25.8.2022 Ajoneuvot SKAL vaatii hallitusta perumaan suunnitellun dieselin veron korotuksen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry vaatii, että Suomen hallitus peruu vuoden vaihteeseen suunnitellun parafiinisen dieselpolttoaineen veronkorotuksen. Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry vaatii Suomen hallitusta perumaan parafiinisen dieselin veronkorotuksen ja harkitsemaan polttoaineen valmisteveron laskemista EU-minimiin.Hallitus on vuonna 2019 tekemällään päätöksellä korottamassa niin kutsutun parafiinisen dieselin polttoaineveroa vuoden 2023 alusta kahdella sentillä litralta.– Tässä tilanteessa polttoainekustannusten lisääminen edes vähäisessä määrin on järjetöntä, sanoo SKALin puheenjohtaja Jani Ylälehto sanoo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKorotus tarkoittaisi 13 miljoonan lisäkustannustaSuurin osa dieselin kulutuksesta on parafiinista, joten hallituksen suunnittelema veronkorotus on nostamassa dieselin hintaa. SKAL muistuttaa, että päätös veronkorotuksesta tehtiin täysin erilaisissa olosuhteissa ilman näkymää nykyiseen energian ja polttoaineen hintakriisiin. SKALin laskelmien mukaan jokainen sentti lisää polttoaineen hintaan kasvattaa kuljetus- ja logistiikkayritysten kustannuksia 13 miljoonalla eurolla.– Jos Suomi etenee suunnitelman mukaan, se kulkee aivan eri suuntaan kuin kilpailijamaat. Moni Euroopan maa on alentanut polttoaineveroja EU:n energiaverodirektiivin minimitasolle vastauksena energian hinnan kallistumiseen, Jani Ylälehto sanoo.Polttonesteiden hintaan voidaan poliittisen päätöksenteon myötä vaikuttaa valmisteveron, arvonlisäveron ja jakeluvelvoitteen tasolla. SKAL korostaa, että kaikki nämä keinot on pidettävä keinovalikoimassa. Myös SKALin esittämän, jo päätetyn, ammattidieseljärjestelmän valmistelua on kiirehdittävä. Jos parafiinisen ja aromaattisen dieselin veroero halutaan poistaa, voidaan se tehdä myös kustannusneutraalisti alentamalla aromaattisen dieselin veroa.Myös jakeluvelvoitteen nostopäätös peruttavaPolttoainekustannukset ovat kuljetusalalle iso menoerä ja kuorma- ja pakettiautoliikenteen kustannukset ovat nousseet yhtäjaksoisesti yli kymmenen prosentin vuosivauhtia Venäjän käynnistettyä hyökkäyssodan Ukrainaan. Kustannukset eivät ole nousseet pelkästään polttoaineen hinnan kohdalla, vaan myös muun kuljetuskaluston pääomakustannukset ovat nousseet merkittävästi.SKAL vaatii myös, että vuodelle 2024 hallituksen suunnittelema jakeluvelvoitteen nostopäätös perutaan vallitsevan kustannuskriisin vuoksi. Tämä päätös tarkoittaisi pelkästään kymmenien senttien hinnankorotusta.– Päätöksiä ei voi tehdä kuplassa ja viedä läpi kuplassa. Hallituksen tulee seurata vallitsevaa aikaa ja tehdä vaadittavia korjausliikkeitä, jotta kilpailukykymme säilyy, Jani Ylälehto muistuttaa.SKAL korostaa, että uusiutuvien polttonesteiden käyttäminen on hyvä keino vähentää päästöjä, mutta uusiutuvan maailmanmarkkinahinnan ollessa korkealla saatavuusongelmasta johtuen, sen hintavaikutus on muodostunut liian korkeaksi ja näin haitalliseksi. Jakeluvelvoiteinstrumenttia käytettäessä tulisi ensin huolehtia kaikenlaisen, myös kotimaisen uusiutuvan polttoaineen riittävästä saatavuudesta.Lähde: SKAL Lue lisää Kaikki artikkelit 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Sähköautot BYD lisää lataushybridit Euroopan tehtaiden valikoimaan – taustalla kasvanut kysyntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 15.5.2025 Käytetyt autot Käytetyn auton ostaja, mistä tunnistaa kolariauto? 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous