30.3.2025

“Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista

Kuva Vesa Eskola, Aake Kinnunen, Bugatti
auto eikä puhelin Volkswagen VW Ajatuksia autoista

Volkswagenin muotoilujohtaja Mindtin kommentit osoittavat, että joskus kannattaa napista.

Volkswagen esitteli joitain viikkoja sitten alle 20 000 euron hintaluokkaan tähtäävän ID.Every1-konseptiauton, jonka paljastuksen yhteydessä merkin muotoilujohtaja Andreas Mindt kommentoi Autocarille myös tulevien Volkswagenien ergonomiaa. ID.2all-konseptin tuotantoversiosta alkaen Volkkareissa nähdään vähintään viisi tasoa fyysisiä painikkeita: lämpö auton molemmille puolille, puhaltimen nopeus, äänenvoimakkuus sekä hätävilkut saavat kaikki omat painikkeensa. Mindt kommentoi samalla, että myös ohjauspyörän painikkeet ovat jatkossa oikeita nappeja, jotka antavat kunnon palautteen painalluksen perillemenosta.

– Ei enää arvailua. Siitä saa palautetteen, se on aito ja ihmiset rakastavat niitä. Oikeasti, se on auto. Se ei ole puhelin, se on auto, Mindt kommentoi Autocarille.

Volkswagen-ryhmän mallit ovat saaneet paljon kritiikkiä viime vuosina hipaisupinnoistaan ja toimintojen siirtymisestä kosketusnäytön taakse. Škodan toimitusjohtaja Klaus Zellmer kommentoi samaa teemaa Auto Expressille, että merkki on tieten tahtoen vastustanut joidenkin toimintojen digitalisaatiota ja kiertänyt asiaa esimerkiksi uusilla älyrullilla, joilla voi säätää useampaa toimintoa nopeasti. Zellmer näkee myös selkeän eron toiminnoissa, joiden täytyy tapahtua heti, joiden kohdalla fyysinen painike tai säädin on järkevämpi tapa kuin kosketusnäytön uumeniin sukeltaminen tai tekoälypohjaisen ääniavustimen käyttö.

Škoda Kodiaq

Molemmissa näissä visioissa ymmärretään, että auto ei ole älypuhelin, vaikka autotehtaat ovat viimeiset vuodet väittäneet valmistavansa “digitaalisen elämämme saumatonta jatkoa” yhä kasvavissa kosketusnäytöissä. Ihanko totta? Suurin osa älypuhelintoimintoja kaipaavista käyttää älypuhelinpeilausta, sillä älypuhelin on lopulta paras älypuhelimen hommissa.

Voisiko siis olla, että auton tehtävä on olla paras auton hommissa? Ja voisiko kenties olla, että autoilussa pään sisäinen mielentilamme on täysin eri kuin älypuhelinta näpytellessä? 

Parivertailu vanha Mersu

Auto 2025 -näyttelyssä huutokaupattu Moottorin käytetty käyttötestiauto keräsi viikonlopun aikana kosolti kiinnostuneita. Hienosti säilynyt autoyksilö erottui oman aikakautensa edustajana kiiltävien uutuuksien keskellä ja keräsi varauksetonta kehua. Auto oli viittaus aikaan, jolloin kojelaudan, hallintalaitteiden ja mittariston keskipisteenä oli kuljettaja, jonka tehtävänä oli vain ajaminen. Ei yhtään tietosuojakuittausta, ei sumuvalojen kytkemistä kolmen valikkotason takaa, ei ilmoituksia ohjelmistopäivityksistä. Vaikka vakionopeussäätimen ja automaattisen hätäjarrutusjärjestelmän puuttuminen varmasti hirvittävät joitain, on tuollaisella autolla ajaminen henkisesti kevyttä, suorastaan rentouttavaakin.

Yksi hienoimmista esimerkeistä tästä samasta ajattelusta nykyautoissa on Bugatti Chironin ohjaamo. Monituisiin miljooniin kohoava äärimmäisyyksien hyperauto ei ole vaivautunut kojelaudan näytön kanssa ensinkään, sillä miksi pitäisi? Ohjelmistot ja palvelut ovat aina vanhentuneita, valikkoseikkailu on turhaa vaivaa, eikä kukaan maksa kolmea miljoonaa voidakseen kosketella aasialaiselta liukuhihnalta tulevaa hipaisupintaa. Arvokkaasti naksahtavissa kytkimissä voi tuntea suoraan sormenpäissä, mihin eurot ovat menneet.

ajatuksia autoista bugatti chiron kosketusnäyttö nappi painike ergonomia puhelin auto

Eivät isot kosketusnäytöt ole silti menossa mihinkään, sillä autoissa on nykyisin satoja ja satoja asetuksia ja toimintoja, joista kaikille ei voi luoda omaa painikettakaan. BMW on kamppaillut tämän ongelman kanssa pian 25 vuotta iDriven muodossa. Asetuksista voisi tosin rohkeampi karsiakin, mutta kilpailijoiden pelko ajaa autotehtaat kopioimaan toistensa epävarmuutta. Onko joku joskus jättänyt auton hankkimatta, koska siinä on vain yksi asetus saattovalojen kestolle? 

Mutta on aika lakata teeskentelemästä, että auton on oltava jatkuvasti digitaalisen elämän jatkeena. Aika moni meistä haluaa paeta digitaalista elämää tekemällä jotain fyysisessä maailmassa, siis todellisuudessa. Ja sitähän auto ennen kaikkea on: fyysinen esine fyysiseen liikkumiseen. 

Eikä ajaminen sijoitu samaan mielentilaan ATK-ajokortin kanssa, ei lähellekään.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentit (1)

  • MIKA LEHTIMÄKI

    Täysin samaa mieltä kolumnin kirjoittajan kanssa.

    Itse uusia ja uudempia autoja koeajaneena en aio vaihtaakaan 10 vuotta vanhaa autoani tuoreempaan juuri em syistä.
    Autot ovat täynnä hilavitkuttimia, käyttöliittymiä joissa turhia piipityksiä, varoituksia, poiskytkemisiä.

    Ajaminen ilman äänimerkkejä ja pimputuksia on mahdotonta näillä uusilla autoilla, ajan pitkiä matkoja ja tarvitsen hiljaisuutta ja nautintoa itse ajamiseen, en näitä ”ajoavusteisia” lisäkkeitä.

    Olisipa mukava saada jonkun instanssin tekemä laaja kysely mitä autoilijat autoihinsa haluavat ja mitä EIVÄT halua. Veikkaanpa että tällainen kysely olisi suotavaa tehdä, ja myös toimittaa se autonvalmistajien tietoisuuteen.

    Pelkäävätkö autonvalmistajat sitä etteivät autoilijat osta uusia autoja, ellei niissä ole joka vuosi jotain uutta pimputtavaa ekstratoimintoa? Veikkaan että autoilijoiden toive on tasan päinvastainen.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat