29.9.2023 Ajoneuvot Sähköpyörän koeajo: KTM Macina Prowler Master 12v – kaikki tai ei mitään! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä KTM Machina Prowler Master ei ole kalleinta mahdollista, mitä rahalla saa, mutta siihen pätee silti erittäin hyvin sanonta kaikki tai ei mitään. Hyvää: Pitkät joustovarat, voimansiirto, ajettavuus, ketteryys, monipuolisuus. Huonoa: Paino. Takana 170 millimetrin jousto, edessä peräti 180 millimetriä. Etujousitus on toteutettu RockShoxin Domain -haarukalla. Runko hiilikuitua ja jarruina sekä vaihteistona Shimanon Deore XT -osasarjat.Myös sähköjärjestelmän puolella KTM Macina Prowler Master -pyörässä jatkuu sama kaikki tai ei mitään -filosofia. Pyörässä on Boschin viimeisin Performance CX -luokan sähkömoottori sekä isoin akku, mitä Boschin järjestelmiin tällä hetkellä saa. Akun koko on 750 wattituntia ja sähkömoottori vääntää mukavat 85 newtonmetriä. Pienemmällä akulla pyörän paino olisi pudonnut, mutta ei, Prowler Masteriin on valittu järein kone ja isoin akku sen kaveriksi, että kaikki tai ei mitään -filosofia ei jää myöskään siitä kiinni. Kotarin Macina Prowler Master on kasattu sellaisista osista, että ne eivät ole vielä ihan täysin ylähyllytavaraa, mutta ne ovat tähän hintaluokkaan erinomaisia. Jos pyörän rungon ympärille olisi haalittu se nimenomainen ylähyllytavara, niin pyörän hinta olisi kymppitonnin luokkaa ja enemmänkin – ja sellainenkin pyörä KTM Macina Prowler Master -mallistosta toki löytyy. KTM Prowler Master 12v onkin Prowler-sarjan pyöristä sieltä edullisimmasta päästä, vaikka sen suositushinta on yli 7 000 euroa.Mutta kaikki tai ei mitään pätee silti hyvin koeajossa olleeseen Kotariin, sillä tässä hintaluokassa pyörä tarjoaa paljon ominaisuuksia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaativalle harrastajalle tehtyJousitusmatka sekä edessä ja takana ovat Kotarissa myös sellaiselle kuskille, joka haluaa pyörältään kaikki tai ei mitään. Kotari on tehty nimenomaan vaativalle harrastajalle, joka vaatii sekä pyörältään että itseltään paljon. Domain-etuhaarukka vankka ja hyvin toimiva vaimennin ja hinta-laatu -suhteeltaan erinomainen valinta, vaikkakin se tuo pyörään vähän lisää painoa. Kevyempiäkin vaihtoehtoja Domainin edustamaan sarjaan on, mutta sitten hinta valitettavasti pompsahtaa. Boschin sähköjärjestelmää pidetään yhdestä parhaimmista sähköpyörien moottoreista tällä hetkellä ja se vakuuttaa edelleen. Performance CX -moottori on jouheva ja mukavasti voimaa tuottava moottori, jonka kanssa on helppo operoida maastossa. Kiox 300 -näyttö on erittäin hyvää bonusta datasta pitävälle. Kiox näyttää pyörän arvioidun rangen, nopeuden, watit ja paljon muuta, näytön näyttöjä voi vaihtaa ohjaimen painikkeista.Boschin heikkous on oikeastaan sähkömoottorin ohjain, jossa joka on kyllä tyylikäs, tarkoituksen mukainen, mutta siinä on painikkeita paljon, hanskat kädessä välillä sen kanssa operointi on hivenen hankalaa.Kun pyörä speksataan tällä tavalla mitä Kotari on Prowler Masterin kohdalla tehnyt, on tietysti hyvä kysymys, että millainen se on sitten ajaa.Monipuolinen ja tasapainoinenKTM Machina Prowler Master on erinomainen ajaa. Pitkät joustomatkat tietysti tarjovat Kotarille paljon mahdollisuuksia, pyörä sopii hyvin enduroon, mutta myös dh-rymistelyyn. Boschin moottori tuo voimansiirtoon niitä tarvittavia asioita, mitä monet kovaakin rymistelevät kuskit tarvitsevat. Se vääntää hyvin, ja tuottaa väännön ja tottelee kuljettajan antamia käskyjä erinomaisesti. Kotarin rungon kulmat ovat myös sen verran loivat, että Kotarilla myös uskaltaa ajaa. Sitä on helppo viedä, eikä pyörä ole oikeastaan moksiskaan mistään, mitä eteen tulee. Mullet-rengastus, 29-tuumainen edessä ja 27,5 takana tuovat Kotariin juuri monipuolisuutta. Pyörä on hyvä etenijä, mutta myös ketterä, silloin kun alaspäin tullaan ja vauhdilla.Machina Prowler Master painaa noin 25 kiloa ja se on hiilikuituisten täysjoustopyörien joukossa hieman keskimääräistä enemmän. Pienellä painon pudotuksella se olisi vieläkin parempi, ehkä vähän ketterämpi ja helpompi käsitellä, vaikka KTM Machina Prowler Master onkin erinomainen ja monipuolinen pyörä kuskille, joka tykkää mennä eikä meinata – juuri kaikki tai ei mitään -filosofian mukaisesti.Teksti ja kuvat Manu TuppurainenKTM Macina Prowler Master 12vHinta: 7 299 € Paino: 25,4 kg Runko: Hiilikuitu Rungon koko: M, L, XL Etuhaarukka: RockShox Domain RC 29" 180 mm Takaiskunvaimennin: RockShox SuperDeluxe Select+ 250×75 170 mm Ohjaustanko: KTM Team Trail35 rizer25 800 mm Jarrut: Shimano Deore XT M8100 / M8120 4-mäntäinen, 203 mm edessä, 180 mm takana. Vaihteisto: Shimano Deore XT M8100-12 SGS shadow+ Vaihdevipu: Shimano Deore XT M8100-12 Kampisarja: KTM TRAIL ISIS 160mm Q16 Ketju: Shimano Deore M6100-12 Istuin: Selle San Marco GND Rengaskoko: 29"/27,5+” Vanteet: DT Swiss 370 Renkaat: Maxxis Minion II 3C-MaxxTerra Sähkömoottori: Bosch Performance CX Gen.4, 250 W, 36V, 85 Nm Sähkömoottorin ohjain ja näyttö: Bosch Kiox 300 Akku: Bosch PowerTube 750 Wh Takuu: Rungolla viisi vuotta, muilla osilla kaksi vuotta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Liikenneturvallisuus Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikennekuolemat eivät ole vähentyneet 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti