7.9.2017 Liikenne Sähköauton toimintamatkan kasvatus lisää merkittävästi akkujen valmistuksen päästöjä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ruotsalainen tutkimus: Tesla S-mallia vastaavan akkupaketin valmistus tuottaa yhtä paljon hiilidioksidipäästöjä kuin 100 000 kilometrin ajo polttomoottoriautolla. Sähköautoihin on asetettu suuria toiveita hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi, koska sähköauton ajon aikaiset lähipäästöt ovat olemattomat. Sähköauton akkujen valmistaminen tuottaa kuitenkin merkittävät hiilidioksidipäästöt.Noin puolet akkujen valmistuksen hiilidioksidipäästöistä syntyy raaka-aineiden valmistuksesta ja puolet valmistusprosessista akkutehtaalla. Mitä isommat akut ja pidempi toimintamatka – sitä suuremmat ovat päästöt valmistuksessa.Akkujen lataamiseen tarvittava sähkön tuotanto aiheuttaa sekin päästöjä, joiden suuruus riippuu sähkön tuotantotavasta.Ruotsalainen IVL Svenska miljöinstitutet -tutkimuslaitos on Ruotsin liikenneviraston ja energiaviranomaisten pyynnöstä selvittänyt litiumioniakkujen päästöjä elinkaarianalyysillä. Selvityksen mukaan yhden kilowattitunnin (kWh) akkukapasiteetti tuottaa 150–200 kilon hiilidioksidipäästöt jo valmistuksen aikana ennen kuin auto lähtee autotehtaalta maailmalle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVertailussa Tesla S ja Nissan LeafIVL Svenska miljöinstitutet -tutkimuslaitos vertasi kahden eri kokoluokan sähköauton eli Nissan Leafin ja Tesla S:n akkujen valmistuksen päästöjä.Nissan Leafin akun kapasiteetti on 30 kWh, Tesla S:n 100 kWh. Vastaavasti akkujen valmistuksen hiilidioksidipäästöt ovat Leafin osalta 5,3 tonnia ja Teslan osalta 17,5 tonnia.Hiilidioksidipäästöjen tonnilukuja voi olla vaikea hahmottaa. Asian suhteellistaa esimerkiksi se, että yhden henkilön edestakainen lento Tukholma–New York tuottaa vajaat 0,6 tonnia hiilidioksidipäästöjä.Noin puolet akkujen valmistuksen hiilidioksidipäästöistä syntyy raaka-aineiden valmistuksesta ja puolet valmistusprosessista akkutehtaalla. Kaivostoiminnan osuus on 10–20 prosenttia päästöistä.Yli 8 vuoden ajojen päästötIVL:n tutkijan Mats-Ola Larssonin mukaan Nissan Leafin akkujen valmistuksen hiilidioksidipäästö vastaa polttomoottoriautolla keskimäärin 2,7 vuoden ja 33 000 kilometrin ajon päästöjä.Tesla S -mallia vastaavien akkujen valmistuksen hiilidioksidipäästö vastaa polttomoottoriauton keskimäärin 8,2 vuoden ja 100 000 kilometrin ajon päästöjä.Taustalla keskiarvopäästötIVL on käyttänyt laskelmissaan Ruotsissa vuonna 2016 myytävien uusien autojen keskimääräisiä hiilidioksidipäästöjä 126 g/km. Luku on korjattu arvoon 130 g/km, koska mukana on myös pienehkö määrä ladattavia hybridejä, joita toisinaan ajetaan fossiilisilla polttoaineilla.Bensiini- ja dieselpolttoaineista 18 prosenttia arvioidaan uusiutuviksi polttoaineiksi. Auton keskimääräinen vuosittaisena ajomatka on tässä vertailussa 12 240 kilometriä.Akkujen tuotannossa tarvittavan sähkön tuotannosta on laskennassa arvioitu runsaat puolet fossiiliseksi energiaksi. Ruotsissa sähkön tuotannosta kuitenkin suurin osa on vesivoimaa tai ydinenergiaa, mikä pienentää sähköntuotannon päästöjä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuositus: akkukoon optimointiAkkujen raaka-aineita, kobolttia, nikkeliä ja kuparia voidaan kierrättää, mutta ei sitä energiaa, mikä tarvitaan akkujen elektrodien valmistukseen. Kun sähköautot yleistyvät, akkujen kierrätys mahdollisesti tehostuu.Yhteenvetona ja suosituksena IVL toteaa, että täyssähköautojen toimintamatkojen pidentäminen ja siihen liittyvä akkukapasiteetin kasvattaminen lisäävät merkittävästi akkujen tuotannon hiilidioksidipäästöjä.IVL Svenska miljöinstitutet suosittaa täyssähköautojen akkujen koon optimointia. Sen mukaan ei ole järkevää kuljettaa raskaita kilowattitunteja turhaan – satunnaisia pitempiä matkoja varten. Joissakin tapauksissa ladattava hybridi voi olla paras, toisissa tapauksissa taas täyssähköauto kuten pelkässä kaupunkiajossa. Sähköversio vs. bensiinimalli: elinkaaren ajan päästöt pienemmät, valmistuksen päästöt suuremmat Saksalainen TÜV-tarkastuslaitos vertasi Mercedes-Benzin B-sarjan sähkö- ja bensiinimallien päästöjä elinkaarianalyysillä. Sähköauton vaatimien akkujen valmistaminen tuottaa merkittävät hiilidioksidipäästöt. Katsastusraporteistaan tunnetun, arvostetun saksalaisen TÜV-tarkastuslaitos on verrannut kahden Mercedes-Benzin B-sarjalaisen hiilidioksidipäästöjä. TÜVin käyttämä elinkaarianalyysi osoitti, että B-sarjalaisen sähkömalli tuottaa elinkaarensa aikana 24 prosenttia vähemmän hiilidioksidipäästöjä kuin bensiinikäyttöinen vastaava malli, mikäli autoa ladataan sähköllä, joka on tuotettu EU-maissa keskimäärin käytössä olevilla menetelmillä. Jos sähköauto ladataan pelkästään vesivoimalla tuotetulla sähköllä, sen elinkaaren CO₂ -päästöt ovat jopa 64 prosenttia pienemmät kuin bensiinimallin. Valmistaja Mercedes-Benzin mukaan sähköauton valmistuksen päästöt ovat suuremmat kuin bensiinimallin, mutta käytön päästöt ja koko elinkaaren päästöt jäävät pienemmiksi. TÜVin laskelmien taustaoletuksena on, että sähköautolla ajetaan 100 000 mailia (noin 160 000 kilometriä) ja sen jälkeen auto kierrätetään. Lähteet: TÜV https://ecomento.com/2014/12/24/mercedes-b-class-electric-drive-build-process-emissions-study/ https://daimler.com/images/sustainability/produkt/new-enviromentalcertificates/daimler-umweltzertifikat-mb-b-klasse-electric-drive.pdf Teksti: Timo TurkulaLähteet:https://wattsupwiththat.com/2017/06/20/tesla-car-battery-production-releases-as-much-co2-as-8-years-of-gasoline-driving/ https://nyteknik.se/fordon/stora-utslapp-fran-elbilarnas-batterier-6851761 Lue lisää Kaikki artikkelit 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4×4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 19.5.2025 Yleinen ”Tähän investointi Euroopassa on vaikeaa” – VW-pomo epäileväisenä sarjahybrideistä 17.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: kamerapeilit pienentävät katveeseen jäämisen riskiä – eivät kuitenkaan kaikissa tapauksissa 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 13.5.2025 Sähköautot BYD lisää lataushybridit Euroopan tehtaiden valikoimaan – taustalla kasvanut kysyntä 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Muistatko Marcus Grönholmin MM–Peugeotin? 206 WRC on häijyn hintainen ralliohjus 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4x4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 20.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ajovalojen kiillotus on kuin kaihileikkaus Priukselle 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?