2.12.2019 Ajoneuvot Saksan autoteollisuutta kadehtivat kaikki, mutta nyt sitä kohtaa väistämätön kriisi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Financial Timesin artikkeli maalaa synkän kuvan autoteollisuuden mahtimaan tulevaisuudesta. Audi irtisanoo 9 000 Saksassa. Daimler vähentää 10 000 maailmanlaajuisesti. Myös saksalaiset alihankkijat Continental ja Bosch leikkaavat työvoimaa. Yhteensä irtisanomisia on jo ilmoitettu 50 000 työntekijän edestä, kertoo Financial Times (artikkeli saattaa olla maksumuurin takana).Irtisanomisilla automaailman ylhäisenä teknologiajohtajana ja edelläkävijänä tunnettu Saksan autoteollisuus varautuu historialliseen kriisiin.– Autoteollisuus on keskellä kauaskantoista muutosta, summaa Volkswagen Groupin pääjohtaja Herbert Diess.–Olemme nähneet murroksen pari ensimmäistä vaihetta, mutta tässä kirjassa on monta lukua, summaa Daimlerin toimitusjohtaja Ola Källenius.Syitä lähestyvään kriisiin on monia. Näistä helpoiten ennakoitavissa on ollut vaiheittainen siirtyminen sähköautoihin.Sähköautojen kehittäminen sitoo valtavasti resursseja, mutta samalla luodaan uusia ajoneuvoja, joiden rakenne on paljon perinteisiä autoja yksinkertaisempi. Sähköautot ovat kalliita, mutta niitä valmistavat tehtaat tarvitsevat vähemmän työntekijöitä, ja sähköautojen komponentit tarvitsevat vähemmän alihankkijoita.Sähköistymistä ei silti voi lykätä, siihen autoalan pakottavat EU:n päästötavoitteet ja niistä lipsumisesta koituvat miljardisakot.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMarkkinat kutistuvatMaailman automyynti näyttää myös hidastuvan. Financial Timesin mukaan kuluvan vuoden automyynnin ennakoitiin rikkovan sadan miljoonan ajoneuvon raja, mutta nyt tulos näyttää jäävän lähemmäs 90 miljoonaa kappaletta. Vuodelta 2020 ei odoteta parempaa tulosta.Syynä on maailmantalouden hidastuminen yhdistettynä Yhdysvaltojen ja Kiinan kauppakriisiin ja Brexitiin. Esimerkiksi Kiinan automarkkinat ovat hidastuneet 17 kuukautta putkeen.Autoteollisuuden tulot siis laskevat juuri silloin, kun tulevaisuuteen varautuminen vaatii eniten resursseja.Pidemmällä tulevaisuudessa uusien autojen ostajia ennakoidaan olevan nykyistä vähemmän. Ihmisten tarpeet ja kiinnostukset muuttuvat, ja uudet Uberin ja Waymon kaltaiset liikkuvuuspalvelut voivat vastata seuraavien sukupolvien tarpeisiin omistusautoja enemmän, kertoo Financial Times.Kallista uhkapeliäVolkswagen T-Cross ja Mercedes-Benz GLE.Tulevia vuosikymmeniä vaikeampaa voi kuitenkin olla jo lähitulevaisuudessa. Financial Timesin artikkelin kenties tärkein pointti on varsin hyytävä: saadakseen resursseja sähköautojen kehittämiseen ja valmistukseen, tulee autotehtaiden siirtää painopistettä korkeatuottoisten polttomoottoriautojen kehityksestä ja valmistuksesta toistaiseksi tappiollisten sähköautojen puolelle. Financial Timesin mukaan Volkswagen Groupin kokoisten jättiläisten resurssit vielä riittävät moiseen, mutta murros iskee erityisen pahasti Daimlerin ja BMW:n kaltaisiin premium-pelaajiin.Kustannusäästöt vaikeitaRahaa sähköautokehitykseen siis haetaan kiristämällä vyötä – viime vuosien menestyksessä alan talouskuri kun saattoi käydä vähän leväperäiseksi. Kustannusten leikkaaminen työvoimaa vähentämällä on silti Saksassa äärimmäisen vaikeaa. Ammattiliitot ovat maassa vahvoja, ja esimerkiksi Volkswagen Groupin hallituksessa työntekijöiden edustajilla ja paikallispoliitikoilla on vahva edustus. Suuret irtisanomiset ovat erittäin vaikeita toteuttaa ja yhden työntekijän irtisanominen voi maksaa jopa 100 000 euroa, vaikka yhtiön – ja siten jäljelle jäävien työpaikkojen – selviäminen pidemmällä aikavälillä olisi niistä kiinni. Oikea visio ja halu toteuttaa se ei siis vielä takaa saksalaiskonsernille helppoa tulevaisuutta.Ja vaikka työvoimaa ei tarvitsisi vähentää, tarvitsee ala uusia osaajia: linjatyöntekijöiden ja konensinöörien sijaan nyt tarvitaan ohjelmoijia.Tulevaisuus näyttää, ketkä autoteollisuuden pelaajat onnistuvat samaan aikaan vähentämään resurssejaan ja kehittämään juuri oikeanlaisia ajoneuvoja asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin. Riskinä kuitenkin on autoteollisuuden vallanvaihto ja pelinappulana sadat tuhannet työpaikat.Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde: Financial TimesMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen