2.12.2019 Ajoneuvot Saksan autoteollisuutta kadehtivat kaikki, mutta nyt sitä kohtaa väistämätön kriisi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Financial Timesin artikkeli maalaa synkän kuvan autoteollisuuden mahtimaan tulevaisuudesta. Audi irtisanoo 9 000 Saksassa. Daimler vähentää 10 000 maailmanlaajuisesti. Myös saksalaiset alihankkijat Continental ja Bosch leikkaavat työvoimaa. Yhteensä irtisanomisia on jo ilmoitettu 50 000 työntekijän edestä, kertoo Financial Times (artikkeli saattaa olla maksumuurin takana).Irtisanomisilla automaailman ylhäisenä teknologiajohtajana ja edelläkävijänä tunnettu Saksan autoteollisuus varautuu historialliseen kriisiin.– Autoteollisuus on keskellä kauaskantoista muutosta, summaa Volkswagen Groupin pääjohtaja Herbert Diess.–Olemme nähneet murroksen pari ensimmäistä vaihetta, mutta tässä kirjassa on monta lukua, summaa Daimlerin toimitusjohtaja Ola Källenius.Syitä lähestyvään kriisiin on monia. Näistä helpoiten ennakoitavissa on ollut vaiheittainen siirtyminen sähköautoihin.Sähköautojen kehittäminen sitoo valtavasti resursseja, mutta samalla luodaan uusia ajoneuvoja, joiden rakenne on paljon perinteisiä autoja yksinkertaisempi. Sähköautot ovat kalliita, mutta niitä valmistavat tehtaat tarvitsevat vähemmän työntekijöitä, ja sähköautojen komponentit tarvitsevat vähemmän alihankkijoita.Sähköistymistä ei silti voi lykätä, siihen autoalan pakottavat EU:n päästötavoitteet ja niistä lipsumisesta koituvat miljardisakot.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMarkkinat kutistuvatMaailman automyynti näyttää myös hidastuvan. Financial Timesin mukaan kuluvan vuoden automyynnin ennakoitiin rikkovan sadan miljoonan ajoneuvon raja, mutta nyt tulos näyttää jäävän lähemmäs 90 miljoonaa kappaletta. Vuodelta 2020 ei odoteta parempaa tulosta.Syynä on maailmantalouden hidastuminen yhdistettynä Yhdysvaltojen ja Kiinan kauppakriisiin ja Brexitiin. Esimerkiksi Kiinan automarkkinat ovat hidastuneet 17 kuukautta putkeen.Autoteollisuuden tulot siis laskevat juuri silloin, kun tulevaisuuteen varautuminen vaatii eniten resursseja.Pidemmällä tulevaisuudessa uusien autojen ostajia ennakoidaan olevan nykyistä vähemmän. Ihmisten tarpeet ja kiinnostukset muuttuvat, ja uudet Uberin ja Waymon kaltaiset liikkuvuuspalvelut voivat vastata seuraavien sukupolvien tarpeisiin omistusautoja enemmän, kertoo Financial Times.Kallista uhkapeliäVolkswagen T-Cross ja Mercedes-Benz GLE.Tulevia vuosikymmeniä vaikeampaa voi kuitenkin olla jo lähitulevaisuudessa. Financial Timesin artikkelin kenties tärkein pointti on varsin hyytävä: saadakseen resursseja sähköautojen kehittämiseen ja valmistukseen, tulee autotehtaiden siirtää painopistettä korkeatuottoisten polttomoottoriautojen kehityksestä ja valmistuksesta toistaiseksi tappiollisten sähköautojen puolelle. Financial Timesin mukaan Volkswagen Groupin kokoisten jättiläisten resurssit vielä riittävät moiseen, mutta murros iskee erityisen pahasti Daimlerin ja BMW:n kaltaisiin premium-pelaajiin.Kustannusäästöt vaikeitaRahaa sähköautokehitykseen siis haetaan kiristämällä vyötä – viime vuosien menestyksessä alan talouskuri kun saattoi käydä vähän leväperäiseksi. Kustannusten leikkaaminen työvoimaa vähentämällä on silti Saksassa äärimmäisen vaikeaa. Ammattiliitot ovat maassa vahvoja, ja esimerkiksi Volkswagen Groupin hallituksessa työntekijöiden edustajilla ja paikallispoliitikoilla on vahva edustus. Suuret irtisanomiset ovat erittäin vaikeita toteuttaa ja yhden työntekijän irtisanominen voi maksaa jopa 100 000 euroa, vaikka yhtiön – ja siten jäljelle jäävien työpaikkojen – selviäminen pidemmällä aikavälillä olisi niistä kiinni. Oikea visio ja halu toteuttaa se ei siis vielä takaa saksalaiskonsernille helppoa tulevaisuutta.Ja vaikka työvoimaa ei tarvitsisi vähentää, tarvitsee ala uusia osaajia: linjatyöntekijöiden ja konensinöörien sijaan nyt tarvitaan ohjelmoijia.Tulevaisuus näyttää, ketkä autoteollisuuden pelaajat onnistuvat samaan aikaan vähentämään resurssejaan ja kehittämään juuri oikeanlaisia ajoneuvoja asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin. Riskinä kuitenkin on autoteollisuuden vallanvaihto ja pelinappulana sadat tuhannet työpaikat.Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde: Financial TimesMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?