29.11.2019

Audilta kenkää 9 000 työntekijälle – syynä sähköön siirtymisen kustannukset

Audi AI:ME

Lähes 10 000 työntekijän irtisanominen viidessä vuodessa tarkoittaa Audin työvoiman vähenemistä jopa 15 prosentilla. Syynä irtisanomisiin on sähköistymisen kustannukset ja muuttuvat vaatimukset työntekijöiden osaamisaloille.

Audi kertoi irtisanovansa jopa 15 prosenttia työvoimastaan Saksassa kuuden miljardin euron säästöjen vuoksi, uutisoi Automotive News Europe.

Kustannusleikkausten taustalla on valmistajan rakenneuudistussuunnitelma, jolla helpotetaan hintavaa sähköautojen kehitystä.

Saksalaismerkki kertoi leikkaavansa vuoteen 2025 mennessä jopa 9 500 työpaikkaa, mutta luovansa myös 2 000 uutta työpaikkaa sähköistymisen ja digitalisaation osa-alueilla.

Yrityksen on oltava tehokkaampi ja sopeuduttava tulevaisuuteen, joka tarkoittaa, ettei joitain työrooleja tulla enää tarvitsemaan ja uusia työrooleja tullaan luomaan, Audi kertoi tiedotteessaan.

Työpaikkojen vähentäminen tapahtuu osittain luonnollisella poistumalla, kuten aikaisella eläkkeelle jäämisellä, ja osittain muilla keinoilla, Audi kertoi päästyään sopimukseen työntekijöiden edustajien kanssa. Ammattiliittojen kanssa käytävien neuvotteluiden kerrotaan kestävän kuukausia. Muutama viikko sitten Audi kertoi jopa palkanneensa uuden toimitusjohtajan, Markus Duessmann siirtyy BMW:ltä Audin johtoon korvaamaan Bram Schotin, joka siirtyy uusiin haasteisiin.

Jäljelle jäävät 50 000 työpaikkaa ovat taattuja ainakin vuoteen 2029 asti.

Audi kertoo myös lisäävänsä sähköautojen tuotantoa Ingolstadtin ja Neckarsulmin tehtailla, autojen kokonaisvalmistusmäärien noustessa näin 450 000 ja 225 000 autoon vuodessa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sähköinen alku

Audin tarkoituksena on uudistaa koko mallistoaan sähköiseen suuntaan. Aiemmin uutisoimme ikonisen Audi TT:n jäämisestä pois mallistosta osana Audin sähköistyssuunnitelmaa, jossa merkki pyrkii tietysti kilpailijoidensa edelle.

Audi TT ja R8 mahdollisesti leikkauslistalla
Alkuperäinen Audi TT. Suosiota keränneen urheiluautomalliston valmistaminen päättyy kokonaan sähköistymistavoitteiden vuoksi.

Jatkossa Audi tulee julkaisemaan viisi täysin sähköistä autoa ja seitsemän ladattavaa hybridiä kahden vuoden sisällä. Kokonaisuudessaan valmistajan mallisto tulee sisältämään yli 30 sähköistettyä automallia vuoteen 2025 mennessä.

Uudemman tekniikan sähköautojen nopea kehitys ja valmistaminen aiheuttaa kuitenkin huomattavasti suurempia kustannuksia, kuin huomattavasti tutumman polttomoottoritekniikan jalostaminen. Sähköistettyihin autoihin, kuten E-troniin kuluneen rahamäärän kerrotaan laskeneen tuottoa viime vuoden 7,8 prosentista 6 prosenttiin.

Lähde: Automotive News Europe Kuvituskuvat: Moottorin arkisto

Luetuimmat