12.2.2023 Matkailu Saksa: 10 hienointa ajoreittiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Saksa on paska maa, on Seppo Rädyn tunnetuksi tekemä tokaisu. Kehtaamme kuitenkin väittää, että nämä reitit ajettuaan myös Seppo olisi toista mieltä. Saksa on jonkin verran Suomea isompi, eli etäisyydet ovat pitkiä. Saksaan mahtuu kuitenkin monenlaisia maisemia: pohjoisessa on hienoja rantoja, entisen DDR:n alueelta löytyy rosoisuutta, lännessä on jokia ja linnoja, etelässä kohoavat jo Alpit. Ja liikkuminen on tarpeen tullen nopeaa, kiitos Saksan kattavan moottoritieverkoston.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy1. Reinin ja Moselin jokilaaksotOlemme matkailleet jo linnasta linnaan Reinin vartta seuraten Koblenzista Bingen am Rheiniin. Kokonaisuudessaan Reinin vartta seuraava turistireitti vie kuitenkin Kölnistä aina Mainziin asti. Me suosittelemme vielä lisäämään matkan varrelle toisen hienon jokireitin eli Moselin, jota voi seurata Koblenzista aina Luxemburgiin asti. Sama linnateema jatkuu sielläkin. Matkalla on myös viehättäviä pikkukaupunkeja, ja jyrkkiä rinteitä koristavat viinitilat ovat nekin näyttäviä. Myös yksi Saksan vanhimpia kaupunkeja eli roomalaisten perustama Trier on visiitin arvoinen. Monessa kohtaa joen vartta seuraa myös tie joen molemmilla puolin, jolloin menomatkalla voi ajaa joen toista puolta, ja palatessa seurata sitten toista rantaa.2. Saksan alppitieEteläistä Saksaa lähestyttäessä horisonttiin nousevat vähitellen vuoret. Vaikka Alpeista puhuttaessa monet nostavat esiin vain Itävallan ja Sveitsin, hienoja alppiteitä löytyy myös niiden naapurimaista. Saksan alppitie vie yli 450 kilometrin matkan pittoreskejä teitä seuraten Bodenjärveltä lähelle Itävallan Salzburgia ja on yksi Saksan rakastetuimpia tiestöjä motoristien sekä autoilusta nauttivien keskuudessa. Tästä johtuen etenkin kuumimpaan turistiaikaan majoitukset kannattaa varata hyvissä ajoissa etukäteen. Ja kun perillä ollaan jo lähellä Itävaltaa, ehkä matkaa kannattaa jatkaa myös yhdelle Euroopan hienoimmista vuoristoteistä eli Grossglocknerille.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy3. Etsin autiota hiekkarantaaPohjois-Saksassa Itämeren rannalla on paljon hienoja rantakaupunkeja ja luonnollisesti myös hiekkarantoja. Matkan varrella voi syödä hyvin, majoitusta on tarjolla laidasta laitaan omatoimimatkaajille sopivista Bed & Breakfast tyyppisistä Zimmer Frei -majoituksista aina kaikki palvelut tarjoaviin kylpylähotelleihin. Meidän suosituksenamme on ajaa Travemündestä niin lähellä merenrantaa seuraten kuin mahdollista aina Heringsdorfiin asti.Matkaa kertyy lähemmäs 500 kilometriä, jos kiertää matkan varrella vielä upean Rügenin saaren ympäri. Siellä voi ihastella myös Adolf Hitlerin ideaa kansallisesta Proraan rakennetusta lomakohteesta: 4,5 kilometriä pitkän rakennusryppään oli tarkoitus tarjota 20 000 vuodepaikkaa lomailijoille mutta toimia myös sotilassairaalana tarpeen niin vaatiessa.Toinen natsi-Saksan historiaa peilaava kohde on Peenemünde, jossa kehiteltiin Saksan raketteja. Ja loppupäässä Usedomin saarella odottava Heeringsdorf on sekin hieno ja erittäin suosittu rantakohde, jossa voi puolestaan ihastella hienoja vanhoja huviloita.4. Kalaruoan ystävilleMyös Pohjois-Saksan toinen rantareitti eli Pohjanmeren rantaa seuraava ja etenkin meren antimia mielellään lautasellaan katseleville suunniteltu Fischgenuss-reitti on sekin kokemisen arvoinen.Tämä nautiskelijoiden reitti soveltuu myös erittäin hyvin myös karavaanareille, sillä monet kohteista kokee parhaiten polkupyörän selässä. Yhteensä reitti vie 370 kilometriä Bremerhavenista Elbejoen rantoja seuraten sekä Hampurin kalatorien että Glückstadtiin eli matjessillin (nuori eli kutematon silli) syntymäpaikan kautta aina St. Peter-Ordingiin asti. Hollantilaisten mielestä matjessilli on toki heidän keksintönsä. Tätä tukee myös se, että nimi juontaa juurensa hollanista eli maatjesharingista, joka tarkoittaa kirjaimellisesti neitsytsilliä.5. Romantiikan ystävilleKeskisemmästä Saksasta kohti etelää matkustettaessa matkan varrelle löytyy Saksan historiaa hyvin avaava romanttinen tie. Tuo reitti vie Würzburgista lähelle Itävallan rajaa Füsseniin. Matkan varrelle mahtuu lukuisia keskiaikaisia kaupunkeja ja linnoja. Huipennus löytyy tietenkin reitin loppuosasta eli silmien eteen avautuu satumainen Neuschwansteinin linna. Historiaa voi matkan aikana opiskella niin Würzburgin noitavainojen, Baldernin linnan kattavan asekokoelman kuin myös Augsburgin kaupungin teollistumisen ja nousukauden kautta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy6. Viisasten juoman tieSaksan viinitie sopii hyvin kulinaristeille, joskin viinitilojen välissä leppoisasti polveileva tie lepuuttaa kyllä kaikkien hermoja. Koska tie on vajaat 100 kilometriä pitkä, sen ajaa helposti läpi päivässä. Ei kuitenkaan kannata hoppuilla, sillä maisteltavaa riittää useammalle päivälle. Karavaanareita varten alueella on mukavia leirintäalueita, jonne voi perustaa leirin, ja tutustua sitten lähialueisiin polkupyörän avulla. Ja jos halutaan kokea ison juhlan tunnelmaa, alueen ison tapahtuma on syksyisin pidettävä Weinlese-festivaali.7. Kuohuvan juoman tieSaksalaiset tunnetaan oluen ystävinä, joten ei ole ihme, että myös kyseille juomalle on rakennettu sitä juhlistava Bier und Burgen -reitti. Linnojen ihailu ja maittava syötävä kuuluvat myös tämän reitin tarjontaan. Hieman Leipzigin länsipuolelta Bad Frankenhausenista alkava reitti vie aina Baijeriin ja Passauhun asti. Matkaa humalantuoksuiselle elämykselle tätä valtatietä B85 seuraten kertyy hieman vajaat 500 kilometriä. Samalla avautuu lukuisissa panimoissa käydessä se, miten eri oluet eroavat toisistaan. Maistelu kuuluu tietysti ohjelmaan, ja kun majapaikka on panimon yhteydessä, lasiin ei tarvitse sylkeä.8. Satuilijoiden tieMuistatteko vielä Grimmin veljekset, nuo iloiset velikullat, jotka keräsivät talteen vanhoja satuja kirjoihin painettavaksi? Toki he olivat paljon muutakin kuin satusetiä, sillä herrojen vaikutus Saksan kielioppiin ei ole ihan pieni. Näin veljeksille on luonnollisesti myös oma 275 kilometriä pitkä satureittinsä. Matka alkaaa veljesten syntymäkaupungista eli lähellä Frankfurtia sijaitsevasta Hanausta ja vie aina Bremenin lähelle Buxtehudeen. Tunnelmia voi hakea tästä linkistä aukeavasta promovideosta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy9. HopeatieItäisessä Saksassa Zwickausta Dresdeniin vievä ja 275 kilometriä pitkä hopeareitti johdattelee meidän tämän jalometallin louhimisen saloihin. Matkan varrella on mahdollista tutustua yli 30 vanhaan hopeakaivokseen, ja samalla aukeaa hopean merkitys keskiajalla. Kaikki kimaltava ei todellakaan ole kultaa.10. Ne viehättävät puukujatKaikki Saksassa ajaneet tietävät, miten pienempien teiden varsilla on usein puita, ja parhaimmillaan nämä puukujat ovat henkeäsalpaavia – puhutaan pikemminkin puutunneleista. Ei ole siis mikään ihme, että tämänkin teeman ympärille on rakennettu oma reitistö. Ja kyseessä on melkoinen megaprojekti, sillä koko Deutsche Alleenstrasse -reitin läpi ajamalla kilometrejä kertyy yhteensä peräti 2800. Toki reitti on pilkottu myös pienempiin palasiin eli 10 osaan. Sivustolta on helppo poimia itselleen ne kaikista parhaiten sopivat palat. Ja parhaimmillaan reiteillä mennään todella pienille teille, jonne ei muuten vahingossakaan eksyisi.Teksti: Vesa Eskola, kuvat: Vesa Eskola ja kohteet Lue lisää Kaikki artikkelit 21.11.2024 Yleinen Tunisia – omatoimisille seikkailijoille 19.11.2024 Matkailu Erikoiset unet: designelämyksiä aulasta alkaen 18.11.2024 Matkailu Maailman joulutorit – Helsinki mainittu! 17.11.2024 Matkailu Matkailu muuttuu vauhdilla: hinnat nousussa, elämyksiä janotaan 14.11.2024 Matkailu Tallinna saa jo joulukuusen, joulutori avautuu 22.11. 11.11.2024 Matkailu Viro – vuoden kansainvälinen matkailukohde 11.11.2024 Matkailu Kelkkamatka Suomen huipulle – Haltin maisemat ovat kuin kuun pinnalta 10.11.2024 Matkailu Uusi-Seelanti: haltijoiden ja hobittien matkassa 3.11.2024 Matkailu Neuschwanstein: hulppeassa tuhkimolinnassa kulminoituu moni nykyturismin ongelma Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä