24.11.2023

Siis kyllä, Toyota otti Stellantiksen 17 vuotta vanhan ison pakun omakseen – tervetuloa Proace Max

Kuva Toyota

Toyotan ja Stellantiksen yhteisestä isosta pakettiautosta tuli täyttä totta. Pian Toyotalla on Euroopassa ensimmäistä kertaa suurimman pakettiautoluokan edustaja, joka tulee tarjolle myös sähköisenä, ja myöhemmin vieläpä vetykäyttöisenä. Samalla koko muu Proace-mallisto kokee faceliftin.

Proace Max oli uutuutena täysin odotettu, mutta kyllähän se tuntuu väkisinkin oudolta katsella periaatteessa Fiat Ducatoa Toyotan logoilla. Stellantishan laittoi muutama viikko sitten jättimäisessä uudistuksessa käytännössä koko pakettiautovalikoimansa kerralla uusiksi. Vaikka Toyota onkin eri konsernia, tekee se nykyään kaikki pakettiautonsa Euroopassa Stellantis-yhteistyönä. Ei siis ollut kuin ajan kysymys milloin myös Toyotan pään pakuille tehtäisiin jotain, ja lunastettaisiin reilun vuoden vanha lupaus isosta Toyota-pakettiautosta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Proace Max

Toyota antaa vielä odottaa Proace Maxin täyttä julkistusta, mutta hyvät ennakkotiedot meillä on kasassa jo ihan siitäkin syystä, että kyseessä on lainamalli.

Proace Max tulee julkisuuteen vahvasti sähkömalli edellä. Proace Max Electric tulee saamaan Stellantis-nelikon uuden 110 kilowattitunnin akuston, jonka voimalla matkaa pitäisi olla taitettavissa jopa 420 WLTP-kilometrin verran. Sähkömoottori tarjoaa  200 kilowatin ja 410 newtonmetrin edestä potkua.

Fiat, Citroën ja Peugeot julkistivat tämän yhteistyöpakettiautonsa alun perin vuonna 2006. Opel hyppäsi kelkkaan mukaan Movanollaan 15 vuoden tuotannon jälkeen ja nyt Toyota peräti 17 vuoden jälkeen.

Polttomoottoriversioista Toyota ei puhu ainakaan tässä vaiheessa mitään, mutta odottaa saattaisi sisarmallien kanssa jaettavia 120-, 140- ja 180-hevosvoimaisia dieselmoottoreita kuusivaihteiseen manuaaliin tai kahdeksanvaihteiseen automaattiin yhdistettynä.

Vetykäyttöinen versio Proace Maxista sekä sisarista on odotettavissa julkistettavaksi jo ensi vuonna. Viisikko tulee olemaan ensimmäinen tässä kokoluokassa vetyvoimalinjalla.

Proace Maxista on tulossa muuntautumiskykyinen iso pakettiauto. Sen takaavat ensinnäkin kaksi akselivälivariaatiota, kolme korkeutta ja kolme koripituutta. Rahtitilalla on tilavuutta jopa 17 kuutiota, ja lastaamisen tekevät helpoksi 270 astetta aukeavat takaovet. Saataville tulevat eri malliversiot käsittävät umpipakettiauton, henkilöpakettiauton, alustan, alustan miehistöohjaamolla, kippimallin, sivukippimallin sekä matkailuauton alustan.

Faceliftia pukkaa

Proace ja Proace City sekä niiden Verso -henkilöautoversiot ovat olleet jo aiemmin tarjolla Euroopassa, ja nyt ne saavat Stellantis-sisartensa tavoin kohtalaisia päivityksiä.

Kaikki asianosaiset autot ovat saaneet uudistetun, aerodynamiikan aiempaa paremmin huomioon ottavan keulan sekä päivitetyn sisätilan uusine ohjauspyörineen. Proacen täyssähköversio saa lisäksi 20 kilometrin lisäyksen toimintamatkaansa eli ihanneolosuhteissa akun pitäisi riittää nyt 350 kilometrin matkalle.

Uuden Proace-malliston rantautumisessa Toyota-liikkeisiimme menee vielä jokin tovi.

Lähde ja kuvat: Toyota Teksti: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat