7.9.2017 Liikenne Sähköauton toimintamatkan kasvatus lisää merkittävästi akkujen valmistuksen päästöjä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ruotsalainen tutkimus: Tesla S-mallia vastaavan akkupaketin valmistus tuottaa yhtä paljon hiilidioksidipäästöjä kuin 100 000 kilometrin ajo polttomoottoriautolla. Sähköautoihin on asetettu suuria toiveita hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi, koska sähköauton ajon aikaiset lähipäästöt ovat olemattomat. Sähköauton akkujen valmistaminen tuottaa kuitenkin merkittävät hiilidioksidipäästöt.Noin puolet akkujen valmistuksen hiilidioksidipäästöistä syntyy raaka-aineiden valmistuksesta ja puolet valmistusprosessista akkutehtaalla. Mitä isommat akut ja pidempi toimintamatka – sitä suuremmat ovat päästöt valmistuksessa.Akkujen lataamiseen tarvittava sähkön tuotanto aiheuttaa sekin päästöjä, joiden suuruus riippuu sähkön tuotantotavasta.Ruotsalainen IVL Svenska miljöinstitutet -tutkimuslaitos on Ruotsin liikenneviraston ja energiaviranomaisten pyynnöstä selvittänyt litiumioniakkujen päästöjä elinkaarianalyysillä. Selvityksen mukaan yhden kilowattitunnin (kWh) akkukapasiteetti tuottaa 150–200 kilon hiilidioksidipäästöt jo valmistuksen aikana ennen kuin auto lähtee autotehtaalta maailmalle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVertailussa Tesla S ja Nissan LeafIVL Svenska miljöinstitutet -tutkimuslaitos vertasi kahden eri kokoluokan sähköauton eli Nissan Leafin ja Tesla S:n akkujen valmistuksen päästöjä.Nissan Leafin akun kapasiteetti on 30 kWh, Tesla S:n 100 kWh. Vastaavasti akkujen valmistuksen hiilidioksidipäästöt ovat Leafin osalta 5,3 tonnia ja Teslan osalta 17,5 tonnia.Hiilidioksidipäästöjen tonnilukuja voi olla vaikea hahmottaa. Asian suhteellistaa esimerkiksi se, että yhden henkilön edestakainen lento Tukholma–New York tuottaa vajaat 0,6 tonnia hiilidioksidipäästöjä.Noin puolet akkujen valmistuksen hiilidioksidipäästöistä syntyy raaka-aineiden valmistuksesta ja puolet valmistusprosessista akkutehtaalla. Kaivostoiminnan osuus on 10–20 prosenttia päästöistä.Yli 8 vuoden ajojen päästötIVL:n tutkijan Mats-Ola Larssonin mukaan Nissan Leafin akkujen valmistuksen hiilidioksidipäästö vastaa polttomoottoriautolla keskimäärin 2,7 vuoden ja 33 000 kilometrin ajon päästöjä.Tesla S -mallia vastaavien akkujen valmistuksen hiilidioksidipäästö vastaa polttomoottoriauton keskimäärin 8,2 vuoden ja 100 000 kilometrin ajon päästöjä.Taustalla keskiarvopäästötIVL on käyttänyt laskelmissaan Ruotsissa vuonna 2016 myytävien uusien autojen keskimääräisiä hiilidioksidipäästöjä 126 g/km. Luku on korjattu arvoon 130 g/km, koska mukana on myös pienehkö määrä ladattavia hybridejä, joita toisinaan ajetaan fossiilisilla polttoaineilla.Bensiini- ja dieselpolttoaineista 18 prosenttia arvioidaan uusiutuviksi polttoaineiksi. Auton keskimääräinen vuosittaisena ajomatka on tässä vertailussa 12 240 kilometriä.Akkujen tuotannossa tarvittavan sähkön tuotannosta on laskennassa arvioitu runsaat puolet fossiiliseksi energiaksi. Ruotsissa sähkön tuotannosta kuitenkin suurin osa on vesivoimaa tai ydinenergiaa, mikä pienentää sähköntuotannon päästöjä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuositus: akkukoon optimointiAkkujen raaka-aineita, kobolttia, nikkeliä ja kuparia voidaan kierrättää, mutta ei sitä energiaa, mikä tarvitaan akkujen elektrodien valmistukseen. Kun sähköautot yleistyvät, akkujen kierrätys mahdollisesti tehostuu.Yhteenvetona ja suosituksena IVL toteaa, että täyssähköautojen toimintamatkojen pidentäminen ja siihen liittyvä akkukapasiteetin kasvattaminen lisäävät merkittävästi akkujen tuotannon hiilidioksidipäästöjä.IVL Svenska miljöinstitutet suosittaa täyssähköautojen akkujen koon optimointia. Sen mukaan ei ole järkevää kuljettaa raskaita kilowattitunteja turhaan – satunnaisia pitempiä matkoja varten. Joissakin tapauksissa ladattava hybridi voi olla paras, toisissa tapauksissa taas täyssähköauto kuten pelkässä kaupunkiajossa. Sähköversio vs. bensiinimalli: elinkaaren ajan päästöt pienemmät, valmistuksen päästöt suuremmat Saksalainen TÜV-tarkastuslaitos vertasi Mercedes-Benzin B-sarjan sähkö- ja bensiinimallien päästöjä elinkaarianalyysillä. Sähköauton vaatimien akkujen valmistaminen tuottaa merkittävät hiilidioksidipäästöt. Katsastusraporteistaan tunnetun, arvostetun saksalaisen TÜV-tarkastuslaitos on verrannut kahden Mercedes-Benzin B-sarjalaisen hiilidioksidipäästöjä. TÜVin käyttämä elinkaarianalyysi osoitti, että B-sarjalaisen sähkömalli tuottaa elinkaarensa aikana 24 prosenttia vähemmän hiilidioksidipäästöjä kuin bensiinikäyttöinen vastaava malli, mikäli autoa ladataan sähköllä, joka on tuotettu EU-maissa keskimäärin käytössä olevilla menetelmillä. Jos sähköauto ladataan pelkästään vesivoimalla tuotetulla sähköllä, sen elinkaaren CO₂ -päästöt ovat jopa 64 prosenttia pienemmät kuin bensiinimallin. Valmistaja Mercedes-Benzin mukaan sähköauton valmistuksen päästöt ovat suuremmat kuin bensiinimallin, mutta käytön päästöt ja koko elinkaaren päästöt jäävät pienemmiksi. TÜVin laskelmien taustaoletuksena on, että sähköautolla ajetaan 100 000 mailia (noin 160 000 kilometriä) ja sen jälkeen auto kierrätetään. Lähteet: TÜV https://ecomento.com/2014/12/24/mercedes-b-class-electric-drive-build-process-emissions-study/ https://daimler.com/images/sustainability/produkt/new-enviromentalcertificates/daimler-umweltzertifikat-mb-b-klasse-electric-drive.pdf Teksti: Timo TurkulaLähteet:https://wattsupwiththat.com/2017/06/20/tesla-car-battery-production-releases-as-much-co2-as-8-years-of-gasoline-driving/ https://nyteknik.se/fordon/stora-utslapp-fran-elbilarnas-batterier-6851761 Lue lisää Kaikki artikkelit 12.10.2024 Uutinen Autoliitto muistuttaa tulevasta talvirengaskaudesta – ”mieluummin reilusti etuajassa kuin päivä liian myöhään” 10.10.2024 Uutinen Riistavaara vaanii tuntia ennen auringonnousua ja tunti auringonlaskusta 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 9.10.2024 Autoilu Autoilun kustannukset myllertymässä – liikenteen verotus ja rahoitus uudistuu 9.10.2024 Sähköautot Helsingin palomestari: sähköisen autokannan kasvaessa ja ikääntyessä myös palotapahtumat tulevat lisääntymään 9.10.2024 Uutinen Renkaiden vaihto tunaroimatta – näillä vinkein se käy 9.10.2024 Uutinen Voiko taksikyyti maksaa vain 8,5 euroa? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 8.10.2024 Uutinen Ylpeästi sähköllä: Brittiläinen Kia PridEV-sähkökonversio Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.10.2024 Yleinen Huutokauppahelmet: Suzuki Jimny 'Brabus' 12.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Santa Fe – mukava matkakaveri 11.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää uusi Volkswagen Tayron eli periaatteessa Tiguan kolmennella istuinrivillä tai 885 litran tavaratilalla 11.10.2024 Koeajo Koeajo: Ford Explorer – “saanks mä kopsata sun läksyt?” 12.10.2024 Uutinen Autoliitto muistuttaa tulevasta talvirengaskaudesta – "mieluummin reilusti etuajassa kuin päivä liian myöhään" 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 7.10.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Rolls-Royce Silver Spur, joka yrittää epätoivoisesti matkia Phantomia 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon