30.11.2020 Ajoneuvot Sähköpakettiautojen tarjonta kasvaa: Toyota Proace EV myynnissä Suomessa 46 881 euron lähtöhintaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota Proace EV jatkaa sähköpakettiautojen esiinmarssia. Täyssähköinen versio on saatavilla kahdella eri koripituudella, joista pidempään on saatavissa myös kahta akkuvariaatioita. Sähköautot ovat laajentuneet viime aikoina voimakkaasti myös pakettiautopuolelle. Tarjolla on jo muun muassa Nissan e-NV200, MAN eTGE, Citroën Ë-Jumper ja Ë-Jumpy, Opel Vivaro-e ja Peugeot e-Expert. Nyt tarjolla on myös Toyota Proace EV, joka on PSA-yhteistyön myötä hyvin pitkälle sama auto kolmen viimeksi mainitun kanssa.Toyota Proace EV:n mittaristo on tuttu PSA:n sähköpakettiautoista.Kyseessä on japanilaisvalmistajan ensimmäinen täyssähköinen pakettiautomalli, joka on saatavilla L2-koripituudessa kahdella erikokoisella ajoakulla: 50 ja 75 kilowattituntisella. Pienempi Compact-korimalli tulee aina pienemmällä akkuvaihtoehdolla. L1-koripituudessa täyssähköistä mallia ei ole saatavilla.Sähkömoottorin huipputeho on aina 100 kilowattia ja huippunopeus on rajoitettu 130 kilometriin tunnissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLataa, pikalataa, kanna ja vedäWLTP-testisyklissä 50 kilowattituntisen mallin toimintamatkaksi on saatu 230 kilometriä. Isompiakkuisen mallin tulos on tasan sata kilometriä enemmän. Toyotan tekemien tutkimusten mukaan Euroopassa tyypillinen pakettiauton päivittäinen ajosuorite on 45 km, jonka mukaan autoa ei tarvitsisi ladata edes päivittäin.Jos ajotarve on kuitenkin enemmän kuin toimintamatka, täyttyy 50 kWh-mallin akku tyhjästä 80 prosentin varaukseen noin puolessa tunnissa sadan kilowatin latausteholla. 75 kWh -akku täyttyy samalla latausteholla 80 prosentin varaukseen noin 45 minuutissa.Vaihtovirtalaturi on 11 kilowatin tehoinen, kolmivaihelatauksella auton akku täyttyy tyhjästä täyteen noin 5–7 tunnissa. Yksivaihelatauksella sama lataus vie 7,5–11,5 tuntia.Auton korkeajänniteakusto on sijoitettu tavaratilan alle, joten kuormatilan koon ja käytettävyyden luvataan olevan samalla tasolla kuin polttomoottorisissa Proace-malleissa. Compact-korimallin kuormatilan vetoisuus on 4,6 ja L2-korimallissa 6,1 kuutiometriä. Kantavuuden kerrotaan vaihtelevan 1 000– 1 275 kilogramman välillä. Vetomassa jarrulliselle perävaunulle on aina 1 000 kg.Sähköisyys maksaaProace EV:n vakiovarusteisiin kuuluu muun muassa korinväriset puskurit ja ovenkahvat, automaatti-ilmastointi, avaimeton kulku ja käynnistys, pysäköintitutka, peruutuskamera ja 7-tuumaisella näytöllä varustettu tietoviihdejärjestelmä. Navigointi, Toyota Safety Sense -turvavarustelu ja akustisesti eristetty tuulilasi kuuluu Teknologia-lisävarustepakettiin.Toyota Proace EV Compact -mallin hinnat alkavat 46 881 eurosta. Vastaavan korimallin saa 1,5-litraisena dieselinä edullisimmillaan 27 418 eurolla ja kaksilitraisella dieselmoottorilla 29 452 eurolla, joten hintaeroa jää polttomoottorin hyväksi varsin runsaasti – aivan kuten kilpailijoillakin.Ensimmäiset Toyota Proace EV -mallit ovat maahantuojan mukaan Suomessa maaliskuussa vuonna 2021.Lähde ja kuvat: ToyotaLisää aiheestaSähköpakettiautojen lupauksia lunastetaan – Citroën ë-Jumper Düsseldorf sähköistyy – Mercedes-Benz eSprinterin valmistus on alkanut Koeajo: Hyödyllistä tulevaisuutta – Man eTGEMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa