21.10.2023

Sähköpotkulautailu kuriin kesäksi 2025 – jos ryhtiliike onnistuu

Kuva Moottorin arkisto
Sähköpotkulauta

Holtittoman ajokäytöksen lisäksi ongelmina ovat olleet päihteiden vaikutuksen alaisena ajaminen sekä lautojen hylkäys käytön jälkeen esteiksi kulkuväylille.

Sähköpotkulaudat ovat vakiinnuttaneet paikkansa katukuvassa. Ne ovat moniin tarpeisiin vaivattomia, joustavia ja nopeita kulkuneuvoja lyhyisiin kulkutarpeisiin.

Yhteiskäyttöisten sähköpotkulautojen tuomilta lieveilmiöiltä ei ole kuitenkaan vältytty Suomessakaan sähköpotkulautailuun liittyvät vaaratilanteet ja onnettomuudet ovat herättäneet pahennusta. Holtittoman ajokäytöksen lisäksi ongelmina ovat olleet päihteiden vaikutuksen alaisena ajaminen sekä lautojen hylkäys käytön jälkeen esteiksi kulkuväylille.

Liikenne- ja viestintäministeriö on asettanut työryhmän valmistelemaan hallituksen esitystä mikroliikkumista ohjaavasta lainsäädännöstä. Työryhmän toimikausi kestää elokuun loppuun 2025.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mikroliikkumisen ongelmat hallitusohjelmassa

Pääministeri Petteri Orpon (kok) hallitusohjelman kirjauksen mukaan hallituskauden aikana on tavoitteena luoda mikroliikkumista ohjaavaa lainsäädäntöä, minkä lisäksi annetaan kaupungeille ja kunnille työkalut mikroliikkumisen hallintaan.

Mikroliikkumisella tarkoitetaan tavallisten ja sähköavusteisten polkupyörien sekä kevyiden sähköajoneuvojen, kuten sähköpotkulautojen, käyttämistä liikkumiseen.

Työryhmän tehtävänä on arvioida, millaista sääntelyä tarvitaan, jotta kevyillä sähköajoneuvoilla ja polkupyörillä liikkuminen ja pysäköiminen on jatkossa mahdollisimman turvallista, eikä vaaranna liikenteen esteettömyyttä.

Ministeriön mukaan ”Työssä tarkastellaan erityisesti kuntien mahdollisuuksia ohjata mikroliikkumista. Lisäksi selvitetään viranomaisten mahdollisuuksia puuttua tienkäyttäjien liikennerikkomuksiin ja -rikoksiin sekä pysäköintivirheisiin.”

Näillä keinoin ongelmat kuriin!

Liikenneministeriöstä kerrotaan, että työryhmä tarkastelee ongelmien korjaamiseksi monenlaisia kurikeinoja, eritoten seuraavia:

  • Kuntien mahdollisuuksia ohjata mikroliikkumista muun muassa mahdollistamalla uusia mikroliikkumisen ohjaamiseen paremmin soveltuvia liikenteenohjauslaitteita.
  • Viranomaisten mahdollisuuksia puuttua tienkäyttäjien liikennerikkomuksiin ja -rikoksiin sekä pysäköintivirheisiin.
  • Mikroliikkumisen promilleraja ja sen valvonta.
  • Sähköpotkulautailun liikennesääntöjen yhtenäistäminen siten, että kaikkiin potkulautamallisiin ajoneuvoihin sovelletaan samoja liikennesääntöjä.

Taustalla maaliskuinen kuripaketti

Työryhmän avulla etenevien rajoitusaikeiden taustalla on liikenneministeriön maaliskuussa julkistama kuripaketti, josta Moottori uutisoi tuoreeltaan otsikolla Sähköpotkulautailun kuripaketti: pysäköintikielto jalkakäytäville, promilleraja ja huumepikatesti.

Liikenne- ja viestintäministeriön alkukeväästä laatima kuripaketti koskee mikroliikkumista eli erityisesti yhteiskäyttöisillä sähköpotkulaudoilla ja polkupyörillä liikkumista. Kuripaketin eli ns. arviomuistion mukaan ongelmien taklaamisessa paras lopputulos saavutettaisiin useiden toimenpiteiden yhtäaikaisella toteuttamisella.

Kuripaketin keskiössä on ministeriön arvion mukaan kaksi asiaa: kevyiden sähköajoneuvojen virheellisestä pysäköinnistä aiheutuvat haitat ja päihtyneenä ajaminen, josta merkittävä osa mikroliikkumisen onnettomuuksista johtuu. Muistiossa tuodaan myös esiin, ettei pyöräilyllä tai sähköpotkulautailulla ole tällä hetkellä promillerajaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hylätyt laudat riepovat

Vuokrasähköpotkulaudat ovat oiva keksintö mutta sitten tulee se iso mutta. Käytön jälkeen hylätyt lautaröykkiöt riepovat.

Kulkuväylille ja ovien edustoille jätetyt vuokralaudat aiheuttavat merkittäviä hankaluuksia ja myös turvallisuushaasteita: etenkin näkövammaiset ja lastenrattailla liikkuvat ovat ongelmissa ja pahimmillaan kumolleen jätetyt laudat kaatavat kansaa.

Ongelmat ovat sitkaimpia väkirikkaassa pääkaupungissa, jossa on herätty kitkemään ongelmia uusin keinoin kuten Moottori uutisoi helmikuussa otsikolla Sähköpotkulaudoille pysäköintitilaa autoilta – kaavailee Helsinki.

Helsingin kaupungin julkilausuttuna aikeena on ratkaista vuokralautojen pysäköintihaasteita käytännöllä, joka ei varmasti miellytä autoilevia kaupunkilaisia: ideana on nimittäin ryöstää vuokralautojen pysäköintialueiksi tilaa autojen pysäköintiruuduista.

Pysäköintialueita tulisi arviolta 249, joista kaupungin arvion mukaan 132 sijoittuu autojen parkkiruutuihin.

Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen on ollut perustellusti kriittinen arvioissaan liikenneministeriön arviomuistossa esitetystä sähköpotkulautojen pysäköintikäytännöstä, jossa laudat voitaisiin jatkossa jättää niille osoitetuille pysäköintipaikoille tai ajoradalle.

– Jos sähköpotkulaudat saa pysäköidä ajoradalle, niin kohta kaikki pysäköintiruudut ovat lautoja täynnä.

Niemisen mukaan tästä seuraisi sekin, että pysäköintipaikkoja muutettaisiin sähköpotkulautojen parkkipaikoiksi.

– Tulevat haittaamaan myös kaupunkien jakeluliikennettä, Nieminen arvioi.

Autoliiton näkemyksiä sähköpotkulautailun ja mikroliikkumisen sääntelykeinosta löytyy täältä.

Helsingissä kaavaillut uudet pysäköintirajoitukset tulisivat voimaan kaupungin vilkkaimmassa ytimessä eli Etu-Töölössä, Kampissa, Kluuvissa, Kruununhaassa, Katajanokalla, Kaartinkaupungissa, Ullanlinnassa, Kaivopuistossa, Eirassa, Punavuoressa, Jätkäsaaressa ja Ruoholahdessa.

Työryhmässä kattava edustus

Pohjana nyt julkistetulle työryhmän työlle toimii liikenne- ja viestintäministeriön alkuvuonna 2023 laatima arviomuistio sähköpotkulautailun ja mikroliikkumisen ratkaisu- ja sääntelyvaihtoehdoista sekä siitä saadut lausunnot.

Työryhmän puheenjohtajana toimii yksikön johtaja Maija Ahokas liikenne- ja viestintäministeriöstä. Työryhmässä ovat edustettuina ympäristöministeriö, oikeusministeriö, sosiaali- ja terveysministeriö, Liikenne- ja viestintävirasto Traficom, Väylävirasto, Poliisihallitus, Kuntaliitto, Liikennevakuutuskeskus, Liikenneturva, Vammaisfoorumi ry sekä Helsingin, Turun ja Oulun kaupungit.

Sidosryhmiä ja kansalaisia kuullaan hankkeen eri vaiheissa. Työssä kuullaan myös mikroliikkumisen verkoston asiantuntijoita.

Teksti: Marko Jokela Kuvituskuva: Moottorin arkisto Lähteet: Liikenne- ja viestintäministeriöHelsingin kaupunkiAutoliitto 

a:10:{i:0;s:6:"134080";i:1;s:6:"110961";i:2;s:5:"97429";i:3;s:6:"116860";i:4;s:6:"116045";i:5;s:6:"116573";i:6;s:6:"133977";i:7;s:5:"97459";i:8;s:5:"94630";i:9;s:6:"142593";}

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat