CITROËN Ë-JUMPER

Ajoneuvot Uutinen 8.9.2020

Sähköpakettiautojen lupauksia lunastetaan – Citroën ë-Jumper

PSA lupasi saattaa markkinoille sähköistetyt versiot kaikista henkilö- ja pakettiautoista vuoteen 2025 mennessä ja Citroën Ë-Jumper on osa tuota strategiaa.

Citroën ë-Jumper on osa ranskalaiskornserni PSA:n sähköistämistrategiaa. Yhtiö lupaili jo aiemmin saattaa markkinoille sähköistetyt versiot kaikista henkilö- ja pakettiautoista vuoteen 2025 mennessä, joten tuorein julkistus on osa suurempaa kokonaisuutta. Aiemmin on jo nähty muun muassa Citroën ë-Jumpy ja Peugeot e-Expert sekä tila-automaisemmat Peugeot e-Traveller ja Citroën ë-SpaceTourer.

CITROËN Ë-JUMPER

Uusi Citroën ë-Jumper lupailee yhdistää polttomoottoriversion vahvuudet sähköiseen liikkumiseen. Kahdella eri akkuvaihtoehdolla ja useana eri koriversiona tarjottava pakettiauto pääsee parhaimmillaan 340 kilometriä yhdellä latauksella. Pikalataus mahdollistaa ideaalitilanteessa 80 prosenttia lisälatausta 45 minuutin aikana.

CITROËN Ë-JUMPER

Uusi Citroën ë-Jumper

Citroën ë-Jumper on tarjolla peräti neljällä eri pituudella ja kolmella korkeudella. Sähköisestä voimalinjasta huolimatta se onnistuu kuljettamaan parhaimmillaan 17 kuutiometrin vetoisuuden ja lähes 2 tonnia kuormaa. Juuri nämä lukemat ovat monelle käyttäjälle kaikkein tärkeimpiä.

CITROËN Ë-JUMPER

Takapyörien väliin jää 1,42 metriä käyttökelpoista kuormatilaa ja muuten leveyttä on jopa 1,87 metriä. Myös liukuoven kautta saadaan jopa 1,25 metriä leveä lastausaukko.

Uusi ë-Jumper tarjoaa kaksi akkuvaihtoehtoa edellä mainittujen konsernin tuotteiden tapaan, mutta tällä kertaa pienempi on pienempi. Köykäisempi 37 kilowattitunnin akku tarjoaa noin 200 kilometriä toimintamatkaa ja on tarjolla korimalleihin L1 ja L2. Suurempi 70 kilowattitunnin akkupaketti mahdollistaa L2S, L3 ja L4 -korimalleihin mainostetun 340 kilometrin toimintamatkan. Maksimipikalatausteho on 50 kilowattia. 

CITROËN Ë-JUMPER

Moottorin teho on 96 kilowattia ja sen huippuvääntö on 260 newtonmetriä. Nopeus on rajoitettu joko lukemaan 110 kilometriä tunnissa tai 90 kilometriä tunnissa.

Sisätiloissa kuljettajaa tervehtii 5-tuumainen kosketusnäyttö. Äänentoistojärjestelmä tukee mp3-tiedostoja ja bluetooth-toimintoa eli pakettiautomaailma on näiden osalta jatkossakin pahasti henkilöautoja jäljessä. Säilytystilaa lupaillaan 13 sijainnin verran ja matkustamon puolelta löytyy myös kirjoituspöytä työntekoa varten.

Eikä uudistusten aika suinkaan ole vielä ohi. Näiden kevyiden hyötyajoneuvojen osalta Citroën on kuitenkin jo lähellä, sillä vuonna 2021 kaikista merkin kevyistä hyötyajoneuvoista on tarjolla sähköistetty versio. Tämä tarkoittaa ë-Berlingo Vanin liittyvän joukkoon ensi vuoden aikana.

 

Lähde ja kuvat: Citroën

Jaa artikkeli

Kaikki koeajot

Uusimmat