3.4.2022

Sähköpotkulautojen vuokraus laajenee uusiin kaupunkeihin

Sähköpotkulauta

Lautavuokraajat ja kaupungit ratkovat yhteistuumin, kuinka ehkäistä pahimpia haasteita kuten vaarallista ajoa jalkakäytävillä ja lautojen hylkäystä muiden liikkujien riesaksi.  

Aurinko paistaa ja kadut kuivuvat. Kevään eteneminen tuo katukuvaan myös vuokrattavat sähköpotkulaudat. Sähköpotkulaudat ovat kätevä kesäinen kaupunkikulkine: ketterä ja ajossa päästötön tapa hurauttaa lyhyet välimatkat. Suurista kaupungeista alkanut vuokraustoiminta on tulevaksi lautailukaudeksi laajentumassa uusille alueille, kertovat alan vuokrayritykset.

Sähköpotkulautojen käytön ja kasvanen suosion mukanaan tuomat haasteet ovat monelta osin yhteisiä eri kaupungeille. Etenkin Helsingissä havahduttiin viime kesänä korjaavin toimiin, jotta itselle ja muille vaaroja aiheuttava holtiton ajokäytös ja muut ongelmat saataisiin kurin.

Moottorin artikkelissa ylikomisario Jari Kaikko Helsingin poliisilaitokselta toi esiin kehnon ajokunnon, sähköavusteisuuden ja ajonopeuden vaarallisen kolmiyhteyden: ”Sähköavusteisilla potkulaudoilla ja polkupyörillä saavutetaan myös päihtyneenä helposti nopeuksia, joita peruspolkupyörällä – pikku päihteessä – ei niin helposti saatettaisi. Yhdistettynä sähköisten kulkuvälineiden suurempaan massaan, seurauksena voisi olla suurienergisempiä törmäyksiä ja ikävämpiä seurauksia.”

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Helsingistä se alkoi

Sähköpotkulautojen vuokraustoiminta alkoi keväällä 2019 aluksi Helsingistä, hieman myöhemmin Tampereella ja Turussa. Nykyisin eri vuokratarjoajien lautoja on tiettävästi tarjolla 15 eri kaupungissa. Sähköpotkulautoja vuokraavat yritykset laajentavat tulevaksi kesäkaudeksi toimintaansa uusiin kaupunkeihin kuten Rovaniemelle, Iisalmeen ja Varkauteen.

sähköpotkulauta

Eri kaupunkien ja lautoja vuokraavien yritysten kesken on Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtosen mukaan käynnissä yhteydenpito, siitä tullaanko tulevana lautailukautena ottamaan käyttöön vapaaehtoisia rajoituksia ja millaisia ne olisivat.

Poliisille palauteryöppy, ministeri aktivoitui

Viranomaiset havahtuivat etenkin viime kesänä haasteisiin kuten humalassa yöaikaan ajamiseen. Mahdollisista rajoituksista päättämisen taustalla ovat viime vuodelta saadut kokemukset. Esimerkiksi sähköpotkulautayhtiö Voi rajoitti kokeilunomaisesti eräänä kesäviikonloppuna lautojensa nopeutta Helsingissä yöaikaan aikavälillä kello 23–06 alueilla, joissa on ravintolakeskittymiä.

Poliisi oli saanut paljon kansalaispalautetta sähköpotkulaudoista. Kitkerä palauteryöppy kiteytyi siihen, että potkulaudoilla ajetaan vaarallisesti jalkakäytävillä ja ne jätetään käytön jälkeen lojumaan kulkuteille.

Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd) kutsui viime heinäkuussa alan toimijat koolle ratkomaan ongelmia, Moottori uutisoi tuoreeltaan.

Seat sähköpotkulauta

Sääntötuntemus heikkoa

Liikenneturvan kyselytutkimus suomalaisten liikenneasenteista ja -tietämyksestä paljastaa, että sähköpotkulautailua koskevat liikennesäännöt ovat monella hakusessa.

Touko-kesäkuussa vuonna 2020 tehdyssä kyselyssä kaksi viidestä (39 %) uskoi, että sähköpotkulautailun säännöt määräytyvät kävelijöiden mukaan.

– Vuokrakäytössä olevien sähköpotkulautojen rakenteellinen enimmäisnopeus on 25 km/h. Tällöin kyseessä on kevyt sähköajoneuvo, jolla kuljetaan aina pyöräilysääntöjen mukaan. Jalkakäytävillä niillä saa ajaa vain alle 12-vuotias, Liikenneturvan yhteyspäällikkö Ari-Pekka Lattu tähdentää.

Sähköpotkulautojen rakenteellinen enimmäisnopeus on 25 km/h. Sähköpotkulaudat rinnastuvat lainsäädännössä polkupyöriin ja niiden käyttäjiltä vaaditaan täten pyöräilijän liikennesääntöjen noudattamista. Sähköpotkulaudalla ei siis saa ajaa jalkakäytävällä.

Poikkeuskin löytyy lakipykälien välistä. Sähköpotkulaudalla saa kuitenkin ajaa jalkakäytävällä, jos sen rakenteellinen nopeus on enintään 15 kilometriä tunnissa, mutta noudattaen jalankulkijoita koskevia säännöksiä. Lain velvoittamana on myös varottava muita tienkäyttäjiä.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Liikenneturva, poliisi, liikenne- ja viestintäministeriö  

a:6:{i:0;s:6:"111004";i:1;s:5:"93151";i:2;s:5:"97459";i:3;s:6:"110961";i:4;s:5:"97429";i:5;s:5:"59365";}

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat