sen jälkeen hanketta lähdetään laajentamaan mahdollisesti siten, että langatonta latausta aletaan hyödyntää kaupallisesta näkökulmasta, jo vuonna 2023.– Mitään olemassa olevia sopimuksia ei ole, eikä puhuta mistään isoista projekteista, mutta näkisin, että yksi mahdollinen kohde voisi silloin olla esimerkiksi taksien lataus lentoasemalla. Toinen voisi olla esimerkiksi logistiikkaan liittyvä kuljetusyhtiö, jossa langaton lataus tapahtuisi lastauslaiturilla, jossa sähkökaapeleiden vetäminen on hankalaa. Kolmas kohde voisi olla esimerkiksi HSL:n bussireitillä, Jokinen sanoo.Destia ylläpitää, suunnittelee ja rakennuttaa liikenneväyliä, joten hanke on myös siinä mielessä tärkeä, että samalla saadaan kokemuksia siitä, kuinka lataukseen liittyvä sähköjärjestelmä saadaan sijoitettua tien asfaltointiin.– Siihen, että tiet alkaisivat sähköistyä, menee kuitenkin aikaa, puhutaan vuodesta 2030, Jokinen sanoo.Ensi syksynä alkavan hankkeen tarkoituksena on tutkia myös sitä, kuinka langattomat latauslaitteet saadaan sijoitettua ja myös kaupallistettua olemassa oleviin sähköautoihin. Jokisen mukaan tavalliseen henkilöautoon sijoitettavia latauksen vastaanottoyksiköitä menee yksi, kaupunkiliikenteen bussiin puolestaan 6–8 kappaletta. Yksi langaton vastaanottoyksikkö pystyy vastaanottamaan sähkövirtaa 30–40 kilowattia.Langaton latauksen arvioidaan sopivan ensimmäisenä ammattiliikenteen tarpeisiin.Erityisesti ammattiliikenteeseenJokinen uskoo, että langattomassa latauksessa on hyötyä erityisesti ammattiliikenteelle. Sähköiset tiejärjestelmät voivat myös auttaa vähentämään liikenteen päästöjä ja nopeuttaa sähköajoneuvojen yleistymistä.Destia ja Electreon pitävät kaupalliseen yhteistyöhön siirtymistä tulevaisuudessa mahdollisena. Silloin Electreonin langatonta latausjärjestelmää ja siihen liittyviä huolto ja ylläpitopitopalveluita tarjottaisiin osana Destian sähköajoneuvojen latauspalvelua.Destia tarjoaa tällä hetkellä sähköajoneuvojen latausratkaisuja yrityksille ja ammattiliikenteenharjoittajille. Destian asiakkaita tällä sektorilla ovat muun muassa linja-autoyhtiöt, logistiikkayritykset, autonvalmistajat sekä taksiyritykset. Destian palvelu yrityksille muodostuu muun muassa sähköinfrastruktuurista, latauslaitteista ja niiden etähallinnasta sekä laitteiston ylläpidosta.Teksti: Manu Tuppurainen Kuvat: Destia ja Electreon Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään - kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin