30.10.2022

SEMA Show 2022 alkaa: Nissanilla monenkirjavia tuotavia Vegasiin

SEMA Show on Las Vegasin autonäyttely, mikä totutusti tarkoittaa, että mitään harmaavarpusia siellä ei nähdä. Sellaisia eivät ole myöskään Nissan Ariya Surfwagon, -Sunny LEAF, -Formula Drift Z, -Frontier Street Truck tai -NISMO Off-Road Frontier V8.

Showtime koittaa 1. marraskuuta, ja Nissan ehti ensimmäisenä suurista autonvalmistajista paljastamaan, mitä aikoo tänä vuonna Vegasin Convention Centeriin tuoda. Nissanin osalta kattauksessa on hyvin tasaisesti sähkö- ja polttomoottoriautoja, ja jopa V8 on mukana juonessa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ariya Surfwagon concept

Onko ennen nähty puukylkistä sähköautoa? Sellainen on Ariya Surfwagon concept, joka on vahvasti inspiroitunut Kalifornia-tyylin "surf wagoneista" ajalta, jolloin autot olivat rautaa - ja puuta. Menneiden vuosikymmenten valtavilla farmareilla rannalle kuljettiin todellakin tyylillä, mutta niin voi ainakin tässä tapauksessa tehdä myös Nissanin täysin uudella sähköcrossoverilla.

Ariyan muutoksista on Nissanin tilauksesta vastannut Etelä-Carolinassa majaansa pitävä Tommy Pike Customs. Puukylkien lisäksi huomion varastavat sileät, sinisiksi maalatut 20-tuumaiset vanteet, joiden keskiöt ovat kiillotettua ruostumatonta terästä. Erottamaton osa tyyliä ovat myös valkokylkirenkaat. Teemaan sopivasti myös auton maavaraa on laskettu. Kattotelineillä kulkevat kaksi 7 jalan surffilautaa.

Ariyaan perustuvalla konseptillaan Nissan haluaa ennen kaikkea näyttää, kuinka myös sähköautot ovat kustomoitavissa villeilläkin tavoilla.

Sunny LEAF project

Jatketaan vielä sähköautolla, mutta hyvinkin erilaisella sellaisella. Sunny LEAF project yhdistää nykypäivän Nissan Leafin sähkövoimalinjan vuoden 1987 Sunnyn pickup -versioon. Vähän kuin katukilpurihengessä tämä avolava on saanut Skylinen "Hakosuka" -levitykset, 240SX S13:n etujousituksen ja jarrut, alkuperäisen 56A -manuaalivaihteiston sekä Brock Racing Enterprises -kilpavärityksen numerolla 46.

Käsivalintaisen vaihteiston lisäksi Tommy Pike on muuttanut muutamia muitakin yksityiskohtia Leafin voimalinjasta, mutta perusasiat, kuten 150 hevosvoiman sähkömoottori ja 40 kilowattitunnin akusto, ovat ennallaan. Modernisointi on pitänyt sisällään myös esimerkiksi led-valot sekä kojelaudan käyttöliittymän. Alla pyörivät 17-tuumaisten Rotiform-vanteiden ympärillä reippaaseen ajoon suunnitellut Toyo Extensa -renkaat. Tämä ei muuten ole ensimmäinen kerta, kun 80-luvun Nissan saa restomodin kautta Leafin voimalinjan sisäänsä.

Z kolmella tapaa

Nissanin kevyemmän urheiluauton uusin painos esiteltiin noin vuosi sitten, ja nyt siitä otetaan paljon irti. Lähimpänä valtaosaa autointoilijoista on NISMO Accessorized Z. Se on Nissanin tiimin NISMO:n osista rakentama Z, jonka tarkoitus on osoittaa NISMO:n lisävarustetarjonnan laajuus. Accessorized Z:ssa nähtävät viritys- ja muut osat tulevat myyntiin Nissanin jälleenmyyjille ensi vuoden alussa niillä markkinoilla, joilla Z on saatavilla. Laajaan kattaukseen kuuluu niin alusta-, moottori-, aerodynamiikka- kuin tyyliosiakin.

Toinen näkemys tuoreesta Z:sta on aikamoinen tehopakkaus, nimeltään Formula Drift Z. Z:n oman 3-litraisen V6:n sijaan Formula Drift Z:ssa on GT-R:n 3,7-litrainen V6, mutta lievästi sanottuna viritettynä 1 300 hevosvoiman tehoiseksi. Kyseessä on ehta kilpa-auto, joka on Forsberg Racingin kuluvan kauden auto driftauksen eräänlaisessa kuninkuussarjassa, Formula Driftissä. Tiimi kuljettajineen on Nissanin osastolla SEMA:ssa esittelemässä autoa sekä jakamassa nimikirjoituksia.

Formula Drift Z:n pakoputket pistävät konepellin läpi.

Edellisten lisäksi SEMA:ssa on määrä tapahtua myös kauden 2023 säännöille luodun Z GT4 -rata-auton ensiesittely.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Frontier Street Truck project

Vähän isompien avolavojen maailma tarjoaa tällä kertaa kaksi erilaista versiota Nissanin mid-size pickupista, Frontierista. Navaralle sukua oleva, mutta joka suuntaan hieman suurempi pohjoisamerikkalainen Frontier taipuu ohessa näkyvällä tavalla 90-luvun "mini truckin'" -hengessä matalaksi katuavolavaksi. Näyttävä konsepti perustuu Frontierin King Cab S -korityyppiin, jossa on kaksipaikkainen ohjaamo ja pisin lava.

Huomattavasti madalletun maavaran lisäksi Street Truckissa on wide body -korisarja Performance Lab Detroitin toteuttamana. Lisäksi ulkokuoressa on nähtävillä muun muassa MagnaFlow Street Series -pakoputkisto, Aerowerkzin tummennetut valoumpiot sekä mustat, 20-tuumaiset Rhino Kaizen -vanteet. Projektin suunnittelija on automaailman vaikuttaja ja Nissan-harrastaja Christina Roki.

NISMO Off Road Frontier

Vasta hiljattain uudistunut Frontier sai SEMA:an myös toisen, hyvin eri tyylisen painoksen. Nissanilla on Pohjois-Amerikan mallistossaan kaksi pickupia, Frontierin yläpuolella full-size -luokan Titan, jonka tuotantoa ollaan viimeisimpien tietojen mukaan lopettamassa. Off Road Frontier lainaa Titanista ja Armadasta/Patrolista tutun 5,6-litraisen bensiini-V8:n. Vapaastihengittävä yksikkö tarjoilee 400 hevosvoiman tehot ja 560 newtonmetrin väännön.

NISMO Off Road Frontierin on tarkoitus olla Baja-henkinen aavikkomönkijä, joka ei myöskään pikku kivikoita pelkää. Suurimmat muokkaukset ovat luonnollisesti tulleet alustapuolelle, joka on sekä korotettu, levennetty että vahvistettu. Alustamuokkaukset on toteutettu NISMO:n ja Bilsteinin yhteistyönä. Niin ikään kori eroaa tavallisesta Frontierista muun muassa hiilikuidusta valmistettujen konepellin ja lavanreunusten muodossa. Maastorenkaat ovat mallia 295/70 R18. Lisäksi pakettiin kuuluu taakkatelineitä, lisävaloja, vararenkaita sekä vinssi.

Lähde ja kuvat: Nissan USA Teksti: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat