25.8.2022

SKAL vaatii hallitusta perumaan suunnitellun dieselin veron korotuksen

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry vaatii, että Suomen hallitus peruu vuoden vaihteeseen suunnitellun parafiinisen dieselpolttoaineen veronkorotuksen.

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry vaatii Suomen hallitusta perumaan parafiinisen dieselin veronkorotuksen ja harkitsemaan polttoaineen valmisteveron laskemista EU-minimiin.

Hallitus on vuonna 2019 tekemällään päätöksellä korottamassa niin kutsutun parafiinisen dieselin polttoaineveroa vuoden 2023 alusta kahdella sentillä litralta.

– Tässä tilanteessa polttoainekustannusten lisääminen edes vähäisessä määrin on järjetöntä, sanoo SKALin puheenjohtaja Jani Ylälehto sanoo.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Korotus tarkoittaisi 13 miljoonan lisäkustannusta

Suurin osa dieselin kulutuksesta on parafiinista, joten hallituksen suunnittelema veronkorotus on nostamassa dieselin hintaa. SKAL muistuttaa, että päätös veronkorotuksesta tehtiin täysin erilaisissa olosuhteissa ilman näkymää nykyiseen energian ja polttoaineen hintakriisiin. SKALin laskelmien mukaan jokainen sentti lisää polttoaineen hintaan kasvattaa kuljetus- ja logistiikkayritysten kustannuksia 13 miljoonalla eurolla.

– Jos Suomi etenee suunnitelman mukaan, se kulkee aivan eri suuntaan kuin kilpailijamaat. Moni Euroopan maa on alentanut polttoaineveroja EU:n energiaverodirektiivin minimitasolle vastauksena energian hinnan kallistumiseen, Jani Ylälehto sanoo.

Polttonesteiden hintaan voidaan poliittisen päätöksenteon myötä vaikuttaa valmisteveron, arvonlisäveron ja jakeluvelvoitteen tasolla. SKAL korostaa, että kaikki nämä keinot on pidettävä keinovalikoimassa. Myös SKALin esittämän, jo päätetyn, ammattidieseljärjestelmän valmistelua on kiirehdittävä. Jos parafiinisen ja aromaattisen dieselin veroero halutaan poistaa, voidaan se tehdä myös kustannusneutraalisti alentamalla aromaattisen dieselin veroa.

Myös jakeluvelvoitteen nostopäätös peruttava

Polttoainekustannukset ovat kuljetusalalle iso menoerä ja kuorma- ja pakettiautoliikenteen kustannukset ovat nousseet yhtäjaksoisesti yli kymmenen prosentin vuosivauhtia Venäjän käynnistettyä hyökkäyssodan Ukrainaan. Kustannukset eivät ole nousseet pelkästään polttoaineen hinnan kohdalla, vaan myös muun kuljetuskaluston pääomakustannukset ovat nousseet merkittävästi.

SKAL vaatii myös, että vuodelle 2024 hallituksen suunnittelema jakeluvelvoitteen nostopäätös perutaan vallitsevan kustannuskriisin vuoksi. Tämä päätös tarkoittaisi pelkästään kymmenien senttien hinnankorotusta.

– Päätöksiä ei voi tehdä kuplassa ja viedä läpi kuplassa. Hallituksen tulee seurata vallitsevaa aikaa ja tehdä vaadittavia korjausliikkeitä, jotta kilpailukykymme säilyy, Jani Ylälehto muistuttaa.

SKAL korostaa, että uusiutuvien polttonesteiden käyttäminen on hyvä keino vähentää päästöjä, mutta uusiutuvan maailmanmarkkinahinnan ollessa korkealla saatavuusongelmasta johtuen, sen hintavaikutus on muodostunut liian korkeaksi ja näin haitalliseksi. Jakeluvelvoiteinstrumenttia käytettäessä tulisi ensin huolehtia kaikenlaisen, myös kotimaisen uusiutuvan polttoaineen riittävästä saatavuudesta.

Lähde: SKAL

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat