5.1.2020 Ajoneuvot Sähköautot onnettomuustilastoissa: vahinkoriski koholla, korjaukset kalliita Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomessa kaupunkiajon suuri osuus ja isojen sähköautojen suuri ajosuorite voivat osaltaan selvittää onnettomuustiheyttä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLiikennevakuutuskeskuksen (LVK) selvityksen mukaan sähköautojen omaisuusvahinkojen korvaukset ovat noin kaksinkertaiset muihin henkilöautoihin verrattuna. Kolarikorjaukset ovat kalliimpia ja lisäksi sähköautoilla on suurempi riski joutua onnettomuuteen. Selvityksen sähköisten ajoneuvojen vakuuttamisen toimintaympäristön nykytilasta ja lähitulevaisuudesta toteutti LVK:n toimeksiannosta Gaia Consulting Oy. Selvityksessä on käytetty suomalaisen aineiston lisäksi myös Norjan, Ruotsin ja Yhdysvaltojen tietoja. Kalliit kolarikorjaukset Selvityksen mukaan sähköautojen kolarikorjaus on noin 1,5 kertaa kalliimpaa kuin polttomoottoriautojen. Tähän vaikuttaa se, että sähköautot ovat tällä hetkellä uusia ja hintaluokaltaan kalliita. Lisäksi ajoneuvon akun korjaaminen on hintavaa, jos se pääsee vaurioitumaan kolarissa. – Sähköautojen kolarikorjaaminen vaatii uutta ja erilaista osaamista kuin polttomoottoriautojen. Sähköautojen yleistyessä osaavan työvoiman saatavuus tulee olemaan haaste ja korjausalan koulutukset tulevat olemaan välttämättömiä, LVK:n tekninen päällikkö Tuomo Toivanen huomauttaa. Jos sähköauto joudutaan lunastamaan, vakuutusyhtiölle koituva lunastuskulu on polttomoottoriautoa suurempi. Lunastuskuntoisen sähköauton korjaaminen on kallista, ja varaosina niille ei ole vielä muodostunut kysyntää sähköautokannan pienuuden ja uutuuden takia. Norjassa on todettu, että sähköautojen palo- ja korivahinkojen korvaukset ovat 2,5-kertaisia muihin autoihin verrattuna. Tutkimuksessa painottuvat isot, tehokkaat ja arvokkaat sähköautot Vuoden 2019 lopussa täyssähköautojen kanta noussee Suomessa arviolta noin 4 400 autoon. Niistä lähes puolet, noin kaksituhatta on Tesla-merkkisiä ja vajaat tuhat Nissan-merkkisiä, pääosin mallia Leaf. LVK:n raportti painottaa siis isoja, tehokkaita ja arvokkaita sähköautoja. Suomessa tähän mennessä myydyistä noin 2 000 Teslasta suurin osa, noin kaksi kolmasosaa, on isoja Tesla Model S ja Model X -luksusluokan malleja. Niiden korirakenne on pääosin alumiinia. Alumiinikorin kolarikorjaukset vaativat erityisosaamista, mitä löytyy vain harvoilla korjaamoilla. Internetin avulla pikahaulla Teslan valtuuttamia korikorjaamoja löytyi Suomessa vain muutamia. Näin ollen täyssähköautojen kolarikorjausten kokemukset perustuvat varsin suurelta osin isojen, alumiinikoristen Teslojen tietoihin. Tämän vuoden syksyllä esitellyn, edullisemman Tesla Model 3:n myynti käynnistyi vasta muutama kuukausi sitten eikä niiden korjauksesta ole vielä kertynyt kokemuksia. Tesla Model 3:n kori on pääosin terästä, joten sen kolarikorjaukset lienevät isoja Tesloja helpompia ja edullisempia. Täyssähköautoilla suurempi vahinkotiheys LVK:n tilastojen mukaan sähköautojen vahinkotiheys Suomessa on noin 1,5-kertainen muihin autoihin verrattuna ja vahinkoriski (ajosuoritteeseen suhteutettu vahinkomäärä) noin 1,8-kertainen. Sen sijaan ladattavien hybridien vahinkotiheys ja -riski ovat vain hieman koholla vertailuryhmään verrattuna. LVK:n tutkimus painottuu pääosin suuriin ja tehokkaisiin täyssähköautoihin, kuten Tesla Model S ja Model X, joita sähköautojen kannasta on suuri osa ja jotka ovat tulleet markkinoille muutama vuosi sitten. Useissa maissa toimivan AXA-vakuutusyhtiön selvityksen mukaan sähköautot aiheuttavat liikenneonnettomuuden luxury- ja SUV-ajoneuvoluokissa arvioilta 40 prosenttia useammin kuin polttomoottoriautot. Mikro- ja pienten autojen luokissa ei ole eroa. Yhdysvaltain liikennevakuutuskeskus HLDI:n selvitys vuonna 2016 kertoo samanlaisia tuloksia. Norjassa sähköautojen vahinkotiheys aiheuttajana on viime vuosina ollut 14 prosenttia kun muun autokannan vahinkotiheys on 10 prosenttia. Ero kokonaisonnettomuustiheyksissä on 38 prosenttia. Tesla on eniten Norjassa myyty sähköauto. Paljon kaupunkiajoa Suomessa sähköautojen markkinat ja käyttö ovat painottuneet suurimpiin kaupunkeihin ja niiden lähiympäristöön (Helsinki, Tampere ja Turku). Kaupunkiajon suuri osuus ja isojen autojen suuri ajosuorite voivat osaltaan selvittää onnettomuustiheyttä. Mikro- ja pienautoluokassa vastaavaa onnettomuusriskiä ei voitu todeta. Korkeampien korjaus- ja lunastuskustannusten sekä suuremman onnettomuustodennäköisyyden vuoksi sähköautojen omaisuusvahinkojen korvaukset ovat selvityksen perusteella noin kaksinkertaiset muihin henkilöautoihin verrattuna. Kolariturvallisuudessa ei eroja Isokokoiset ja tehokkaat sähköautot, kuten Tesla Model S ja X (ja myös pienempi Tesla Model 3) antavat hyvän suojan kolarissa ja ne saivat täydet viisi tähteä EuroNCAP -törmäystestissä. Isot ja isohkot sähköautot ovat siis turvallisia kolareissa, mutta korjaaminen on kallista. Muutamia vuosia markkinoilla olleen keskiluokan Nissan Leafin lisäksi vuodesta 2018 alkaen markkinoille on tullut useita muita pienempiä keskiluokan ja pikkuluokan sähköautoja, jotka todennäköisesti tulevat muuttamaan tilannetta täyssähköautojen korjauskustannusten ja vahinkotiheyden suhteen. Täyssähköautojen ja lataushybridien kolariturvallisuudessa ei ole juurikaan eroa tavallisiin autoihin verrattuna. Yhdysvaltain National Highway Traffic Safety Administrationin (NHTSA) törmäystestien mukaan sähköautojen ja lataushybridien törmäyskesto on samaa tasoa polttomoottoriautojen kanssa. Salakavalan äänetön Sähköautojen onnettomuusalttiuden taustalla on ulkopuolisten kannalta yksi uusi vaaratyyppi, äänettömyys kevyen liikenteen kannalta. Taajamaliikenteessä jalankulkija tai pyöräilijä ei havaitse äänetöntä autoa yhtä helposti kuin tavallista autoa. Sähköautojen helposti saavutettava, erittäin nopea kiihtyvyys ilman vaihteita, tehokas hidastuvuus sekä hiljaisuus saattavat antaa kuljettajalle harhaanjohtavaa, ylimääräistä turvallisuuden tunnetta, jolloin kuljettaja saattaa ulosmitata auton turvallisuusominaisuudet. Viime kädessä turvallisuuden ratkaisee henkilö ratin ja selkänojan välissä. Autossa voi olla avustavia turvaratkaisuja, mutta täysin autonomisesti kulkeva auto on vielä utopiaa. Välivaiheen hinnoittelua Sähköautojen ja lataushybridien yleistyessä niiden pakollisten liikennevakuutusten ja vapaaehtoisten autovakuutusten (kaskon) hinnat tulevat varmaan muuttumaan ja seuraamaan vahinkotilastojen, varaosahintojen ja korjauskustannusten kehitystä. Koska markkinoille on tulossa runsaasti uusia, pienemmän ja keskikokoluokan sähköautoja ja lataushybridejä, voisi olettaa, että mittakaavaedut (suuri volyymi) tulevat näkymään myös vakuutusmaksujen hinnoissa. Nyt eletään välivaihetta, kun vahinkotilasto sähköautojen osalta on niukka ja koskee pääosin isoja autoja. Todennäköisesti sekä korjauskustannukset että onnettomuusriskit laskevat sähköautojen yleistyessä ja sähköautokannan monipuolistuessa. Teksti: Timo Turkula Lähde: LVK Kuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Liikenneturvallisuus Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikennekuolemat eivät ole vähentyneet 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti