Ajoneuvot | Koeajo | 11.8.2019

Koeajo: Hyödyllistä tulevaisuutta – Man eTGE

3.140 4X2

Man eTGE -sähköpakettiauto mahdollistaa päästöttömän logistiikan. Hyvää: hiljaisuus, vääntö, ajettavuus, helppous. Huonoa: rajallinen toimintamatka, ryömiminen vaikeaa.

Jaa artikkeli

Nyt sekin ihme on nähty – suuremman luokan pakettiauto on saanut täysin sähköisen voimalinjan. Pääsimme ottamaan Man eTGE -täyssähköversion ensityypit kotimaan kamaralla.

Lyhyt perehdytys sähköpakun käyttöön on todellakin lyhyt, sillä hallintalaitteet vastaavat täysin polttomoottorikäyttöistä mallia. Liikkeelle lähdettäessä tulee mieleen ensimmäinen kokemus sähköautolla ajamisesta, mutta vielä voimakkaammalla wau-efektillä.

Pakettiautoihin yleensä kuuluva dieselin karkea käyntiääni loistaa poissaolollaan, kuten kaikki muutkin ylimääräiset äänet. Auto on onnistuttu tekemään uskomattoman hiljaiseksi, mikä saattaisi tuntua pakettiautossa jopa asiaankuulumattomalta – ellei se olisi niin miellyttävää.

Rajoitettua tunnottomuutta

Matkavauhtiin 136-hevosvoimainen eTGE kiihtyy erinomaisesti, mutta 90 kilometrin tuntinopeuteen asetettu nopeusrajoitin ärsyttää. Toki rajoittimenkin tarkoitusperä on hyväksyttävä, sillä jo valmiiksi lyhyt noin 170 kilometrin toimintamatka vähenisi silmissä, jos näin suurella poikkipinta-alalla varustetulla autolla ajettaisiin yhtään kovempaa.

Totuttelua vaatii myös energian talteenotto, mutta kun kuski on kerännyt hetken ajokokemusta, voimakkaaseen ’’moottorijarrutukseen’’ tottuu. Tällöin sitä on helppo hyödyntää ennakoivassa ajotyylissä.

MAN TGE

Pysäköintipaikalla eTGE säväyttää, kokoisekseen ketterä auto yhdistettynä äänettömyyteen saa aikaan tunteen, ettei tämän kokoinen auto ole koskaan tuntunut näin pieneltä ajaa. Hymy tosin vaihtuu hyvin nopeasti päinvastaiseen ilmeeseen, kun hieman mäkiseen ruutuun ryömittäessä Man joko valuu taaksepäin tai ryntää eteenpäin. Kaasupolkimessa ei ole minkäänlaista tuntumaa, eikä mikään avustin estä autoa valumasta alamäkeen, jos poljinta ei paina tarpeeksi.

Se toimintamatka…

Varustelutasosta riippuen eTGE:n kantavuus eroaa normaalista Man TGE:stä 200–300 kilogrammaa varustelutasosta riippuen. Koeajoauton kantavuus oli 994 kg. Vetomassassa ero on suurempi, sillä eTGE:llä ei saa vetää kärryä lainkaan. Lastattavuus on yhtä helppoa kuin TGE:ssä, ovet aukeavat tarvittaessa 180 astetta eikä lastauskorkeus ole muuttunut ainakaan radikaalisti akuston takia.

Hienosti toimivan hyötyauton huonoin puoli on ikävä kyllä sen käytännöllisyys pitkien ajomatkojen maassamme. Vanhalla NEDC-mittaustavalla Manin toimintamatkaksi on mitattu 174 kilometriä, mutta käytäntö osoittaa matkan jäävän vielä hieman lyhyemmäksi, ainakin ajon koostuessa pitkälti moottori- ja valtateistä.

Onneksi 36 kilowattitunnin akusto latautuu CCS-pikalatauksella tyhjästä 80 prosenttiseen varaukseen 40 minuutissa, mutta suurinta osaa kotimaisista logistiikkayrityksistä tämä tuskin lohduttaa.

Jaa artikkeli

Keskustelu