7.3.2021 Matkailu Huipulla hilse lähtee – kun ollaan liikkeellä rivakalla avoautolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Euroopan – tai ainakin Itävallan – huipulta löytyy näyttävä näköalatie, joka kuuluu Euroopan hienoimpien reittien listalle. Ylhäältä avautuvat näköalat lumihuippuisille vuorille, mukaan lukien 3 789 metrin korkuinen Grossglockner. Noin 48 kilometriä, 36 mutkaa ja 900 000 vuosittaista vierailijaa – ennen koronaa. Grossglocknerin alppitien faktat ovat kovia. Tie on avoinna toukokuun alusta marraskuun loppuun – säävarauksella. Toukokuun aikana tielle pääsee aamukuuden ja iltakahdeksan välillä, kesällä portit ovat avoinna 5.30–21.00, ja syyskuun alusta lähtien ajat muuttuvat aamukuudesta iltapuolikahdeksaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Makea molempiin suuntiin Grossglockner on maksullinen tie, jonka molemmissa päistä löytyvät kassat. Me suosittelemme ajamaan tien etelästä pohjoiseen, koska silloin nousu on pidempi ja näyttävämpi. Se tekee kokemuksesta aavistuksen majesteettisemman. Loppupeleissä ero on kuitenkin pieni, näköalat ovat kuitenkin lopulta samat. Tietä kannattaa opiskella etukäteen, jotta tietää parhaat pysähdyspaikat. Nähtävää ja koettavaa riittää, ja myös perheelliset on huomioitu hienosti. Tänne tullaan kruisailemaan ja katsomaan maisemia. Liikennettä on usein myös niin paljon, ettei kumien ulisuttaminen mutkissa edes kannata. Grossglockner ei ole moottorirata tai Nürburgring. Ja autojen sekä motoristien seassa liikkuu myös linja-autoja sekä polkupyöräilijöitä. Maisemia ei kannata siis tuijottaa liian kauan yhtä mittaan. Tien varresta löytyy onneksi fiksusti riittävästi sekä levennyksiä että pysäköintipaikkoja, joihin auton voi laittaa hetkeksi parkkiin maisemien ihastelun ajaksi. Tien rakentaminen aloitettiin 1930-luvun alussa vanhan kauppareitin päälle, jota pitkin ihmiset ovat ylittäneet Alppeja jo tuhansia vuosia. Tie valmistui vuonna 1935, ja turismi oli jo tuolloin itävaltalaisten laskelmissa. Harva uskoi tuolloin tuohon suunnitelmaan, mutta jo vuonna 1938 tietä kävi ihmettelemässä peräti 385 000 matkailijaa. Vuosien varrella tie on luonnollisesti myös muuttunut melkoisesti – ennen kaikkea leventynyt. Samalla aktiviteettien määrä on luonnollisesti moninkertaistunut. Fiksu lataa puhelimelle tai tabletille etukäteen ilmaisen Grossglockner High Alpine Road -multimediasovelluksen. Sen avulla kokemuksesta saa huomattavasti enemmän irti. Jäistä puuhaa Matkaan lähdetään selvästi puurajan alaa, ja tien vartta koristavat usein tuuheat kuuset. Niiden välistä pilkottavat lumihuippuiset vuoret. Vähitellen kiivetään puurajan yläpuolella, ja maisema muuttuu karummaksi. Alppiniityt ovat tosin vehreinä kesällä. Alue on itse asiassa yhtä isoa luonnonpuistoa. Tien korkein kohta on Hochtorin sola 2 504 metrin korkeudessa, ja tunnelin avulla päästään Alppien toiselle puolelle. Solan läheltä löytyy 2369 metrin korkeudesta Pasterzen jäätikkö, joka on ehdottomasti hyvä syy jalkautua autosta hetkeksi. Vierailijoita varten on rakennettu myös info- ja näyttelytila, joka on avoinna aamuyhdeksästä iltaviiteen. Jäätikölle pääsee myös käyskentelemään – mutta vain oppaan kanssa. Opastettuja jäätikkökierroksia on tarjolla joka tiistai kesäkuun puolivälistä syyskuun puoliväliin. Kenkien päälle tulevat piikit, jäähakku sekä muu tarvittava kiipeilyvarustus kuuluvat 120 euron hintaan. Ylhäältä löytyy myös toinen solakohta, 2 428 metrin korkeudessa sijaitseva Fuscher Törl. Vieläkin korkeammalle pääsee, kun suuntaa hetkeksi sivutielle Edelweissspitzeen. Siellä ollaan peräti 2 572 metrin korkeudessa. Ilman ohuuden tuntee jo. Pieni happihyppely kannattaa silti. Pysäköintipaikkoja on tarjolla riittävästi, kuten on myös merkittyjä polkuja. Erilaisia jalkautumismahdollisuuksia on tarjolla runsaasti koko reitin varrella. Niiden mitta vaihtelee puolen tunnin kävelystä koko päivän kestävään vaellukseen. Ilmaisia lounaita ei ole olemassa Pääsymaksu Grossglocknerin alppitielle on autoa kohden 37,50 euroa. Matkailuautoille hinta on sama. Jos visiittiä jatkaa ekstrapäivällä, se kustantaa enää 13 euroa. Prätkällä pääsee halvemmalla, 24 eurolla. Ja kun maailma muuttuu yhä ympäristötietoisemmaksi, sähköautolla pääsee huristelemaan Grossglocknerille selvästi edullisemmin kuin polttomoottorilla varustetulla kulkupelillä. Pääsymaksu sähköautolle on 27,50 euroa. Sähköpärrästä joutuu maksamaan 21 euroa. Lisäksi Itävallan moottoriteille tarvitaan myös erillinen tuulilasiin liimattava maksutarra. Vinjetin voi ostaa kätevästi monesta paikkaa, luontevammin joltain huoltamolta Itävaltaan tultaessa. Näin digiaikana tarran voi ostaa myös verkosta. Digitarraa varten auton rekisterinumero tallennetaan internettiin. Kun tie on koettu, alueelta löytyy paljon muutakin näkemisen arvoista. Pohjoisportilta ei tarvitse esimerkiksi matkustaa kovin kauas, kun ollaan Zell am Seen kaupungissa ja pittoreiskeissä alppijärvimaisemissa. Grossglocknerin alppitien virallinen sivusto: www.grossglockner.at Teksti ja kuvat: Vesa Eskola Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.4.2024 Matkailu Finnairilta lisää viikkovuoroja Japaniin – uutuutena Norjan Kirkkoniemi 14.4.2024 Matkailu Erikoiset päiväunet: Château Champ de Bataille – kurkistus Aurinkokuninkaan aikoihin 9.4.2024 Matkailu Automatkailija Euroopassa – vältä jopa 25 000 euron sakot 7.4.2024 Matkailu Erikoiset unet: Hotel do Mar Portugalin Sesimbrassa 31.3.2024 Matkailu Antwerpenin oodi muodille: koska tyylikkyys on aina muodikasta 29.3.2024 Matkailu Matkavinkki Tšekki: Kaunis ja historiallinen Litomyšl 28.3.2024 Matkailu Matkavinkki Berliini: Fotografiska ei petä valokuvien ystävää 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?