11.8.2019 Ajoneuvot Koeajo: Hyödyllistä tulevaisuutta – Man eTGE Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Man eTGE -sähköpakettiauto mahdollistaa päästöttömän logistiikan. Hyvää: hiljaisuus, vääntö, ajettavuus, helppous. Huonoa: rajallinen toimintamatka, ryömiminen vaikeaa. Nyt sekin ihme on nähty – suuremman luokan pakettiauto on saanut täysin sähköisen voimalinjan. Pääsimme ottamaan Man eTGE -täyssähköversion ensityypit kotimaan kamaralla. Lyhyt perehdytys sähköpakun käyttöön on todellakin lyhyt, sillä hallintalaitteet vastaavat täysin polttomoottorikäyttöistä mallia. Liikkeelle lähdettäessä tulee mieleen ensimmäinen kokemus sähköautolla ajamisesta, mutta vielä voimakkaammalla wau-efektillä. Pakettiautoihin yleensä kuuluva dieselin karkea käyntiääni loistaa poissaolollaan, kuten kaikki muutkin ylimääräiset äänet. Auto on onnistuttu tekemään uskomattoman hiljaiseksi, mikä saattaisi tuntua pakettiautossa jopa asiaankuulumattomalta – ellei se olisi niin miellyttävää. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Rajoitettua tunnottomuutta Matkavauhtiin 136-hevosvoimainen eTGE kiihtyy erinomaisesti, mutta 90 kilometrin tuntinopeuteen asetettu nopeusrajoitin ärsyttää. Toki rajoittimenkin tarkoitusperä on hyväksyttävä, sillä jo valmiiksi lyhyt noin 170 kilometrin toimintamatka vähenisi silmissä, jos näin suurella poikkipinta-alalla varustetulla autolla ajettaisiin yhtään kovempaa. Totuttelua vaatii myös energian talteenotto, mutta kun kuski on kerännyt hetken ajokokemusta, voimakkaaseen ’’moottorijarrutukseen’’ tottuu. Tällöin sitä on helppo hyödyntää ennakoivassa ajotyylissä. Pysäköintipaikalla eTGE säväyttää, kokoisekseen ketterä auto yhdistettynä äänettömyyteen saa aikaan tunteen, ettei tämän kokoinen auto ole koskaan tuntunut näin pieneltä ajaa. Hymy tosin vaihtuu hyvin nopeasti päinvastaiseen ilmeeseen, kun hieman mäkiseen ruutuun ryömittäessä Man joko valuu taaksepäin tai ryntää eteenpäin. Kaasupolkimessa ei ole minkäänlaista tuntumaa, eikä mikään avustin estä autoa valumasta alamäkeen, jos poljinta ei paina tarpeeksi. Se toimintamatka… Varustelutasosta riippuen eTGE:n kantavuus eroaa normaalista Man TGE:stä 200–300 kilogrammaa varustelutasosta riippuen. Koeajoauton kantavuus oli 994 kg. Vetomassassa ero on suurempi, sillä eTGE:llä ei saa vetää kärryä lainkaan. Lastattavuus on yhtä helppoa kuin TGE:ssä, ovet aukeavat tarvittaessa 180 astetta eikä lastauskorkeus ole muuttunut ainakaan radikaalisti akuston takia. Hienosti toimivan hyötyauton huonoin puoli on ikävä kyllä sen käytännöllisyys pitkien ajomatkojen maassamme. Vanhalla NEDC-mittaustavalla Manin toimintamatkaksi on mitattu 174 kilometriä, mutta käytäntö osoittaa matkan jäävän vielä hieman lyhyemmäksi, ainakin ajon koostuessa pitkälti moottori- ja valtateistä. Onneksi 36 kilowattitunnin akusto latautuu CCS-pikalatauksella tyhjästä 80 prosenttiseen varaukseen 40 minuutissa, mutta suurinta osaa kotimaisista logistiikkayrityksistä tämä tuskin lohduttaa. Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Lauri Ahtiainen MAN eTGE 3.140 4X2 Moottori Sähköauto, etuveto. Teho 100 kW (136 hv) Vääntö 290 Nm Vääntö 290 Nm Huippunopeus 90 km/h Mitat pituus 5986 mm, leveys 2040 mm, korkeus 2590 mm, akseliväli 3640 mm Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 26.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko jo tämän pienen sinisen pisteen suuren merkityksen? 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan