25.9.2023

Se valmistui sittenkin! – Toyotan uusi Rally2-auto näkee päivän valon kolmen kuukauden kuluttua

Pitkään odotettu Toyota Yaris Rally2 on pian täällä. Potentiaalisia asiakkaita on jonoksi asti.

Toyotalla on aihetta hymyyn. Tiimi pitää ykköstilaa rallin MM-sarjassa niin kuljettajien kuin autonvalmistajien pistetaulukossa. Mikäli loppukausi ei mene aivan vihkoon, kruunataan Toyota tuplamestariksi.

Samaan aikaan vasaroiden kilke ja rälläköiden rätinä Jyskän päämajassa kiihtyy. Syntymässä on jotain aivan uutta, kun Rally2-luokituksen saava Toyota GR Yaris Rally2 saatellaan erikoiskokeille ympäri maailman.

- Näyttää hyvältä. Saamme ensimmäiset autot Monteen, jos ei mitään yllättävää tule, Jari-Matti Latvala iloitsee.

Latvala voitti syyskuun alkupuolella Japanissa ajetun Rally Hokkaidon yli kahdella minuutilla. Toistaiseksi auto on vielä ilman luokitustodistusta, mutta ei enää kauaa.

Tuotantotahti kiihtyy ajan myötä, mutta ensin on varmistettava, että autoja on kauden 2024 alussa valituille tiimeille toimitettuna.

- Ajoimme autolla viimeksi Japanissa ja olimme todella tyytyväisiä tasoon. Luokitus on suunniteltu marraskuuksi. Joulukuussa saamme pari autoa valmiiksi ja toiset kaksi tammikuussa. Monteen mennessä saamme valmiiksi 3 - 5 autoa.

Jari-Matti Latvala voitti Toyota GR Yaris Rally2 -protoversiolla Rally Hokkaidon syyskuussa. Kakkoseksi ajoi samanlaisella autolla ajanut Toyota-tähti Takamoto Katsutan isä Norihiko.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Teknistä apua

Toteutustavaltaan Toyotan politiikka noudattelee muita mukana olevia merkkejä. Autotehtaan oma rallitiimi ei osallistu operatiiviseen puoleen, eikä sanele ehtoja. Kilpailutoiminta on ulkoistettu luotetulle yksityistiimille, jonka kanssa Toyota uskoo saavansa parasta mahdollista tulosta aikaan.

- Me vain myymme autot, ja kuljettajat ovat tiimin oma valinta. Toivomme tietysti mahdollisimman nopeita kuljettajia. Annamme tiimille apua insinöörien muodossa, ehkä myös mekaanikkoja.

Hyundaista poiketen Toyotalla ei ole halua tai resursseja lähteä kouluttamaan japanilaisnuorten lisäksi muita kuljettajia kohti ralliammattilaisuutta.

- Puntaroimme eri vaihtoehtoja, mutta emme lähde nostamaan kuljettajia. He valikoituvat sen mukaan, mitkä tiimit ajattavat autoja.

Akio Toyoda on rallimies henkeen ja vereen. Japanilaispomoa jännittää jo luotsaamansa merkin taival Rally2-luokassa.

Usean kuljettajan voimin

Ensimmäinen versio autosta nähtiin viime syksynä, kun Toyota teki salaisia testejä Hallin lentokentän huoltoteillä. Viimeisin testi autolla ajettiin Suomessa Kreikan MM-rallin aikaan, eikä tämän vuoden puolelle ole enää suunnitteilla testejä kotimaassa.

Sen sijaan tiimi ahkeroi lisää testikilometrejä Tshekeissä.

- Testiä on ajettu kymmeniä päiviä ja noin 10 000 kilometriä. Skoda ajoi 20 000 kilometriä uudella autollaan, mutta me emme lopeta testaamista tähän, vaan kehitämme autoa jatkuvasti, huomauttaa Latvala.

Kalle Rovanperä vieraili auton ratissa viimeksi keväällä Ranskassa. Kaikkia testikuljettajia tiimi ei ole julkistanut, mutta Rovanperän lisäksi niihin lukeutuvat tiimin vakituiset kilpakuljettajat Elfyn Evans ja Takamoto Katsuta.

- Eniten autolla kisakuljettajistamme on ajanut "Taka". Hän on ajanut autolla enemmän kuin Kalle tai Elfyn. Kallella on kiireitä myös driftingin parissa, joten emme ole halunneet kuormittaa häntä liiaksi.

Skoda on dominoinut Rally2-luokkaa kymmenen vuotta. Uusien merkkien suorituskykyä verrataan ensimmäisenä Skodaan.

Tiukan testirypistyksen hedelmät on pian korjattavissa. Auton tekniset ominaisuudet alkavat olla kilpailukykyisellä tasolla.

- Mitä itse ajoin autolla, niin se tuntuu todella hyvältä. Moottori vääntää valtavan hyvin ja auto on hyvin käyttäytyvä. Varmasti tulee ralleja, joihin Skoda sopii paremmin, ja vastaavasti kilpailuja, joihin meidän automme sopii parhaiten. Autojen pitäisi olla samalla tasolla keskenään.

Teksti: Miika Wuorela Kuvat: Miika Wuorela ja Rikhard Wacker

Luetuimmat