18.2.2019 Ajoneuvot Škoda Octavia – suomalaisten suosikki 60 vuoden ikään Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Automalli Octavian taru alkoi vuodesta 1959 ja 40-hevosvoimasta. Tsekkiautomerkki Škodan syömähammas on ollut Octavia-malli, joka mallinimenä heräsi kolmen vuosikymmenen unesta uuteen kukoistukseen. Nykymallia eli kolmannen sukupolven Octavioita on myyty maailmanlaajuisesti yli 2,5 miljoonaa yksilöä.Suomessakin suosikiksi noussut automalli täyttää 60 vuotta. Ensimmäinen kaksiovinen Škoda Octavia lähti Mladá Boleslavin tehtaalta tammikuussa 1959.Auton mallinimi juontaa latinan kielen sanasta octavia, joka tarkoittaa kahdeksatta. Nimivalinnan taustalla on se, että uusi automalli oli Škodan kahdeksas automalli toisen maailmansodan jälkeen ja samalla myös kahdeksas Škoda-malli, jossa käytettiin Škodan vuonna 1933 esittelemää edistyksellistä pyörien erillisjousitusta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKeulilla 1,1-litrainen voimanlähdeOctavian konepellin alla oli nelisylinterinen 1,1-litrainen moottori, jonka teho oli 29,4 kW (40 hv), ja takapyörille voima välittyi nelivaihteisen vaihteiston kautta.Huippunopeudeksi kerrottiin 110 km/h ja polttoaineen keskikulutukseksi 7,7 litraa sadalla kilometrillä.Sulavalinjaisen kaunis kori ihastutti eikä ajo-ominaisuuksissakaan ollut ongelmia. Teknistä edistyksellisyyttä olivat etuakselin kierrejouset ja kallistuksenvakaaja, jotka kohensivat auton mukavuutta ja käsiteltävyyttä.Vuonna 1959 Škoda esitteli tehokkaamman mallin Octavia Super, jossa oli 1,2-litrainen moottori teholtaan 33 kW (45 hv).Lisää tehoa…Škoda Octavian historian alkutaipaleen merkkipaaluja oli Geneven autonäyttelyssä maaliskuussa1960 ensiesitelty Škoda Octavia Touring Sport (TS), jonka moottorista irtosi tehoa peräti 37 kW (50 hv).Škoda haki Kansainväliseltä autourheiluliitolta (FIA) TS-mallille luokituksen ratakisojen ja rallien vakioautosarjoihin, minkä ansiosta tämä yli 130 km/h huippunopeuteen yltävä kaksiovinen auto alkoi esiintyä moottoriurheilun maailmassa.Monte Carlon rallissa Octavia TS:llä tehtiin hattutemppu: sillä ajettiin luokkavoittoon vuosina 1961,1962 ja 1963.…ja uusi farmarimalliSyyskuussa 1960 näki päivänvalon uusi Octavia Combi -farmarimalli. Autossa oli kaksiosainen, vaakasuunnassa jaettu takaluukku.Vaikka auton ulkomitat olivat kompaktit, sillä matkusti mukavasti viisi aikuista. Heidän tavaroilleen oli tarjolla 690-litrainen tavaratila, jonka lastauspituus oli 0,965 metriä. Takaistuinselkänojat eteen kääntämällä tavaratila suureni 1 050 litraan.Kaksiovista sedanmallia valmistettiin vuoteen 1964 saakka: viimeinen yksilö, harmaa OCTAVIA Super, valmistui Mladá Boleslavin tehtaalta 11. huhtikuuta.Sen seuraajamalliksi tuli täysin uusi Škoda 1000/1100 MB, jossa oli itsekantava kori ja moottori takana. Viimeinen Octavia-farmari lähti maailmalle Kvasinyn tehtaalta 21. joulukuuta 1971. Vuosina 1959‒1971 ŠKODA Octaviaa valmistettiin 360 000 kappaletta, joista yli 54 000 oli farmareita.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusi aika herätti mallinimenUuden ajan ensimmäinen Octavia-sukupolvi tuli tarjolle 1990-luvulla.Vuonna 1992 – siis varsin pian Škodan tultua osaksi Volkswagen-konsernia – alettiin suunnitella täysin uutta automallia, joka herätti mallinimen jälleen eloon.Isotakaluukkuinen, sedanmallinen Octavia ensiesiteltiin 4. huhtikuuta 1996. Se keräsi heti kansainvälistä suosiota erinomaisella aktiivisella ja passiivisella turvallisuudellaan.Tavaroille oli tilaa 528–1 328 litraa. Todellinen kuormajuhta eli farmarimallinen Octavia Combi täydensi mallistoa maaliskuussa 1998.Ensimmäinen nelivetoinen malliversio tuli tarjolle vuonna 1999.Toinen sukupolvi tuli 2004Škoda Octavian vuosina 2004–2013 valmistettu toinen sukupolvi menestyi hyvin: sitä myytiin 1,6 miljoonaa kappaletta viistoperäisenä ja 900 000 kappaletta farmarina.Toisen sukupolven teknisiä uutuuksia olivat esimerkiksi TSI-suoraruiskutusbensiinimoottorit ja automaattinen DSG-kaksoiskytkinvaihteisto.Yli 2,5 miljoonaa autoaOctavian nykyistä kolmatta sukupolvea on valmistettu marraskuusta 2012. Kattava malliuudistus tehtiin helmikuussa 2017. Kolmannen sukupolven Octavioita on myyty jo yli 2,5 miljoonaa kappaletta.Octaviaa valmistetaan Tšekin tasavallan Mladá Boleslavissa sijaitsevan Škodan päätehtaan ohella myös omille markkinoilleen Kiinassa, Intiassa, Venäjällä, Kazakstanissa ja Algeriassa.Teksti: Marko Jokela, lähde ja kuvat: ŠkodaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Klassikko Villi viisikymppinen: Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 juhlii klassikkoikää 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa 5.6.2025 Ajoneuvot Bentley Bentayga Speed on nyt nopeampi ja pystyy driftaamaan, mutta 8 sylinteriä on vähemmän kuin 12 sylinteriä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.6.2025 Lentokoneet EU on päivittänyt lentoyhtiöiden mustan listan - sille pääsee jopa 2020-luvun konekalustolla, mutta sieltä pääsee pois kun on antanut valelentäjille potkut 12.6.2025 Lentokoneet Laajarungoille käyttöä - Finnair tekee comebackin Kanadaan 11 vuoden tauon jälkeen toukokuussa 2026 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Uutinen Ranskalaiset Tesla-kuljettajat haastavat tehtaan oikeuteen Muskin aiheuttamasta mainehaitasta 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 9.6.2025 Kuluttajat Uuden matkailuauton omistajalta yli 14 000 euron vaatimus myyjälle – kuluttajariitalautakunta ei voinutkaan ottaa kantaa asiaan 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa!