5.3.2025

Se kerta kun: Volkswagen teki dieselautojen nopeusennätyksen LT-pakettiauton moottorilla

Kuva Volkswagen

ARVW:n tarkoitus oli tutkia ja testata aerodynamiikan merkitystä suurilla nopeuksilla eli varsinainen nopeusennätys oli kiva lisä.

Alkuperäinen Volkswagenin iso LT-pakettiauto näki päivänvalon vuonna 1975. Tämä LT eli Lasten-Transporter oli tarkoitettu varsinaisen Transporterin yläpuolelle, joka oli tuossa vaiheessa hurmannut jo toista sukupolvea ja miltei 30 vuotta.

Nimensä ja ulkoisen olemuksensa mukaisesti LT-Volkkari oli tarkoitettu hieman suurempien ja painavampien lastien kuljettamiseen, silkaksi hyötyajoneuvoksi. Sen puoleen ei olisi välttämättä otaksunut, että LT-Volkkariin vuodelle 1978 suunniteltu uusi dieselmoottori tulisi tekemään historiaa sekä premiumtason henkilöautossa että nopeusennätysautossa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Aerodynamic Research Volks Wagen

Noista englantia ja saksaa sekoittavista sanoista on ARVW:n nimi koostettu. Auto syntyi - kuten moni muukin taloudellisuutta tutkinut projekti - vuonna 1973 puhjenneen öljykriisin seurauksena. Volkswagen päätti tuolloin panostaa autojensa polttoainetalouteen aerodynamiikan keinoin, ja siitä äärimmäisenä osoituksena luotiin vuonna 1980 esitelty ARVW-konseptiauto.

ARVW oli aerodynaamisin auto, jonka Volkswagen oli tuohon mennessä valmistanut, ja vielä mitä, se on sitä edelleen 45 vuoden jälkeenkin.

Hanki rajaton lukuoikeus

Haluatko jatkaa lukemista?

Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin.

Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta

Moottori

Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa.

Tiepalvelu

Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat