29.6.2025

Sähköautotehtaat nousseet turistikohteiksi Kiinassa – tuhannet jonottavat kierroksille

Kuva Moottorin arkisto
Nissan tehdas Sunderland

Sähköautotehtaat ovat nousseet yllättäväksi vetonaulaksi Kiinassa, missä tuhannet ihmiset jonottavat pääsyä tehdaskierroksille. Suosituimmat valmistajat, kuten Xiaomi ja Nio, avaavat ovensa yleisölle tarjoten kurkistuksen huipputeknologian maailmaan – ja samalla uudenlaisen tavan kokea brändi läheltä.

Sähköautojen valmistus ei ole enää pelkkää teollisuutta, sillä Kiinassa se on muuttunut matkailun vetonaulaksi. Yhä useammat sähköautovalmistajat avaavat ovensa yleisölle, ja tehdaskierroksista on tullut suosittuja tapahtumia, joihin osallistutaan jopa arvontojen kautta.

Yksi ilmiön kärkinimistä on Xiaomi Auto, joka tarjoaa valituille vierailijoille tunnin mittaisen tehdaskierroksen, koeajon kilparadalla sekä mahdollisuuden ostaa aterioita ja matkamuistoja. Xiaomi, joka julkaisi SU7-sähköautonsa vuonna 2024, aloitti kierrokset pienimuotoisesti – vain kolme 20 hengen ryhmää kuukaudessa. Heinäkuussa yritys aikoo ottaa vastaan yli 1 100 vierailijaa kuukaudessa, järjestäen kierroksia arkipäivisin ja viikonloppuisin. Ensimmäisenä yönä rekisteröitymisen avauduttua hakemuksia tuli yli 27 000.

Myös Nio on ollut aktiivinen: sen Hefein tehtaalla Anhuiin maakunnassa vieraili viime vuonna noin 130 000 ihmistä. Kolme muuta sähköautovalmistajaa on ilmoittanut aloittavansa tehdaskierrokset lähiaikoina.

Wired-lehden mukaan tehdaskierroksista on tullut "kuuminta nähtävää Pekingissä" ja arvonnat rajoitetuista pääsylipuista keräävät kuukausittain kymmeniä tuhansia osallistujia. Esimerkiksi helmikuussa yli 7 000 ihmistä haki paikkaa Xiaomi-kierrokselle, jolle valittiin vain 60 osallistujaa.

Tech Buzz China -konsulttiyrityksen analyytikko Freya Zhang kertoo, että tehdaskierrokset ovat muodostuneet tärkeäksi viestintäkanavaksi sähköautobrändien ja kuluttajien välillä.
– Ne tarjoavat mahdollisuuden nähdä tuotantolinja läheltä ja samalla kokea brändin inhimillinen puoli, Zhang sanoo.

Yksi vierailijoista, pekingiläinen Yuanyuan, kertoi yrittäneensä saada lippua Xiaomin tehtaalle tammikuusta lähtien, mutta onnistui vasta toukokuussa. Hän vei mukanaan 13-vuotiaan tyttärensä ja kuvaili tehdasta "valtavaksi, jossa työskenteli vain muutama ihminen" – suurin osa kokoonpanosta tapahtui robottien avulla.

Sähköautotehtaiden muuttuminen turistikohteiksi kuvastaa Kiinan sähköautoteollisuuden kasvua ja sen roolia paitsi teknologian, myös kulttuurin ja kuluttajakokemuksen kehityksessä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat