5.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen teki dieselautojen nopeusennätyksen LT-pakettiauton moottorilla Teksti Benjamin Helander Kuva Volkswagen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä ARVW:n tarkoitus oli tutkia ja testata aerodynamiikan merkitystä suurilla nopeuksilla eli varsinainen nopeusennätys oli kiva lisä. Alkuperäinen Volkswagenin iso LT-pakettiauto näki päivänvalon vuonna 1975. Tämä LT eli Lasten-Transporter oli tarkoitettu varsinaisen Transporterin yläpuolelle, joka oli tuossa vaiheessa hurmannut jo toista sukupolvea ja miltei 30 vuotta.Nimensä ja ulkoisen olemuksensa mukaisesti LT-Volkkari oli tarkoitettu hieman suurempien ja painavampien lastien kuljettamiseen, silkaksi hyötyajoneuvoksi. Sen puoleen ei olisi välttämättä otaksunut, että LT-Volkkariin vuodelle 1978 suunniteltu uusi dieselmoottori tulisi tekemään historiaa sekä premiumtason henkilöautossa että nopeusennätysautossa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAerodynamic Research Volks WagenNoista englantia ja saksaa sekoittavista sanoista on ARVW:n nimi koostettu. Auto syntyi - kuten moni muukin taloudellisuutta tutkinut projekti - vuonna 1973 puhjenneen öljykriisin seurauksena. Volkswagen päätti tuolloin panostaa autojensa polttoainetalouteen aerodynamiikan keinoin, ja siitä äärimmäisenä osoituksena luotiin vuonna 1980 esitelty ARVW-konseptiauto. ARVW oli aerodynaamisin auto, jonka Volkswagen oli tuohon mennessä valmistanut, ja vielä mitä, se on sitä edelleen 45 vuoden jälkeenkin. Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 8.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Vauxhall Monaro 5.7 V8 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 8.3.2025 Koeajo Koeajo: Renault Rafale Atelier Alpine – lentokoneiden sukua 8.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko sallittua kuljettaa matkustajia moottoritiellä linja-autolla, jossa ei ole turvavöitä? 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 2.3.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: koin elämäni kamalimman taksimatkan Vantaalla Nissan Leafin kyydissä 4.3.2025 Uutinen Lusmuilu käy autoilijalle kalliiksi – ennätysmäärä liikennekäytöstä poistettuja ajoneuvoja jäi kiinni rysän päältä 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle