30.7.2024 Moottoriurheilu Sami Pajari tiedostaa realiteetit: ”Sataprosenttinen luottamus tulee myöhemmin” Teksti Miika Wuorela Kuva Sami Pajarin tiedotus Secto Rally Finland on 22-vuotiaalle Pajarille unelmien tilaisuus, jonka lahtelainen aikoo käyttää. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Elokuun ensimmäisenä viikonloppuna ajettava Secto Rally Finland tarkoittaa Sami Pajarille mahdollista käännekohtaa ralliuralla. Lahtelainen on tehnyt määrätietoisesti työtä noustakseen taistelemaan palkkapaikoista. Sami Pajari ja kartanlukija Enni Mälkönen valmistautuivat tulevaan sekä tiimin omalla testialueella Saarijärvellä että myös legendaarisen Lankamaan erikoiskokeen maisemissa. Toyota GR Yaris Rally1 nieli pölyä ja kilometrejä.-Ensimmäinen testipäivä oli sellainen lyhyempi ravistelu, mutta sen jälkeen ajoimme kaksi kokonaista päivää, 400–500 kilometriä. Yleensä emme aja niin paljon, mutta nyt pääsimme tekemään hyvän valmistautumisen eri teillä, Pajari myhäili.On silti luonnollista, että pahimmat kilpakumppanit ovat vuosien varrella keränneet ylivertaisen kokemuksen Pajariin nähden.-Toiset ovat ajaneet tuhansia kilometrejä, joten ei se heidän rutiiniaan vastaa. He ovat ihan eri tasolla suoritusvarmuudessa. Sataprosenttinen luottamus tulee myöhemmin.Latvian MM-rallin jälkeen Pajari saa vielä kerran tilaisuuden istua Rally1-Toyotaan ennen kisaviikkoa ja torstaiaamun testierikoiskoetta Ruuhimäessä.-Tarkoitus on päästä vielä kokeilemaan autoa ennen rallia. Ei mitään isoa enää, mutta sellainen mieleen palauttelu.Sami Pajari voitti WRC2-luokan Sardinian ja Puolan MM-ralleissa ja osoitti kasvaneensa luokan kärkitaisteluun yhdessä Toyotan uuden Yaris Rally2-auton kanssa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAuttavia käsiä ympärilläVerrattuna Rally2-autoon, on kyse aivan erilaisesta haasteesta. Nyt konepellin alla puhisee viimeisimmän kehitysversion Rally1-auto, jonka polttomoottorissa on noin 50 hevosvoimaa enemmän kuin Rally2-autossa. Lisäksi tulee sähkömoottorin hetkellinen 134 hevosvoiman apu.Eron tuntee niin kiihdytyksissä kuin jarrutuksissa. Molemmissa koko ajatusmaailma täytyy suhteuttaa uudestaan.-Tehoa on, ja aerodynamiikan vaikutuksen tuntee kovemmassa nopeudessa. Auto kerää vauhtia ja myös pysähtyy nopeammin. Myös jarrupaikat vaativat totuttelua, huomauttaa Pajari.Muilta osin Pajari ja Mälkönen luottavat tuttuun kaavaan. Selkään taputtelijat kuuluvat asiaan, mutta varsinainen tiimin tuki on myös resurssien ansiosta eri tasolla. Mitään ei jätetä sattuman varaan, vaan Pajari saa samanlaisen palvelun kuin Kalle Rovanperä, joka lähtee tavoittelemaan ansioluettelosta vielä puuttuvaa kotikisan voittoa.-Eroa tavalliseen valmistautumiseen ei oikeastaan ole. Jo Rally2-puolella olemme tehneet kaiken hyvin ja tottuneet tiettyyn malliin. Ei sitä kannata muuttaa esimerkiksi katsomalla neljä kertaa tavallista enemmän videoita. Ympärillä asiat muuttuvat ja tiimin puolesta tulee enemmän infoa – nyt, kun ympärillä on iso tehdastiimi. Auttavia käsiä on enemmän, mutta muuta eroa ei juurikaan ole.Pajari ja kartanlukija Enni Mälkönen pääsivät tutustumaan satojen kilometrien verran Toyota GR Yaris Rally1-autoon heinäkuun alkupuolella. Auto eroaa merkittävästi Rally2-autosta, jolla kaksikko kiertää tavallisesti MM-ralleja.Kannustava juttuKysymys, jota Pajari saa varmuudella kuulla monta kertaa ennen rallin alkua, liittyy tulokseen. Mihin ensikertalainen voi yltää, kun alla on taatusti kilpailukykyinen auto ja areenana rakkaan kotimaan kiemuraiset erikoiskokeet?-Tosi vaikea sanoa mitään tulostavoitetta. Olemme olleet jo kuudensia yleiskilpailussa, mikä voi olla myös Rally1-autolla tosi hyvä sijoitus. Oli se taso mikä hyvänsä – sekunti tai puoli sekuntia kilometrillä – tärkeintä on, että saisi sitä eroa kurottua pienemmäksi rallin edetessä ja pääsisi lähemmäs kärkeä opin kautta.Puolan MM-rallissa Martins Sesks näytti, että debytantti voi hyvinkin säväyttää, kun kaikki osuu kohdalleen. Latvialaisnuori jäi vain 0,3 sekuntia kilometrillä kisan voittajaan nähden ja kohautti rallimaailmaa.-Joku jo kysyi, tuleeko Sesksin suorituksesta paineita. Hän vaikuttaa olevan osaava kaveri, joten miksen voisi itsekin onnistua yhtä hyvin. Se on kannustava juttu ja arvostan hänen suoritustaan. Olemme ajaneet pikkuluokissa häntä vastaan ja pärjänneet, joten miksen minäkin pystyisi samaan.Kotikilpailu – niin mielekäs kuin se onkin – ei kuitenkaan anna armoa. Keski-Suomen soratiet ovat tunnetusti menohaluja herättäviä, mutta myös äärimmäisen vaativia.-Kisat ovat erilaisia ja kokeneet kuljettajat sanovat, että Jyväskylä on yksi vaikeimmista. En kuitenkaan liikaa jossittele, enkä halua ajatella, että kaikki on tästä kiinni. Jos pahasti floppaa, niin se on tietysti huono juttu. Ei se ikinä näytä hyvältä, vaikka nyt on alla pari voittoa.Tulosveikkauksen Pajari jättää suosiolla rallifaneille, mutta vinkkaa, että kisan nopeimmaksi kuljettajaksi häntä ei kannata ennustaa.-Kukaan ei oleta voittoa meiltä. Todella vaikea sanoa, mikä olisi hyvä tulos meille. Kunhan saa hyvän fiiliksen ja vauhdin kohdalleen, niin sieltä se tulee. Väkisin ei voi lähteä puristamaan, Pajari tiedostaa. Secto Rally Finland 2024 reittiopas: esittelyssä kaikki erikoiskokeet Secto Rally Finland ajetaan tuttuun tapaan Keski-Suomen maisemissa 1. – 4.8.2024. Secto Rally Finland 2024:n reittiopas Lue lisää Kaikki artikkelit 25.5.2025 Moottoriurheilu Härkien taistelussa – Lamborghini Super Trofeo World Final 20.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Muistatko Marcus Grönholmin MM–Peugeotin? 206 WRC on häijyn hintainen ralliohjus 2.5.2025 Moottoriurheilu Rovanperä palasi tasolleen Kanarian MM-rallissa – Epävarmuuden pilvi leijuu yhä sarjan tulevaisuuden yllä 8.4.2025 Henkilö Koiran matkustusturvallisuus unohtuu helposti – Tiia Tiaisen kolarikokemus tuo esiin tärkeitä oppeja 24.2.2025 Henkilö Henkilö: Sini Kasula – autoja, asiakkaita ja kohtaamisia 16.2.2025 Henkilö Henkilö: Minna Sihvo – ensiavun auttaja 5.2.2025 Moottoriurheilu Secto Rally Finlandin reitti julki – sunnuntaina nähdään jotain ennenkuulumatonta 16.1.2025 Henkilö Nico Rosberg: ”Autourheilun tulevaisuus on sähkössä” 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 24.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: "Mummo Ankan" Detroit Electric 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää