29.9.2023

Sähköpyörän koeajo: KTM Macina Prowler Master 12v – kaikki tai ei mitään!

KTM Machina Prowler Master ei ole kalleinta mahdollista, mitä rahalla saa, mutta siihen pätee silti erittäin hyvin sanonta kaikki tai ei mitään. Hyvää: Pitkät joustovarat, voimansiirto, ajettavuus, ketteryys, monipuolisuus. Huonoa: Paino.

Takana 170 millimetrin jousto, edessä peräti 180 millimetriä. Etujousitus on toteutettu RockShoxin Domain -haarukalla. Runko hiilikuitua ja jarruina sekä vaihteistona Shimanon Deore XT -osasarjat.

Myös sähköjärjestelmän puolella KTM Macina Prowler Master -pyörässä jatkuu sama kaikki tai ei mitään -filosofia. Pyörässä on Boschin viimeisin Performance CX -luokan sähkömoottori sekä isoin akku, mitä Boschin järjestelmiin tällä hetkellä saa. Akun koko on 750 wattituntia ja sähkömoottori vääntää mukavat 85 newtonmetriä. Pienemmällä akulla pyörän paino olisi pudonnut, mutta ei, Prowler Masteriin on valittu järein kone ja isoin akku sen kaveriksi, että kaikki tai ei mitään -filosofia ei jää myöskään siitä kiinni.

Kotarin Macina Prowler Master on kasattu sellaisista osista, että ne eivät ole vielä ihan täysin ylähyllytavaraa, mutta ne ovat tähän hintaluokkaan erinomaisia. Jos pyörän rungon ympärille olisi haalittu se nimenomainen ylähyllytavara, niin pyörän hinta olisi kymppitonnin luokkaa ja enemmänkin – ja sellainenkin pyörä KTM Macina Prowler Master -mallistosta toki löytyy. KTM Prowler Master 12v onkin Prowler-sarjan pyöristä sieltä edullisimmasta päästä, vaikka sen suositushinta on yli 7 000 euroa.

Mutta kaikki tai ei mitään pätee silti hyvin koeajossa olleeseen Kotariin, sillä tässä hintaluokassa pyörä tarjoaa paljon ominaisuuksia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vaativalle harrastajalle tehty

Jousitusmatka sekä edessä ja takana ovat Kotarissa myös sellaiselle kuskille, joka haluaa pyörältään kaikki tai ei mitään. Kotari on tehty nimenomaan vaativalle harrastajalle, joka vaatii sekä pyörältään että itseltään paljon. Domain-etuhaarukka vankka ja hyvin toimiva vaimennin ja hinta-laatu -suhteeltaan erinomainen valinta, vaikkakin se tuo pyörään vähän lisää painoa. Kevyempiäkin vaihtoehtoja Domainin edustamaan sarjaan on, mutta sitten hinta valitettavasti pompsahtaa.

Boschin sähköjärjestelmää pidetään yhdestä parhaimmista sähköpyörien moottoreista tällä hetkellä ja se vakuuttaa edelleen. Performance CX -moottori on jouheva ja mukavasti voimaa tuottava moottori, jonka kanssa on helppo operoida maastossa. Kiox 300 -näyttö on erittäin hyvää bonusta datasta pitävälle. Kiox näyttää pyörän arvioidun rangen, nopeuden, watit ja paljon muuta, näytön näyttöjä voi vaihtaa ohjaimen painikkeista.

Boschin heikkous on oikeastaan sähkömoottorin ohjain, jossa joka on kyllä tyylikäs, tarkoituksen mukainen, mutta siinä on painikkeita paljon, hanskat kädessä välillä sen kanssa operointi on hivenen hankalaa.

Kun pyörä speksataan tällä tavalla mitä Kotari on Prowler Masterin kohdalla tehnyt, on tietysti hyvä kysymys, että millainen se on sitten ajaa.

Monipuolinen ja tasapainoinen

KTM Machina Prowler Master on erinomainen ajaa. Pitkät joustomatkat tietysti tarjovat Kotarille paljon mahdollisuuksia, pyörä sopii hyvin enduroon, mutta myös dh-rymistelyyn. Boschin moottori tuo voimansiirtoon niitä tarvittavia asioita, mitä monet kovaakin rymistelevät kuskit tarvitsevat. Se vääntää hyvin, ja tuottaa väännön ja tottelee kuljettajan antamia käskyjä erinomaisesti. Kotarin rungon kulmat ovat myös sen verran loivat, että Kotarilla myös uskaltaa ajaa. Sitä on helppo viedä, eikä pyörä ole oikeastaan moksiskaan mistään, mitä eteen tulee. Mullet-rengastus, 29-tuumainen edessä ja 27,5 takana tuovat Kotariin juuri monipuolisuutta. Pyörä on hyvä etenijä, mutta myös ketterä, silloin kun alaspäin tullaan ja vauhdilla.

Machina Prowler Master painaa noin 25 kiloa ja se on hiilikuituisten täysjoustopyörien joukossa hieman keskimääräistä enemmän. Pienellä painon pudotuksella se olisi vieläkin parempi, ehkä vähän ketterämpi ja helpompi käsitellä, vaikka KTM Machina Prowler Master onkin erinomainen ja monipuolinen pyörä kuskille, joka tykkää mennä eikä meinata – juuri kaikki tai ei mitään -filosofian mukaisesti.

Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen

KTM Macina Prowler Master 12v

Hinta: 7 299 €
Paino: 25,4 kg
Runko: Hiilikuitu
Rungon koko: M, L, XL
Etuhaarukka: RockShox Domain RC 29" 180 mm
Takaiskunvaimennin: RockShox SuperDeluxe Select+ 250×75 170 mm
Ohjaustanko: KTM Team Trail35 rizer25 800 mm
Jarrut: Shimano Deore XT M8100 / M8120 4-mäntäinen, 203 mm edessä, 180 mm takana.
Vaihteisto: Shimano Deore XT M8100-12 SGS shadow+
Vaihdevipu: Shimano Deore XT M8100-12
Kampisarja: KTM TRAIL ISIS 160mm Q16
Ketju: Shimano Deore M6100-12
Istuin: Selle San Marco GND
Rengaskoko: 29"/27,5+”
Vanteet: DT Swiss 370
Renkaat: Maxxis Minion II 3C-MaxxTerra
Sähkömoottori: Bosch Performance CX Gen.4, 250 W, 36V, 85 Nm
Sähkömoottorin ohjain ja näyttö: Bosch Kiox 300
Akku: Bosch PowerTube 750 Wh
Takuu: Rungolla viisi vuotta, muilla osilla kaksi vuotta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat