24.11.2023 Ajoneuvot Siis kyllä, Toyota otti Stellantiksen 17 vuotta vanhan ison pakun omakseen – tervetuloa Proace Max Teksti Benjamin Helander Kuva Toyota Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyotan ja Stellantiksen yhteisestä isosta pakettiautosta tuli täyttä totta. Pian Toyotalla on Euroopassa ensimmäistä kertaa suurimman pakettiautoluokan edustaja, joka tulee tarjolle myös sähköisenä, ja myöhemmin vieläpä vetykäyttöisenä. Samalla koko muu Proace-mallisto kokee faceliftin. Proace Max oli uutuutena täysin odotettu, mutta kyllähän se tuntuu väkisinkin oudolta katsella periaatteessa Fiat Ducatoa Toyotan logoilla. Stellantishan laittoi muutama viikko sitten jättimäisessä uudistuksessa käytännössä koko pakettiautovalikoimansa kerralla uusiksi. Vaikka Toyota onkin eri konsernia, tekee se nykyään kaikki pakettiautonsa Euroopassa Stellantis-yhteistyönä. Ei siis ollut kuin ajan kysymys milloin myös Toyotan pään pakuille tehtäisiin jotain, ja lunastettaisiin reilun vuoden vanha lupaus isosta Toyota-pakettiautosta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyProace MaxToyota antaa vielä odottaa Proace Maxin täyttä julkistusta, mutta hyvät ennakkotiedot meillä on kasassa jo ihan siitäkin syystä, että kyseessä on lainamalli.Proace Max tulee julkisuuteen vahvasti sähkömalli edellä. Proace Max Electric tulee saamaan Stellantis-nelikon uuden 110 kilowattitunnin akuston, jonka voimalla matkaa pitäisi olla taitettavissa jopa 420 WLTP-kilometrin verran. Sähkömoottori tarjoaa 200 kilowatin ja 410 newtonmetrin edestä potkua.Fiat, Citroën ja Peugeot julkistivat tämän yhteistyöpakettiautonsa alun perin vuonna 2006. Opel hyppäsi kelkkaan mukaan Movanollaan 15 vuoden tuotannon jälkeen ja nyt Toyota peräti 17 vuoden jälkeen.Polttomoottoriversioista Toyota ei puhu ainakaan tässä vaiheessa mitään, mutta odottaa saattaisi sisarmallien kanssa jaettavia 120-, 140- ja 180-hevosvoimaisia dieselmoottoreita kuusivaihteiseen manuaaliin tai kahdeksanvaihteiseen automaattiin yhdistettynä.Vetykäyttöinen versio Proace Maxista sekä sisarista on odotettavissa julkistettavaksi jo ensi vuonna. Viisikko tulee olemaan ensimmäinen tässä kokoluokassa vetyvoimalinjalla.Proace Maxista on tulossa muuntautumiskykyinen iso pakettiauto. Sen takaavat ensinnäkin kaksi akselivälivariaatiota, kolme korkeutta ja kolme koripituutta. Rahtitilalla on tilavuutta jopa 17 kuutiota, ja lastaamisen tekevät helpoksi 270 astetta aukeavat takaovet. Saataville tulevat eri malliversiot käsittävät umpipakettiauton, henkilöpakettiauton, alustan, alustan miehistöohjaamolla, kippimallin, sivukippimallin sekä matkailuauton alustan.Faceliftia pukkaaProace ja Proace City sekä niiden Verso -henkilöautoversiot ovat olleet jo aiemmin tarjolla Euroopassa, ja nyt ne saavat Stellantis-sisartensa tavoin kohtalaisia päivityksiä.Kaikki asianosaiset autot ovat saaneet uudistetun, aerodynamiikan aiempaa paremmin huomioon ottavan keulan sekä päivitetyn sisätilan uusine ohjauspyörineen. Proacen täyssähköversio saa lisäksi 20 kilometrin lisäyksen toimintamatkaansa eli ihanneolosuhteissa akun pitäisi riittää nyt 350 kilometrin matkalle.Uuden Proace-malliston rantautumisessa Toyota-liikkeisiimme menee vielä jokin tovi.Lähde ja kuvat: Toyota Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen