15.11.2019 Matkailu Kolmas kiinalainen lentoyhtiö tänä vuonna: Sichuan Airlines aloitti liikennöinnin Helsinkiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nopeasti kasvavat liikennemäärät Aasiaan ovat tuoneet nyt Sichuan Airlinesin Helsinki–Vantaalle. Tulokas on vuoden kolmas kiinalaisyhtiö Juneyao Airlinesin ja Tibet Airlinesin jälkeen. Kaukoidän matkailun lisääntyminen – suuntaan ja toiseen – on näkynyt Suomen lentoasemilla jo pitkään. Ilmiö on kasvattanut Finnairin reittiverkoston etenkin Kiinassa erittäin kattavaksi, mutta nyt myös kiinalaisten omat lentoyhtiöt ovat löytäneet Suomen. Moottori on jo esitellyt kaksi aiempaa tulokasta, nyt on kolmannen vuoro.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyChengdusta Kööpenhaminaan ja takaisinSyyskuun 16. päivän aamuna Helsinki-Vantaalle laskeutui punavalkoinen Airbus A330. Siitä käynnistyi kaksi kertaa viikossa lennettävä mielenkiintoinen kolmioreitti, Chengdu – Helsinki – Kööpenhamina – Helsinki – Chengdu.Chengdu on melkein 15 miljoonan asukkaan sisämaakaupunki Kiinan lounaisosassa, Sichuanin maakunnassa, Tiibetin liepeillä. Chengdun kaupunkia kehutaan erityisesti sen rennoista ja vieraanvaraisista asukkaista. Chengdu on tullut tunnetuksi valtavasta pandapuistostaan, joten jos Ähtärissä käyminen nostaa pandakuumeen, voi Chengdu olla oikea jatkopaikka. Chengdu on myös teeharrastajan unelmakohde, ja sieltä löytyy kerrospinta-alaltaan maailman suurin rakennus, 1,7 miljoonan neliömetrin valtava ostoskeskus-, hotelli-, vesipuisto-, liike- ja virkistyskeskittymä Chengdu Global Center. Näiden lisäksi Chengdu tarjoaa toki monia yksittäisiä kohteita Kiinan historiasta kiinnostuneille.Tämän miljoonakaupungin Sichuan Airlines yhdistää nyt Helsinkiin ja Kööpenhaminaan maanantaisin ja perjantaisin. Samalla se yhdistää myös Helsingin ja Kööpenhaminan, Finnairin, Norwegianin ja Scandinavian Airlinesin tavoin. Ratkaisu on edullinen, koska yhtiö saa yhden mannertenvälisen lennon valmistelulla kaksi eri kohdetta, ikään kuin ne kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Haastetta koituu puolestaan siitä, että kahta EU- ja Schengen-kohdetta palvellessa rajamuodollisuudet ovat hyvin erilaiset kuin taas Kiinaan suuntautuvilla lennoilla. Tämän vuoksi Helsinki-Vantaalla ja Kööpenhaminassa joudutaan tekemään tietynlaisia lisäjärjestelyjä.Suomen suurin kiinalainen lentoyhtiöAlun perin vuonna 1988 toimintansa aloittanut, kotimaakuntansa mukaan nimetty, Sichuan Airlines toimii yhteistyössä Kiinan - ja samalla koko maailman – suurimpien lentoyhtiöiden, kuten yli 600:n koneen China Southern Airlinesin kanssa. Sichuanilla on hiukan tätä vaatimattomampi 160:n koneen laivasto, se on samaa luokkaa esimerkiksi Scandinavian Airlinesin kanssa. Laivasto koostuu pääasiassa Airbus-koneista. Kiinan sisäisessä liikenteessä käytetään nyt myös uuden sukupolven A320neo-sarjan koneita. Laivaston keski-ikä on vajaat kuusi vuotta, kun se vertailun vuoksi Finnairilla on tällä hetkellä reilut kymmenen vuotta.Laivaston huipulta löytyy kasvava määrä Airbus A350:siä, joista kaksi on maalattu teemaan sopiviin panda-erikoismaalauksiin. Helsingin suuntaan lennetään kuitenkin vähän pienemmän ja vanhemman sarjan A330-koneilla. Kapasiteettitarpeesta riippuen Sichuan lähettää tänne joko 274-paikkaisen A330-200:n tai A330-300:n yksilöstä riippuen reilusti yli 300:lla matkustajaistuimella.Yhtiön värityksessä korostuu kirkkaanpunainen, joka on kiinalaisille positiivisin, menestyksen symboli. Logossa esiintyvä lintu on ulappaliitäjä. Logoon liittyy paljon symboliikkaa, esimerkiksi neljä aaltoa kuvaavat yhtiön arvoja, ”totuutta, hyvyyttä, kauneutta ja rakkautta”.Sichuan Airlines lentää yli 130:een kohteeseen. Suurin osa niistä on kotimaan kaupunkeja ja lähialueen maita. Pohjois-Amerikan puolella yhtiö lentää Los Angelesiin ja Vancouveriin, Oseaniassa Melbourneen ja Aucklandiin. Euroopan kohteita ovat Helsingin ja Kööpenhaminan lisäksi Praha, Zürich, Rooma ja Istanbul sekä Pietari ja Moskova. Lähi-idästäkin löytyy kolme päämäärää, nimittäin Dubai, Kairo ja Tel Aviv.Chengdusta lennetään Helsinkiin noin yhdeksän tuntia. Lento 3U8271 laskeutuu Helsinkiin kuuden aikaan aamulla, ja jatkaa samalla tunnuksella Kööpenhaminaan kello 8.35. Sieltä 3U8272 saapuu Helsinkiin puoli kahden aikaan iltapäivällä ja takaisin kohti Kiinaa 15.45.Tarkemmat lentoaikataulut, hinnat ja varaukset löytyvät tietysti yhtiön nettisivuilta. Erikoista kuitenkin on, että hakusanalla ”Sichuan Airlines” ei tahdo löytää kuin kiinankielisen verkkosivun http://www.sichuanair.com/. Suomalaisen varaajan kannattaa sen sijaan ehdottomasti suunnata suoraan sivulle https://global.sichuanair.com.Mainittakoon vielä, että vuonna 2018 eräästä yhtiön Airbus A319-koneesta hajosi perämiehen puolen tuulilasi täydessä lentokorkeudessa kokonaan. Perämies roikkui imun voimasta jo puoliksi koneen ulkopuolella, kun muut miehistön jäsenet saivat kiskottua hänet sisään koneeseen pakkolaskua varten. Kaikeksi onneksi perämies, kuten muutkin koneessa olleet selviytyivät hurjasta tilanteesta.Sichuan Airlines hallitsee melko epävirallista titteliä, ’Suomen suurin kiinalainen lentoyhtiö’. Katsotaan kuinka kauan se saa ennätyksensä pitää.Teksti: Benjamin Helander Kuvat: Finavia ja Benjamin Helander Lähteet: Sichuan Airlines, Planespotters.net, Kerran Elämässä -blogi Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Laivat Matkaelämys: Finnstarilla 30 tuntia Itämerellä – loppumatka junilla 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 4.5.2025 Matkailu Jugoslavian museo Belgradissa on pitkälti myös Titon museo 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa